Jak se učit na písemku na střední škole efektivně a rychle!?

Je tu nový školní rok, ve kterém se budete muset znovu připravovat na desítky písemek. V tomto článku se s vámi podělím o vcelku podrobný návod na to, jak se učit na písemky na střední škole. Rady samozřejmě mohou využívat i studenti základních, tak vysokých škol, ale nejvíce se vztahují na středoškoláky.

Návod z článku vám pomůže se efektivně připravit především na písemky z předmětů, které jsou plné teorie a informací, které si musíte uložit do paměti. Typickým příkladem může být čeština, dějepis, společenské vědy. Návod pro učení matematiky nebo třeba účetnictví by vypadal trošku jinak.

Postupy, o kterých si řekneme, vycházejí z e-knihy Jak se efektivně učit nejen do školy. Jedná se o kompletní příručku pro efektivní učení na střední nebo vysoké škole. Koho zajímají techniky učení a efektivita, by si ji rozhodně měl přečíst.

Pojďme se skvěle připravit na další písemku…

Začíná to ve škole – Jak se učit na písemku na střední škole

jak se učit na písemky, jak se učit na písemku

Už ve škole se toho dá spoustu naučit

Mnohým z vás na základní škole stačilo, když jste poslouchali na hodinách, doma jste se nemuseli téměř učit a z písemky jste dostali jedničku. Na střední se tohle pro většinu změní, učiva je už trochu více a bez učení doma to mnohdy nejde.

Právě tohle hodně studentů demotivuje, aby poslouchali na hodinách. Prostě už si nemyslí, že to má takový smysl jako na základce, protože se budou muset i tak učit doma, aby dostali dobrou známku.

Ale poslouchání na hodinách a aktivita má pořád smysl. Jestliže budete aktivně poslouchat, zapojovat se do diskuzí, přemýšlet, nesmírně si tak usnadníte následné studium. Ve škole už uděláte polovinu práce a doma budete před písemkou pouze opakovat.

Nechci z vás udělat roboty, kteří si vůbec neužívají života na škole a pouze poslouchají výklad učitele. Bavte se, mějte spoustu kamarádů, ale jakmile začne hodina, přepněte se do „soustředěného módu“. Udělejte alespoň to, že svůj mobil necháte v tašce, aby vás nepokoušel. Svého spolusedícího se nebojte sem tam upozornit, že zrovna potřebujete klid. Také pomůže, pokud se svým vyučujícím navážete oční kontakt, hned se vám lépe poslouchá, navíc na sebe upozorníte a dostanete se pod zdravý tlak, abyste dávali pozor.

Už samotnou hodinu ve škole berte jako příležitost se naučit většinu informací. Když se učitelka na něco zeptá, odpovězte, pokud znáte odpověď, nebo po odpovědi pátrejte. Jakmile něco nechápete, nebojte se zeptat. Formulujte správné otázky, není ideální pokud řeknete: nechápu všechno, nevím, co nechápu, ale je to blbost.

Na hodině neustále přemýšlejte, pokládejte si v hlavě otázky:

  • S čím to souvisí?
  • Jak si to dokážu představit?
  • Navazuje to na něco, co jsme se učili?
  • Jak to chápu?
  • Co je obzvláště důležité a může se objevit na písemce?

Čím více budete dávat pozor, tím více si toho zapamatujete.

Jak si najít nové kamarády a prohloubit přátelství se dozvíte v článku z odkazu.

Nenechte to zahnít

Pokud něco nechápeme, pamatujeme si to daleko hůře. Rozhodně nenechávejte nic “zahnívat” a své nevědomosti ihned zalepte. Když něčemu nerozumíte, ptejte se. Jestliže to nepochopíte ani po vysvětlení učitelky/učitele, vyhledejte si na internetu alternativní zdroj informací s jiným vysvětlením.

Je klíčové, abyste všemu rozuměli. Témata na sebe často navazují, ztratíte se jednou a jste nadobro ztraceni.

V e-knize Jak se efektivně učit nejen do školy rozebírám hned 2 techniky, které vám pomohou pochopit i tu nejsložitější látku, jde o Feynmanovu techniku a teorii dvou módů mozku.

Rychle zapomínáme

Jak dlouho si myslíte, že něco zůstane ve vaší paměti, když se to naučíte na hodině? Nemohu vám dát úplně přesnou a pravdivou odpověď, ale většinou zapomenete hned první den 60 % informací.

Takže pokud chcete na písemku výborně umět, měli byste brzy opakovat. Před samotnou písemkou pak budete mít méně práce, jelikož každé zopakování informace upevní v paměti a nikdy se nic nebude muset učit nanovo.

V ideálním případě byste se měli učit každý den. Přijdete ze školy a krátce si zopakujete to, co jste za celý den probrali. Opakování by mělo být aktivní, například: do ruky popadnete sešit z dějepisu a zeptáte se: Co jsme dneska probírali? Bez koukání do sešitu se pokoušíte vzpomenout a nahlas si vybavit co možná nejvíce detailů. Jakmile vám dojdou nápady, sešit otevřete zběžně si přečtete svůj zápis z hodiny. Když si takto látku osvěžíte, zůstane v paměti mnohem déle, jelikož si informace opakujete tehdy, kdy jsou nejvíce náchylné být zapomenuty (1 den od naučení).

Tohle všechno je hezké, ale kdo na to má čas a komu se to chce dělat? Ani já, tvůrce blogu jakserychlenaucit.cz jsem se na střední neučil pravidelně každý den. I tak jsem dostával skvělé známky. Látku, kterou jsme probrali ve škole, jsme si opakoval třeba cestou vlakem domů. V hlavě jsem si připomínal, co jsme se učili. Tohle aktivovalo mentální cestičky okolo dané informace a upevnilo paměťovou stopu. Občas jsme s kamarády bavili o škole a probírané látce, i to pomohlo, abych informace ihned nezapomněl a před písemkou se je nemusel učit znovu.

Více o dlouhodobé paměti v samostatném článku.

Jak na samotné učení doma?

Na hodinách dáváte pozor, lepíte díry v pochopení a hned po škole si krátce zopakujete probíranou látku, co dělat dál? Jak se učit na písemku na střední škole?

Jak dokazuje řada vědeckých studií, nikdy byste neměli učení nechávat na poslední chvíli. Daleko efektivnější je, pokud si studium rozložíte na menší kusy. Řekněme, že je středa a paní učitelka vám zadala písemka na příští středu. Velkou chybou by bylo, kdybyste se učili pouze v úterý, den před písemkou. Daleko strategičtější je průběžné učení. Třeba se něco naučíte už ve čtvrtek, potom se na to kouknete krátce v neděli, pondělí a v úterý doladíte detaily.

Teď si říkáte: To zabere strašně moc času?! Nesouhlasím. Učení máte pouze rozložené do více dnů. Ba co víc kdybyste se učili pouze v úterý, strávili byste studiem spoustu času, byli byste unavení a ještě navíc byste neměli jistotu, že si látku dobře pamatujete. Často je takové učení stresující a hodně vyčerpávající.

Průběžné učení vám poskytuje zpětnou vazbu, můžete si být jistí, že informace ovládnete. Navíc studium nebude nikdy tak vysilující a náročné.

Takže se mám učit průběžně a ne nárazově, ale co mám dělat, když otevřu sešit nebo učebnici?

Kriticky čtěte

via GIPHY

Své oči musíte při učení opravdu využívat. Neměli byste s nimi pouze bezmyšlenkovitě jezdit řádek po řádku. Přemýšlejte, ptejte se na otázky, představujte si a čtěte pomaleji než normálně.

Představy jsou opravdu mocnou zbraní, která vám pomůže s lepším zapamatováním a snadnějším vybavením informací. U samotného čtení se rovněž pokoušejte neustále spojovat novou a starou látku. Čím hustší síť těchto propojení máte, tím lépe a pevněji informaci uložíte.

Čtení je sice hezké a poměrně snadné, ale pokud chcete dostat z písemky za jedna, nesmíte pouze kriticky číst, musíte udělat i něco navíc! Čtení je totiž pasivní metodou učení a ty nejsou nijak efektivní.

Jak číst aktivně se dozvíte v článku z odkazu.

Dostávejte info z hlavy

jak se učit na písemku

Přečíst, zakrýt, zkontrolovat!

Už v sekci rychle zapomínáme zmiňuji, že byste měli do rukou popadnout sešit a pokusit se bez dívání a podvádění si vybavit informace, které si pamatujete. Tohle by vlastně měla být i první věc, kterou uděláte, když se chystáte učit.

Dostávání informací z hlavy, chcete-li vybavování si informací je tou vůbec nejvíce efektivní metodou učení. Když něco vytáhnete z hlavy na povrch, upevníte paměťovou stopu, informaci si rázem daleko lépe pamatujete. Pokud čas strávený učením věnujete pouze čtením, nikdy to nebudete umět tak dobře. Chceš-li si něco zapamatovat, musíš si to vybavit.

Velmi rád jsem při učení postupoval nějak takhle: Popadnul jsem do rukou sešit, přikryl si celou stránku a podíval se na nadpis, ze kterého jsem utvořil otázku a pak se pokoušel nahlas vybavit detaily. Například: nadpis: Začátek Druhé světové války. Utvořil jsem otázku: Co vím o začátku Druhé světové války? Potom jsem nahlas doloval informace z paměti. Takto jsem postupoval nadpis po nadpisu, když jsem takto projel poznámky, informace jsem dokonale uměl.

Když jsem si vůbec nic nepamatoval z hodin (na hodinách jsem neposlouchal, dělal kraviny) nejprve jsem se zeptat: Co už o tom vím? Zase bez dívání jsem se pokoušel vybavit učivo. Většinou toho moc nebylo, proto jsem se pustil do kritického čtení poznámek, po přečtení jsem okamžitě začal s vybavováním informací.

Jakmile se něco pokoušíte vybavit a prostě si nedokážete vzpomenout, udělejte tohle: přečtěte si správnou odpověď v sešitě, pak ji přikryjte a pokuste se ji znovu vybavit. I tohle je daleko efektivnější než pouhé čtení.

Pamatujte na pravidlo, co si nevybavíš, si nezapamatuješ. K učení tedy vždy přistupujte aktivně. Zhruba jenom 20 % času byste měli strávit čtením, 80 % času, který věnujete učení byste si měli vybavovat informace.

Vždy látku vyvolávejte nahlas, můžete si přikrývat své poznámky, tvořit otázky z nadpisů jako já, možností jsou stovky.

Efektivitu aktivního učení dokládá můj článek o pyramidě zapamatování.

Kartičkyjak se učit na písemku

Při učení narazíte často na velmi složité informace, které se těžko pamatují. Může se jednat například o nějaká historická data, složité názvy děl a autorů, cizí slovíčka, definice.

V tom případě byste si měli vytvořit kartičky, se kterými se budete učit. Každá taková kartička má přední a zadní stranu. Na jedné je otázka na druhé odpověď. Tato metoda učení vám umožňuje aktivně opakovat a efektivně ukládat informace do paměti.

S kartičkami to nepřehánějte, jejich tvorba zabere dost času.

Kartičky můžete nosit všude sebou a když se nudíte opakovat. I tady pamatujte na aktivní učení a neustále vybavování informací z paměti. Podívejte se na přední stranu kartičky, otázku a nahlas se pokuste říct, co je na druhé straně, teprve potom kartičku otočte. S kartičkami se nesmíte učit pasivně, že jenom čtete a otáčíte kartičky. I když si to nedokážete vybavit správnou odpověď, je to dobré! Jelikož “zahřejete” svůj mozek, který tam správnou informaci snadněji uloží.

Nejvíce opakujte ty kartičky, které vám nejdou a nejméně času věnujte těm, které už dobře ovládáte. Stejné pravidlo samozřejmě platí i při aktivním vybavování. Den před písemkou byste měli nejvíce času a energie věnovat těm částem, kde jste si nejméně jistí.

Moje e-kniha Jak se efektivně učit nejen do školy

Doufám, že se vám tento návod líbil. Vytvoření tohoto článku inspirovala moje e-kniha Jak se efektivně učit nejen do školy, ve které se studenty sdílím své ověřené návody a postupy, jak se lépe a efektivně učit.

E-kniha není zdaleka jenom o technikách učení, naučíte se v ní, jak se na učení lépe koncentrovat, jak porazit prokrastinaci, jak si dokonale plánovat čas, jak zvládat stres a také jak ovládat svou energii.

Pokud vás zaujal tento návod z článku a bude vám fungovat, rozhodně se zamyslete, jestli pro vás nemá smysl přečtení mé e-knihy. V ní najdete ještě daleko podrobnější návody, které vám usnadní studium.

Chci se dozvědět o e-knize Jak se efektivně učit nejen do školy více!

Sdílejte na sociálních sítích!!!Share on Facebook
Facebook
0Share on Google+
Google+
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Tumblr
Tumblr
0

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *