fbpx

7 rozdílů mezi dobrými a špatnými studenty!

V článku se dozvíte jakých 7 rozdílů dělí dobré a špatné studenty. Tyto rozdíly vám pomohou pochopit, co dělají nejúspěšnější studenti jinak. Budete si schopni vydedukovat, jak jejich chování napodobit, abyste byli mnohem efektivnější.

Mnoho lidí si myslí, že dobří studenti jsou dobří, protože tráví nehorázné množství času učením. Ale to není pravda. Jak vysvětlíte úspěchy některých studentů, kteří vypadají jako by se nikdy neučili, ale i tak mají dobré výsledky? A jak vysvětlíte neúspěchy studentů, kteří se často učí velmi dlouho, často i přes noc a pak nejsou schopni u zkoušky uspět? Rovněž nezáleží na vrozené inteligenci, já sám měl už ve 3. třídě trojku na vysvědčení, ale teď na vysoké škole patřím k nejlepším v ročníku.

Nezáleží tak na času, který strávíte učením, ale hlavně na efektivitě vaší práce. Premianti vědí, co mají dělat, aby zbytečně neztráceli čas, vědí jak se mají efektivně a rychle učit, proto se toho zvládnout naučit více než vy za méně času.

Ponořte se do článku a poznejte 7 návyků, které odlišují dobré od špatných studentů, poučte se z nich a využijte je ve svém životě!

1. Pracují efektivně

Skvělí studenti umějí trávit svůj čas efektivně moc dobře vědí, co funguje a co nikoliv.

Dobře přesuňme se od teoretických keců k jasnému příkladu ze života.

Řekněme, že dobrý a špatný student se mají učit na zkoušku z práva. Jak to asi může vypadat?

Studentovi se špatnými výsledky trvá strašně dlouhou dobu, než se vůbec k učení přinutí, odkládá ho na později, učí se většinou až večer, když je jeho mozek unavený a neschopný dobře pracovat. Jakmile se do učení pustí, neustále multitaskuje. Chvíli si čte v učebnici, poté odpoví na zprávu na facebooku, pustí si nějaké video na youtube, následně si vzpomene, že na něco zapomněl a musí to jít vyřídit.

Naopak dobrý student si dokáže naplánovat svůj čas, moc neprokrastinuje a pustí se do učení brzy, když má ještě jeho mozek plné rezervoáry energie. Jakmile se učí, věnuje se pouze učení, nikdy nemultitaskuje!

Důsledkem toho se učí mnohem lépe a efektivněji, jelikož mozek nedokáže multitaskovat. Multitasking zpomaluje procesy v mozku a rychle vyčerpává kognitivní energii, která je nezbytná pro učení.

Rada pro vás: Vždy, když na nějakém úkolu pracujete, věnujte se pouze tomu úkolu, nikdy nemultitaskujte. Učení zvládnete rychleji a další činnosti si více užijete, když ji budete věnovat celou svou pozornost.

Jak trávit volný čas a relaxovat se dozvíte v článku z odkazu.

2. Mají přehled, umí si naplánovat svůj čas

Dalším obrovským rozdílem mezi studenty je schopnost organizovat si svůj čas.

Špatní studenti většinou nevědí, kdy se píšou písemky, jaké jsou domácí úkoly a už vůbec si neplánuji, kdy se budou určitým činnostem věnovat. Dopadá to většinou tak, že se o testech dozví den před napsáním a všechno musí na poslední chvíli dohánět, což není nikdy výhodné.

Nejlepší studenti si všechno evidují do nějakého externího systému. Mají diář, nebo používají nějaký online nástroj (microsoft todo, todo-ist, timetable). Vědí, kdy se píšou důležité písemky, jsou si vědomi toho, kdy jsou zkoušky.

Tím pádem dokáží odhadnout, jak si mají rozložit učení na menší kusy, aby nebyli nikdy zavaleni příliš velkým množstvím učiva. Mají přehled, nikdy nezapomenou na důležitou práci, kterou měli do školy vypracovat (projekty, prezentace, referáty, domácí úkoly).

Rada pro vás: Okamžitě si pořiďte nějaký diář (Já používám diář Doller) a udržujte si přehled. Skvěle je, pokud si rovněž plánujete, kdy se budete učit a věnovat se produktivním činnostem. Do diáře si pište rovněž své koníčky a zábavné činnosti, zvýší to motivaci diář používat.

O základech time managementu se dozvíte v článku zde.

3. Učí se rychleji, znají strategie učení

Kdybyste vedle sebe postavili 2 studenty, jednoho z dobrými akademickými výsledky, který se zajímá o strategie učení a studenta, který má průměrné známky a o technikách učení nikdy neslyšel, jak si myslíte, že by dopadl jejich souboj v naučení se dvaceti A4 textu?

Zcela jistě by vyhrál prvně jmenovaný. Nejen, že by se to naučil rychleji, také by si toho mnohem více zapamatoval, metody efektivního učení vám totiž poskytují skvělou zpětnou vazbu a díky ní víte, co máte ještě zlepšit. Naopak běžné metody učení vám poskytují bludný pocit, že informace umíte, i když si ve skutečnosti nic nepamatujete. Až u samotné zkoušky zjistíte, že umíte p*d a dvě hrušky.

Většina dobrých studentů intuitivně ví, jak správně studovat. Tyto metody učení mají přirozeně zakořeněné v mozku. Bohužel, ne všichni od začátku víme, jak se efektivně učit. Ani já jsem ještě před pár lety nevěděl jak se učit efektivně. Měl jsem z učením celkem velké problémy. Vůbec mě to nebavilo a z učení jsem měl divný pocit. I když jsem si poznámky několikrát přečetl, vůbec jsem si nic nepamatoval.

Naštěstí jsem se začal učit o metodách efektivního učení, přečetl jsem desítky knížek, absolvoval několik zahraničních kurzů a postupem času jsem si vytvořil svůj vlastní ověřený systém učení, který je dle mého názoru ještě účinnější, než ten uprostřed hlav skvělých studentů.

Jsem si jistý, že vy všichni se tento systém učení můžete naučit. Stačí, když mi budete trochu věřit a techniky si odzkoušíte v praxi, protože když nic nezměníte, nemůžete očekávat, že se něco změní.

Už Albert Einstein kdysi řekl:

Jen hlupák dělá stále to stejné dokola a očekává jiné výsledky.

Rada pro vás: Poznejte efektivní metody učení, které vás naučím v e-knize Jak se efektivně učit nejen do školy. Nebojte, není to nic složitého a už to zvládly stovky lidí před vámi, kteří si tento návod pochvalují.

4. Dokáží udržet pozornost

Dalším obrovským rozdílem mezi dobrými a špatnými studenty je schopnost udržení pozornosti, ať už při učení nebo na přednáškách a hodinách.

Není vůbec žádná ostuda, pokud v dnešním světě nedokážete udržet pozornost. Svět je plný rozptýlení, které se neustále snaží odvést naši pozornost. Skoro nikdo se nedokáže věnovat nějaké činnosti po dlouhou dobu.

Někde jsem četl, že průměrný člověk nevydrží u jedné činnosti déle než 3 minuty!

Dobří studenti jsou už většinou od útlého věku „trénování v soustředění“. Soustředění je jako sval, pokud ho trénujete, zlepšujete se a dokážete udržet pozornost po delší dobu. Pokud se začnete učit bez vyrušování (pokusíte se odolat všem nutkáním) a budete to dělat každý den, zlepšíte se.

Dobří studenti soustředění trénuji i jinak. Mnoho z nich hraje na hudebním nástroji (pokud chcete být dobří, musíte dlouze nerušeně trénovat). Sportují (u sportu nejde být vyrušován). Rádi čtou, pokud dokážete udržet své oči na stránkách knihy po dobu delší, máte skvěle soustředění a dobře ho trénujete. Píšou, pokud jste schopni napsat dlouhý text na jedno posezení, určitě zlepšíte svou pozornost..

Možná jste už zaslechli o rovnici učení, která je velmi zajímavá a určitě pravdivá.

Naučené informace = intenzita soustředění x čas

Pokud se soustředíte s intenzitou 10 a učíte se hodinu, naučíte se nějakých 10 jednotek informací.

Pakliže se učíte s intenzitou 1, musíte učením strávit 10 hodin, abyste dosáhli stejného výsledku.

Tato rovnice skvěle ilustruje velmi důležitou roli soustředění v procesu učení. Sami můžete odhadnout, že se soustředění vyplatí trénovat.

Rada pro vás: Pokud vás zajímá trénink soustředění, doporučuji článek v odkazu. No a pokud chcete trénovat ve formě meditace, přečtěte si tohle. I meditace je totiž mocnou zbraní při tréninku soustředění, musíte se totiž koncentrovat pouze na jednu věc a tím posilujete svůj „sval soustředění“.

5. Dobří studenti neví, co je to prokrastinace

Skvělí studenti většinou neví, co je to prokrastinece, když mají něco dělat, prostě to udělají. Úkoly neodkládají na později. V průběhu let si už dokázali vybudovat disciplínu a rutinu, která  prokrastinaci zabraňuje.

Učení se v jejich očích proměnilo na činnost tak běžnou jako třeba čištění zubů, je to pro ně automatický proces, do kterého se vůbec nemusí nutit. Učení v nich nevyvolává negativní emoce.

Navíc, když se musíte do něčeho neustále nutit, vyčerpáváte své zdroje pevné vůle (Pevná vůle se rovněž chová jako sval, každý den máte jenom omezené množství pevné vůle, které můžete vyčerpat).

Vašim cílem by mělo být, abyste dělali produktivní činnosti automaticky. Mějte spoustu pozitivních návyků a nemusíte tak využívat cenné zdroje pevné vůle, které se vám mohou hodit později (Třeba, když budete procházet kolem McDonaldu a budete svůj mozek přemlouvat, abyste si nic nekoupili. Nebo, když se budete nutit cvičit apod.)

Tento tip úzce souvisí rovněž s plánováním, pokud si umíte naplánovat svůj čas a časové intervaly, ve kterých se máte učit, není pro vás prokrastinace až takový problém.

Rada pro Vás: Vytvořte z učení rutinu. Každý den se věnujte učení alespoň 20 minut, učte se vždy zhruba ve stejnou dobu. Za několik týdnu si na to zvyknete a budete to dělat automaticky.

Také si můžete přečíst článek: Jak se donutit učit

6. Nepřehánějí to

Skvělí studenti to s učením nikdy nepřehánějí. Vědí, co jim stačí, aby zkoušky zvládli. Ale hlavně jsou si vědomí toho, že je lepší si práci rozložit na menší kusy, než se učit několik dnů před zkouškami do noci a přes den vypadat jako zombík.

Všechny tyto tipy se na sebe krásně nabalují. Špatní studenti si neplánují svůj čas, prokrastinují a nejsou schopni pracovat předem. Když se blíží zkoušky jejich mozek zpanikaří a začnou to s učením přehánět.

Naše mysl na to není přizpůsobena. Informace chápeme a lépe si je pamatujeme, když se učíme postupně. Navíc, pokud se učíte do noci, váš mozek nemá šanci informace přenést z krátkodobé do dlouhodobé paměti. Učení pak přijde zbytečně vniveč. (Vliv spánku na učení)

Méně úspěšní studenti pak před zkouškami úplně šílí, cítí se provinile, když netráví veškerý svůj čas učením, zapomínají kvalitně jíst a hýbat se. (To je pro dobrou funkci mozku nesmírně důležité).

Rada pro vás: Učte se s předstihem, práci si vždycky rozložte na menší kusy. Nikdy se neučte do noci na úkor spánku, i před těžkými zkouškami, když vůbec nestíháte, snažte se  mít alespoň 7 hodin spánku. Raději se učte brzo ráno než v noci.

7. Mají lepší motivaci

Proč se učíte?

rozdíly mezi dobrými a špatnými studenty

Dobří studenti se učí proto, aby pak mohli slavit. 😀

Většina z Vás pravděpodobně ani nezná odpověď.

Někdo možná řekl, kvůli mamce, taťkovi. Proto, abych měl doma klid. Myslíte, že úspěšní studenti se rovněž učí kvůli radosti maminky a tatínka? Jasně, může to být jeden z přispívajících faktorů, ale hlavně se učí kvůli sobě! Mají stanovený nějaký životní cíl a učení je vede k tomu, aby toho cíle dosáhli. Nebo jsou na sebe soutěživí a chtějí dosahovat dobrých výsledků.

Dobří studenti se neučí proto, aby dostali dobrou známku, nebo zapůsobili na spolužáky. Dělají to kvůli sobě a kvůli smyslu učení. Rádi poznávají nové věci a učí se o nich. Jejich vnitřní motivace jim nedovolí, aby se na něco jen tak vykašlali.

Nedělají si hlavu z písemek, nejsou pod velkým tlakem, protože jsou si vědomi toho, že do přípravy dali všechno a nemají co ztratit. Jakmile dostanou špatnou známku, nedělají si z toho velkou hlavu. Vědí, že látku chápali a uměli ji, jenom udělali blbé chyby.

Nikdy se neučí proto, že by museli, učí se proto, že sami chtějí.

Osobně si vzpomínám na dobu, když jsem se ještě neuměl efektivně učit a patřil jsem k průměrným studentům. K učení jsem se musel nutit, nevěděl jsem proč se učím, nerad jsem poznával nové věci a měl jsem strach ze špatných výsledků.

Ale když jsem se naučil učit, neosvojil jsem si pouze nové techniky učení, osvojil jsem si i nové nastavení mysli. Získal jsem novou motivaci, dnes se učím hlavně kvůli sobě a poznávání nových zajímavých vědomostí. Momentálně rád zdolávám těžké překážky a překonávám sám sebe. K učení se nijak nenutím. Moje vlastní hrdost a vnitřní motivace mě k tomu nutí, nemám strach ze špatných výsledků a rád vidím, když jsem nejlepší ze všech.

Rada pro Vás: Najděte svou vnitřní motivaci. Stanovte si svůj cíl a spojte ho se školou.

Ptejte se:

  • Jak mi tato zkouška pomůže se přiblížit mému cíli?
  • Jak mě to posílí jako člověka?
  • Chci být na sebe pyšná a mít ze sebe dobrý pocit?

Také doporučuji článek: Jak se motivovat k učení

Jak se můžete vy snadno proměnit v dobrého studenta?

Asi se teď ptáte: A jak se můžu proměnit v dobrého studenta já?

Je to tak jednoduché, ale přitom tak složité. 😀

Pokud na sobě chcete vidět změnu, musíte něco změnit! Jinak to nejde. Pokud si článek pouze přečtete, ale tipy vůbec nevyužijete, je to promarněný čas, jak váš, tak můj. Napsání článku trvá nějakou dobu a rád vidím a slyším, že vám článek pomohl a líbil se vám. Ovšem nesmíte skončit u čtení, vezměte si rady k srdci a jděte do akce.

Proces proměny na úspěšného studenta můžete značně uspíšit.

Můžete si zvolit cestu metody pokus omyl. Prostě si budete zkoušet všemožné techniky, postupy, které se naučíte.

Nebo si můžete do svého počítače či telefonu stáhnout e-knihu  Jak se efektivně učit nejen do školy, ve kterém popisuji nejlepší metody učení, které skutečně fungují. Pomohly mně a stovkám studentů.. Krok za krokem se naučíte efektivně učit.

Dokážete se lépe soustředit, naučíte se organizovat svůj čas, zatočíte se stresem, naučíte se bojovat s prokrastinací, poznáte principy fungování dlouhodobé paměti, podělím se s vámi o nejlepší strategie učení, které vám ušetří mnoho drahocenného času, získáte pro učení lepší motivaci a konečně ze sebe budete mít lepší pocit.

Sdílejte na sociálních sítích!!!Share on Facebook
Facebook
0Share on Google+
Google+
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Tumblr
Tumblr
0

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *