Experiment: Týden jsem půlhodiny denně meditoval! Jaký to mělo efekt?

Už jste někdy meditovali? Jaké to bylo? O meditaci jsem už na tomto blogu něco napsal, ale nikdy jsem se ji nějak rozsáhle nevěnoval. Na internetu i v seriózních vědeckých pracích si můžete přečíst o velkém množství benefitů, které vám meditace poskytuje. Meditace má snižovat stres, zlepšovat koncentraci, zvládnete si lépe užívat současný okamžik, měli byste být laskavější, zlepšuje spánek, může snížit krevní tlak a mnoho dalšího (Více si o benefitech meditace můžete přečíst v hojně ozdrojovaném zahraničním článku).

Když jsem o těch benefitech četl, řekl jsem si, že to musím seriózně vyzkoušet a prozkoumat. Právě proto jsem se rozhodl jít do druhého experimentu. Týden jsem 30 minut denně meditoval.

O mém prvním experimentu: Týden bez sociálních sítí si můžete přečíst v odkazu.

Pravidla experimentu a jak jsem meditoval

Už víte, že jsem se zavázal k tomu, že budu každý den 30 minut meditovat, abych ověřil, jaké má meditace skutečné účinky. Nejprve bych vám všem chtěl objasnit, jak můj experiment probíhal.

Před experimentem jsem nikdy nemeditoval více než 7 minut v kuse. Rozhodl jsem se, že pro mě nemá smysl, abych někde 30 minut v kuse seděl a nic nedělal. Meditaci jsem si rozdělil na menší části v průběhu dne. Hned po probuzení a vyčistění zubů jsem celých 15 minut meditoval. Druhý meditační blok následoval po obědě: 7 minut a nějak kolem osmé hodiny jsem meditoval 8 minut.

Už teď můžu prozradit, že se mi experiment povedlo splnit a opravdu jsem to 7 dnů vydržel.

meditace

Turecký sed není podmínkou, ale není zakázaný. Tady mi pomohl krásně meditovat.

Jsem si jistý, že mnohé z vás zajímá, jak jsem meditoval. Když se nad tím zamyslím byly to hned 3 způsoby. Prvně bych však chtěl zbořit pár mýtů, které mají lidé ohledně meditování. Není předepsaná žádná speciální poloha, kterou musíte dodržovat, abyste mohli meditovat. Je to jenom na vás, základem je pohodlí. Turecký sed a ruce na kolenou opravdu nejsou podmínkou pro meditaci.

Druhým mýtem je, že si lidé myslí, že během meditování nesmí zásadně na nic myslet. Při meditování nemáte zakázáno myslet, vašim cílem je myslet jenom na jednu věc nebo vnímat okolí, svůj dech a pokaždé, když se vyrušíte, navrátíte svou pozornost k původnímu cíli. Právě to je na meditaci tak mocné, onen návrat k původnímu účelu posiluje soustředění a klid.

Třetí mýtus tvrdí, že meditace je nějaký hypnotický stav. To je blbost. Prostě se snažíte vnímat svůj dech nebo něco jiného a odprošťujete se od vyrušení vnějšího světa.

První způsob meditace:

Sedl jsem si do polohy, která mi byla příjemná, zavřel jsem oči. Zhluboka jsem se nadechoval a vydechoval. Při meditování jsem se snažil vnímat pouze svůj dech. Cítil jsem, jak vzduch nafukuje mé břicho a když vzduch vypouštím, zmenšuje se.

Kdykoliv mě vyrušila nějaká rušivá myšlenka, pokusil jsem se ji „vyfouknout“ svým dechem. Nechal jsem ji odejít. Nijak jsem s ní „nebojoval“. To je základ, myšlenky si všimněte a prostě ji pošlete dál.

Druhý způsob:

Znovu jsem se pohodlně usadil a zavřel oči, tentokrát jsem se nesoustředil tak úplně na svůj dech, ale spíše na počítání. Při nádechu jsem si v hlavě řekl jedna, výdech dvě, nádech 3 atd. Při desítce jsem s počítáním skončil a začal znovu počítat od jedničky. Takhle pořád dokola, dokud mi časovač nezahlásil konec.

Třetí způsob:

Poslední způsob se celkem podobal běžné nudě, kterou znáte ze života. Na zahradě jsem se posadil na trávu, vybral si jedno konkrétní místo a na to jsem celou dobu zíral. Samozřejmě, že mé oči občas bloudily, ale vždycky jsem je vracel na původně vybrané místo.

Ani jednou se mi nepodařilo, že bych meditoval a měl úplně „čistou mysl“, bez jakýchkoliv rušivých myšlenek. Vsadím se, že ani vy to nezvládnete. Pamatujte, že to není cílem meditace. Hlavní je vždy navrátit pozornost k původní činnosti, ať už je to váš dech, nějaké místo nebo počítání.

Jaké to bylo?

Týden jsem poctivě 30 minut denně meditoval a vy se určitě ptáte, jaké to bylo. Tady na blogu se k vám vždycky snažím být maximálně upřímný. Abych řekl pravdu, čekal jsem od toho něco více. Myslel jsem si, že mě to nějak výrazně změní, že zažiju nějaké bájné stavy osvícení, ale nestalo se.

Taky musím přiznat, že to bylo nesmírně těžké. Ač si o sobě myslím, že se dokážu skvěle soustředit, takhle dlouhá meditace pro mě byla náročná. Někdy, když jsem se ráno probudil, štvalo mě, že budu muset strávit půlhodiny jenom vysedáváním a nic neděláním.

Problém jsem měl rovněž u samotné meditace, zvláště ráno, když jsem meditoval 15 minut, jsem se už ke konci v myšlenkách hodně zajímal o to, kdy to skončí. Snad dvakrát jsem otevřel oči a zkontroloval si kolik mi zbývá času.

Snadné to rozhodně nebylo, ale přineslo mi to něco dobrého.

Chcete vědět, jak si plánuji svůj den? Přečtěte si o tom článek.

Výhody

meditace

Tohle nejsem já. 😀

Musím říct, že internet a vědecké studie nelžou. Meditace mi skutečně pomohla být klidnějším. Nebyl jsem takový cholerický a moc věcí mě nevytočilo. Třeba, když doma do něčeho nechtíc kopnu nohou, jsem schopen hodně nadávat a být dost hlučný. Nevím proč, ale meditace mě zklidnila.

Také jsem nebyl téměř vůbec ve stresu.

Ač bychom při meditování neměli na nic myslet, vloudily se mi v průběhu meditování do hlavy nějaké kreativní nápady. Prostě jsem se jen tak soustředil na svůj dech a najednou jsem dostal super nápad. V hlavě jsem si řekl, jen to prosím nezapomeň a pokusil jsem se myšlenku vyfouknout, abych se znovu soustředil na dech.

Teď, když už mám po experimentu, jsem přišel na to, že mě meditace skvěle povzbudila do práce. Prostě jsem se ráno probudil, meditoval a poté jsem se s radostí pustil do psaní, studia španělštiny a čtení atd. Například dneska, ale vlastně i včera jsem se musel hodně překonávat, abych se přinutil dělat něco produktivního. Meditace jako by naladila moji mysl na produktivní vlnu.

Nevím, jestli můžu říct, že se teď dokážu lépe soustředit, ale rozhodně se dokážu lépe nudit. Což je super, protože dovolíte, aby si vaše mysl odpočinula a strávíte nějaký čas pouze se svými myšlenkami a představivostí.

Přečtěte si i článek o nebezpečí sociálních sítí.

Nevýhody

Meditování samo o sobě pro mě nemá žádnou nevýhodu. Jenom jsem do toho šel s očekáváním, že se stane něco zázračného.

Meditaci „nepověsím na hřebík“, jenom si musím sám vybrat, kdy a jak budu meditovat. Jak jsem psal výše, občas mě frustrovalo, když jsem věděl, že budu muset půlhodiny strávit meditací. Tolik času bylo zbytečné.

Nevýhodou může být čas, který tím strávíte. Ale na druhou stranu je to zřejmě lépe strávený čas, než kdybyste dělali desítky jiných činnosti.

Co si z toho odnesu?

Z experimentu si odnáším, že meditace je rozhodně mocný nástroj, který se vyplatí používat. Zvláště ráno nás skvěle nabudí do práce. Když jsme roztěkaní, dokáže nás uklidnit a poslat na správnou kolej. Když meditujeme, jsme pouze se svými myšlenkami a to nám dovoluje přicházet s kreativními nápady.

Už si nebudu stanovovat nějaké striktní limity, jak dlouho meditovat a kdy, bylo to příliš omezující. I když uvažuji, že krátkou 5minutovou meditaci začlením do ranní rutiny. Kdykoliv pocítím, že jsem roztěkaný, nemotivovaný, budu chvíli meditovat. Už vím, že mi to zaručeně pomůže.

Také, když pocítím stres a nervozitu, uchýlím se k meditaci.

Vyplatí se to zkusit?

Jste zvědaví, jestli byste něco podobného zvládli? Pokud vás to táhne, zkuste to.

Už víte, jak vám může meditace pomoct. V článku jsem byl maximálně upřímný a vycházel jsem ze svých zkušeností. Jsem zvědavý, jestli meditace pomůže i vám.

Myslím si, že je zbytečné meditovat 30 minut denně. Začněte s 5 nebo 10 minutami. Určitě to pro vás bude těžké. Jsme totiž zvyklí neustále něco dělat, na všechno okamžitě reagovat a už se opravdu neumíme v pravém slova smyslu nudit. Proto nezatracujte meditaci již po prvním pokusu, zkuste to i po 2., 3. Jsem si jistý, že pocítíte změnu, ať už budete klidnější, méně impulzivní nebo přijdete s novými nápady. Kromě toho to má i benefity, kterých si na první pohled nevšimnete: snížený krevní tlak, lepší spánek, zpomalení stárnutí.

Doufám, že se vám tento článek líbil. Pokud vás experiment zaujal, určitě si přečtěte i o mém prvním experimentu: Jak jsem přežil týden bez sociálních sítí

Baví vás číst o podobných experimentech? Chtěli byste, abych udělal nějaký další? Napište mi do komentářů, co vás zajímá…

Sdílejte na sociálních sítích!!!Share on Facebook
Facebook
0Share on Google+
Google+
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Tumblr
Tumblr
0

Trackbacks & Pings

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *