Dalších 10 vědeckých tipů, jak se nejlépe učit

Chtěli byste vědět, jakým způsobem je nejlepší se učit, abyste studiem nemuseli strávit tolik času, ale i tak měli vynikající prospěch? Pokud ano, tak to jste na správném místě. V tomto článku se seznámíte s dalšími 10 vědecky podloženými tipy, jak se nejlépe učit.

Tento článek je rozdělen na 2 části. První část článku si můžete přečíst zde:

11 tipů, jak se správně učit podložených výzkumem

Není však nutné, abyste si četli první část článku, než začnete se čtením tohoto článku. Pojďme na to, věřím, že se máte na co těšit. 🙂

12. Plánujte si svůj čas

jak se nejlépe učit

V jednom z nedávných článků jsem psal, jaký vliv má dobrý time management na život studentů. Pokud si umí student skvěle zorganizovat svůj čas, může mít lepší známky a hlavně je mnohem méně ve stresu. Čím méně jste ve stresu, tím efektivněji dokážete přijímat nové informace.

Plánujte si svůj čas, zvýšíte tak pravděpodobnost, že své úkoly splníte. Plánování mimo jiné uleví i vaší hlavě. Někdy je opravdu náročné zapamatovat si, co všechno máte udělat, jakmile dostanete své povinnosti na papír, ulevíte si.

Samotný akt plánování nemusí být vůbec náročný. Stačí, když si budete dávat cíle pro každý týden a plánovat si úkoly pro každý den. Vůbec si toho nemusíte nakládat hodně. Hlavně ze začátku doporučuji, abyste si plánovali 2-3 věci na jeden den. Základem je, abyste si vybudovali sebevědomí a začali více věřit svým schopnostem. Pokud si hned zkraje naložíte desítky úkolů na den, srazí to vaše sebevědomí, protože si během dne neporadíte se všemi úkoly, to následně povede k tomu, že si přestanete plánovat úplně.

Praktická rada

Pro více podrobností, jak plánovat si prosím přečtěte článek Jak lépe využívat svůj čas. Detailně tam popisuji ověřený způsob, jak si plánuji čas.

13. Proces > výsledky

Mnoho studentů se soustředí při učení do školy na výsledky. Chcete dostat 1 nebo A. Nechcete propadnout, chcete dostat nějakou konkrétní známku. Podobné cíle jsou špatné a dokonce zhoršují naše výsledky.

Prokázaly to výzkumy americké psycholožky Carol Dweckové, autorky knihy Nastavení mysli. Její výzkumy odhalily, že mnohem lepších výsledků dosahují studenti, kteří se soustředí na proces, a ne na výsledky.

Co je tím konkrétně myšleno? Student, který se soustředí na proces, má zájem se naučit nové informace, snaží se látku pochopit, prostě se neupíná na konečný výsledek a už vůbec ho nesvazuje.

Možná si myslíte, že je toto nastavení mysli vrozené. Někdo se prostě upíná na výsledky, někoho zajímá proces, špatně. Ještě před několika lety mě zajímaly pouze výsledky. A bohužel to bylo vidět i na mých konečných známkách, které nebyly ideální. Potom mi něco přepnulo v hlavě a začal jsem se soustředit na proces, chtěl jsem se učit nové informace a říkal jsem si, že pokud tomu obětuji nějaký čas a snahu, výsledky se dostaví jako následek mého úsilí. Ono se to skutečně vyplatilo, mé výsledky se zlepšily.

Stejné nastavení mysli mám i teď na vysoké škole. Neříkám si, že chci udělat zkoušku z matematiky, prostě si říkám, že se to chci naučit, že to chci chápat a musím vynaložit nějaké úsilí (počítání příkladů) a potom to zvládnu. Vždy se chtějte v první řadě informace naučit, až pak se soustřeďte na výsledky.

Praktická rada

Pokud máte někde vypsané “známkové cíle” typu: Chci samé jedničky, Chci prospěchové stipendium, nahraďte je cíli: Chci se pravidelně učit, chci denně vynakládat úsilí, abych se naučil/a nové informace.

14. Meditace prodlužuje soustředění

jak se nejlépe učit

Velmi významnou součástí učení je soustředění. Ten, kdo se zvládne skvěle soustředit, vydrží u učení déle, dokáže se do něj lépe ponořit a tím pádem se i více naučí. Jestliže se na učení nedokážete skvěle soustředit, jenom těžko se zvládnete naučit velké množství učiva.

Naštěstí existují techniky, které vám pomohou zlepšit vaši schopnost soustředit se. Jednou takovou metodou je meditace. Meditování prodlužuje “attention span”, neboli maximální dobu po kterou se zvládnete koncentrovat. Tento fakt jsem si nevycucal z prstu, ale je ověřen vědeckým výzkumem.

Pod pojmem meditace si nepředstavujte nic mystického nebo super složitého. Meditovat může naprosto každý, nemusíte být indičtí jogíni v Himaláji. Jak na to? Je to snadné, prostě zavřete oči, pohodlně se usaďte a soustřeďte se na svůj dech. Vnímejte vzduch, který proudí do vašich plic. Soustřeďte se i na výdechy. Myšlenky, které se vám dostanou do hlavy, nechte plynout dál. Nesnažte se je nijak potlačovat, prostě je nechte “odejít”.

Jsem si jistý, že když to zkusíte poprvé, budete mít velký problém udržet pozornost a stále vás budou “obtěžovat” nejrůznější myšlenky. Nenechte se vyvést z míry a snažte se vnímat pouze svůj dech. Pokaždé, když odoláte rušivé myšlence a necháte ji odplynout, posílíte svou koncentraci.

Praktická rada

Začněte pravidelně meditovat. Najděte si každý den 5 minut, nastavte časovač na telefonu, zavřete oči a soustřeďte se na svůj dech, po zazvonění časovače můžete meditování ukončit. Nejlepší bude, pokud začnete meditovat každý den zhruba ve stejnou dobu.

Vězte, že nemusíte meditovat vůbec dlouho, abyste pocítili benefity meditování. I 5minutový trénink posílí vaši schopnost se soustředit.

O meditování jsem sepsal celý článek, pokud vás to zaujalo, přečtěte si ho: Jak meditovat a tím posílit soustředění!

15. Spěte

Už jste se někdy učili do pozdních nočních hodin a měli jste pocit, že látku dokonale umíte? Musím vás zklamat, zřejmě jste se to nenaučili moc dobře, jelikož právě spánek je velmi důležitý při procesu zapamatování nových informací. Právě tehdy, když spíte, mozek konsoliduje (upevňuje) naučené informace a vytváří mezi nimi souvislosti, které jsou nezbytné pro rychlé a efektivní učení.

Dá se říct, že pokud se něco učíte a pak vůbec nespíte, zapamatujete si mnohem méně než člověk, který si dopřeje několikahodinový spánek.

Tento princip funguje i naopak, pokud jste nevyspalí, učíte se pomaleji, než kdybyste se vyspali do růžova. Prokázaly to výzkumy, jedna skupina spala 8 hodin a následně se učila a druhá skupina spala mnohem méně. Jak můžete sami hádat, lépe si vedli členové první skupiny, kteří pořádně spali.

Sami dobře víte, jaké to je, když jste ospalí, máte problém se soustředit, nic vás nebaví a vůbec nemáte chuť dělat cokoliv produktivního. Musím přiznat, že mě samotného štve, když jsem nevyspalý, třeba po nějaké kalbě, nechce se mi pracovat, ani se učit a celý den jen tak promrhám.

Praktická rada

jak se nejlépe učit

Nejsem žádný nelida, proto vám nechci radit, abyste ode dneška přestali žít jakýkoliv společenský život a poctivě spali od 22 do 7. Klidně choďte jednou za čas kalit, ale pečlivě si vybírejte kdy. Pamatujte na to, že když jste nevyspalí učíte se pomaleji a hůře, proto byste neměli dlouho nocovat před důležitými hodinami, které jsou těžké na pochopení.

Rovněž je logické, abyste nechodili pozdě spát ve dny, kdy se učíte hodně nových informací. Choďte na párty raději ve dny, kdy se moc neučíte.

Během zkouškového vám doporučuji, abyste nezůstávali na kolejích nebo na bytě. Právě tam jsme vystaveni největšímu pokušení jít pít a následkem toho méně spát. Aspoň přes zkouškové dodržujte spánkový režim, choďte spát a vstávejte zhruba ve stejnou dobu. Vaše paměť se vám odvděčí, naučíte se toho mnohem více za kratší dobu.

16. Učení před spaním zlepšuje zapamatování

Spánek je tak důležitý, že si v tomto článku zaslouží 2 zmínky. Už víte, že byste měli spát jak před učením, tak po učení. Spánek můžete využít ještě jinak.

Asi se vám už někdy stalo, že jste se večer dívali na horor a potom se vám o tom zdálo. Celkem strašidelné, co? Náš mozek má prostě tendenci v noci nejvíce zpracovávat informace, se kterými se setkal těsně před usnutím. Této skutečnosti můžete snadno využít

Opakujte si před spaním klíčová fakta, nesmírně tak zvýšíte zapamatování a usnadníte si studium. Vaši mysl před spánkem nakrmíte informacemi a ta je v noci zpracuje. Jedná se opravdu o jednoduchou techniku, která zefektivní učení. Využívají ji například studenti na Oxfordu a vlastně po celém světě.

Proběhl jednoduchý experiment, který testoval tuto hypotézu, že je dobré se učit/opakovat těsně před spaním. Jedna skupina studentů se učila ráno a ti druzí se učili večer. Ranní skupina absolvovala test ještě tentýž den večer, druhá skupina byla testována druhý den ráno. Experiment skončil jasnou výhrou druhé skupiny, která měla možnost “spát na učivu”.

Tento experiment demonstruje, jak významnou roli v procesu učení hraje spánek.

Praktická rada

Musím vás upozornit na to, že byste tento princip neměli “zneužívat”. Neříkejte si, že to co se naučíte před spaním si zapamatujete nejlépe a následkem toho se budete učit před usnutím několik hodin. Čas před spaním využijte skutečně pouze pro krátké 10-15 minutové zopakování hlavních informací, osvěžíte si je v mozku a v noci je zpracujete.

Tuto techniku byste měli mít ve svém repertoáru, ale nemusíte ji nutně využívat pořád. Vím, že někdy se to prostě nedá zvládat ani stíhat. Tato technika se nejvíce hodí tehdy, když se během dne hodně učíte, třeba k maturitě, na zkoušky nebo státnice.

17. Doplňte zdroj soustředění

Stejně tak jako pevná vůle i naše soustředění je omezený zdroj, který můžete v průběhu dne vyčerpat. Jestliže se na nějaký úkol usilovně soustředíte, nevydržíte u toho jednoduše věčně.

Naštěstí existují způsoby, díky kterým v průběhu dne můžete dočerpat zdroje pozornosti, jež vám dovolí znovu efektivně pracovat.

Jednou možností jsou procházky v přírodě. Zcela jistě vás dobijí energii a “osvěží” vaši mysl. Jako důkaz nám znovu poslouží vědecký experiment. Jako obvykle byli lidé rozděleni do dvou skupin. Obě skupiny řešili logické úlohy, které vyžadovaly hodně koncentrace. V druhé části experimentu poslali lidi na procházku buď do města nebo do přírody.

Po procházce měli lidé řešit další logické úlohy. Lidé, kteří se procházeli v přírodě se na své úkoly dokázali mnohem lépe soustředit a vedli si tím pádem mnohem lépe.

Procházka v přírodě nevyžaduje téměř žádnou koncentraci, dovolujete si tak na chvíli vydechnout. Jste vystaveni tzv. inherentně fascinujícím podnětům, které od vás nevyžadují upřenou koncentraci, jež vyčerpává zdroje pozornosti.

Kdežto ve městě se musíte neustále soustředit. Jdete po chodníku, tak sledujete lidi a dáváte si pozor, abyste do nich nenarazili, přecházíte přes cestu, tím pádem si musíte dávat pozor atd.

Chcete se o soustředění dozvědět více? Stáhněte si moji e-knihu Jak se soustředit!

Praktická rada

Začněte denně využívat procházky v přírodě, vyčistí to vaši hlavu a učiní vás to mnohem produktivnějšími. Pokud se vracíte domů z práce nebo ze školy, zkuste si vymyslet alternativní cestu, která povede přírodou nebo nějakým parkem.

Tuto techniku využívejte hlavně tehdy, když budete na něčem soustředěně pracovat/učit se. Zhruba v polovině pracovního dne si dejte pauzu ve formě procházky. Uvidíte, nesmírně vás to nabudí do další práce.

18. Kvalitní 4 hodiny

Mnozí studenti to s učením přehánějí. Slyšel jsem nespočet historek o tom, že se někdo učil celou noc. Několik mých spolužaček se k maturitě učilo od rána do večera. Je podobný systém vůbec k něčemu?

Jak dokázaly výzkumy není. I ti nejlepší hudebníci na světě nedokáží denně kvalitně trénovat více než 4 hodiny, poté se už vytrácí efekt kvalitního tréninku. Jednoduše řečeno, po 4 hodinách už jejich trénink nemá cenu. Velmi podobné to bude s učením, také se na něj musíte usilovně soustředit a zdroje pozornosti nejsou nekonečné, i když se dají částečně obnovit.

jak se nejlépe učit

Praktická rada

Vždycky, když budete mít nutkání dlouze pracovat, vzpomeňte si na nejlepší hudebníky na světě, kteří netrénují déle než 4 hodiny denně.

Vyhraďte si pro učení kvalitní 4 hodiny času, které strávíte intenzivním učením. Vyplatí se vám to mnohonásobě více, než kdybyste se učili celou noc (navíc si vzpomeňte na předchozí tipy a roli spánku na učení).

Nesnažte se na poslední chvíli dohánět své povinnosti, učte se po kouscích a nikdy déle než 4 hodiny denně.

19. Zpracovávejte informace hluboce

Učit se můžete dvěma způsoby, buď hluboce nebo plytce. Příkladem plytkého učení může být bezmyšlenkovité opakování a učení se nazpaměť. Mnoho studentů spadá do tohoto tábora. Nad látkou vůbec nepřemýšlí a prostě se ji snaží zapamatovat.

Když se učíte hluboce, snažíte se látku pochopit, neustále se nad ní zamýšlíte a pokládáte si nejrůznější otázky. Jak prokázaly studie i vlastní zkušenosti, hluboké zpracovávání informací je efektivnější.

Praktická rada

Kdykoliv se budete učit, dívejte se na učivo z více úhlů. Ptejte se sami sebe, jak to chápete a jak byste to mohli využít ve svém vlastním životě. Při hlubokém zpracovávání informací skvěle využijete i učení se z více zdrojů, ty vám poskytnou jiné úhly pohledu, které vás donutí více přemýšlet.

Slibte si, že už se nic nebudete učit jen tak. Hledejte v učivu nějaký smysl a než o známku usilujte o skvělé pochopení učiva.

20. Věnujte se jednomu úkolu

Jsem si jistý, že mnoho z vás prohlašuje, že zvládá multitaskovat. Jedná má spolužačka o sobě dokonce prohlašuje, že je přebornice v multitaskingu a nedělá ji to nejmenší problém, ba dokonce ji to vyhovuje. Tvrdí, že zvládne dělat až 4 věci najednou: bavit se s přítelem, sledovat televizi, odepisovat na zprávy a dělat úkol do školy.

Bohužel, jak prokázaly výzkumy, multitasking není tak úplně možný. Jasně, možná dokážete poslouchat hudbu a přitom dělat nějakou rutinní činnost, ale nikdy se nedokážete zároveň soustředit na více náročných věcí najednou: např. vést s někým rozhovor a dělat úkol nebo psát slohovku a odepisovat na zprávy.

Náš mozek se dokážete v jeden okamžik věnovat pouze jednomu úkolu. Pokud se ho snažíte přinutit dělat více činnosti najednou, zaplatí za to vaše koncentrace. Dokonce to může trvale poškodit vaši schopnost se soustředit.

jak se nejlépe učit

Multitasking není cestou k rychlému učení!

Multitasking velmi rád přirovnávám ke starému telefonu, který dokáže načíst pouze jednu aplikaci (činnost). Kdykoliv chcete zapnout jinou aplikaci (činnost), musíte vypnout tu předchozí a načíst novou. Vypínání a načítání aplikace trvá nějakou dobu a neustále přepínání aplikací vybíjí rychleji baterky. Navíc, při každém přepnutí zůstává kousek výkonu procesoru u předchozí aplikace, čili ztrácíte výkon. Multitasking funguje nějak takhle.

Pokud neustále skáčete z úkolu na úkol, mnohem rychleji vyčerpáte svůj mozek a snížíte jeho výkon. (Protože každé přeskočení z činnosti na činnost, zanechá část pozornosti u předchozí činnosti). Tomuto fenoménu se říká attention residue.

Mimo jiné, pokud si zvyknete neustále přeskakovat z úkolu na úkol, můžete trvale oslabit svou schopnost se usilovně soustředit. A právě tohle, je podle mě a mnoha dalších velká hrozba dnešní doby. Svět potřebuje lidi, kteří se dokáží na svou práci usilovně soustředit a vytvářet nové hodnoty, řešit složité problémy.

Bohužel většina z nás se nechává neustále vyrušovat svým mobilem a pořád multitaskujeme, což zhoršuje schopnost se koncentrovat…

Praktická rada

Jakmile se pustíte do učení, opravdu se pouze učte, nevěnujte se více věcem zároveň. Budete se učit rychleji a máte jistotu, že trvale nepoškodíte svou schopnost se soustředit.

Začněte trénovat svou koncentraci, opravdu se to v dnešní době, kdy jsme konstantně vyrušováni vyplatí. Doporučuji tento článek: Jak trénovat soustředění.

21. Flow – šťastnější, rychlejší

Už jste asi někdy slyšeli o stavu flow. Prostě děláte něco, co vás baví, neuvědomujete si, že plyne čas a kvalitně pracujete.

Ideální by bylo, kdybyste se dokázali učit ve stavu flow. Šlo by vám to rychleji a navíc byste byli šťastnější (stav flow nás totiž dělá šťastnými mnohem více, než třeba ležení u televize).

Praktická rada

Asi vás zajímá, jak se při učení do tohoto stavu dostat. Důležité je, abyste ještě předtím, než začnete s učením byli klidní. Párkrát se zhluboka nadechněte a vnímejte svůj dech. Pusťte si nějakou příjemnou hudbu (bez zpěvu). Začněte se učit a opravdu se věnujte pouze učení, pro navození stavu flow je nezbytné, abyste se věnovali pouze jedné činnosti.

Ideální je, pokud vůbec nevnímáte čas. Klidně si nastavte časovač na 40 minut, ale schovejte ho někde, abyste neviděli, kolik zbývá času do konce. Sami to dobře znáte, vždy když se při učení kouknete na čas, začínáte být nervózní, ať už z toho, jak pomalu to utíká nebo z toho jak rychle. Když nevnímáte čas, je to nejlepší, nic vás nesvazuje a stav flow “naladíte” mnohem snadněji.

Děkuji vám za přečtení, doufám, že se vám líbil, ale hlavně věřím, že tipy využijete v praxi. Opravdu jsou to rady, které fungují a je na vás, jestli si je vezmete k srdci a vyzkoušíte v “reálném světě”. Nespěchejte na sebe a zkuste si dneska jeden tip, poté se k článku vraťte a vyberte si další. Krůček po krůčku se v učení zlepšíte.

Použité zdroje (jedná se zejména o vědecké studie a knihy)

Přihlaste se do kurzu efektivního učení zdarma!>>

Sdílejte na sociálních sítích!!!Share on Facebook
Facebook
0Share on Google+
Google+
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Tumblr
Tumblr
0

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *