fbpx

Jak se učit z tipovek a testů z minulých let?

Venku už začíná být celkem teplo, což mnohým vysokoškolákům signalizuje, že se blíží zkouškové období. V tomto článku se s vámi podělím o rady a tipy, jak se učit z tipovek a testů z minulých let.

Většina studentů při učení na zkoušky nespoléhá na učebnice a výpisky z přednášek. Hodně z nás se prostě dostane k nějakým materiálům, ze kterých se učíme. Velmi často na primátu najdete zajímavé materiály jako jsou třeba tipovky (testy abcd se správnými odpověďmi) a testy/zkoušky z minulých let.

Pokud se k takovým dokumentům dostanete, dá se toho pěkně využít, jenom musíte vědět, jak se to naučit v souladu s pravidly efektivního učení. Často se může stát, že se učíte z tipovek, které se skutečně objeví na testu, ale stejné z toho nevykřesáte více než za 3. Pojďme si ukázat zaručený návod, díky kterému si dokážete zapamatovat všechno podstatné…

Jak se neučit z testů z minulých let

jak se učit z tipovek a testů z minulých let

Můžeme se bavit o tom, jak se učit z testů z minulých let, ale začal bych tím důležitějším a to, jak se z nich neučit.

Většina studentů má tendenci studovat z tipovek a testů nějak takhle: otevřou si dokument ve Wordu, celý si ho projedou. Když to dokončí, mají pocit, že je to celkem lehké a zkoušku v pohodě zvládnou. Jakmile však dojde na skutečnou zkoušku, nedopadnou tak dobře, jak si původně mysleli.

Tomuto fenoménu se říká „iluze učení“. Pokud si jenom prohlížíte test se správnými odpověďmi, říkáte si, že je to snadné a že byste vybrali správnou možnost. Ale ve skutečnosti si vůbec neověříte své dovednosti a nemůžete si být jistí, jak byste při skutečném testu odpověděli.

Pouhé pasivní prohlížení testů vám dává falešný pocit, že informace umíte, ale až test vám ukáže, jak na tom skutečně jste. Benedict Carey ve své knize How we learn rozdělil zapamatování informací do 2 druhů: „ukládací síla“ a „vybavovací síla“.

Pasivní učení, při kterém si jenom prohlížíte a pročítáte testy z minulých let, posiluje pouze „ukládací sílu zapamatování“. Jednoduše řečeno, když na testu uvidíte otázku, kterou jste se učili v testu z minulých let, budete si schopni vzpomenout, že jste se to učili, ale většinou nic víc. Dalším příkladem ukládací síly může být, že si v průběhu testu budete jistí, že jste danou informaci učili, ale prostě ji nebudete schopni vydolovat z paměti.

Na druhou stranu vybavovací síla znamená, že když vidíte otázku, dokážete z paměti vytáhnout správnou odpověď. Jak můžete sami hádat, mít informace uložené v vybavovací síle je trošku složitější, než jenom v ukládací. Jak informace uložit do vybavovací síly, bez toho, aniž byste podléhali iluzi učení se dozvíte v dalším odstavci…

11 tipů, jak se správně učit ověřených vědeckým výzkumem – doporučuji přečíst jako další článek

Jak se učit z tipovek a testů z minulých let

jak se učit z tipovek a testů z minulých let

Jak porazit testy?

Už víte, že když si testy z minulých let a tipovky pouze pasivně pročítáte podporujete „ukládací sílu“ (informace zvládnete rozpoznat a víte, že jste se je učili). Navíc takové učení vede velmi často k tzv. iluzi učení (myslíte si, že něco umíte, i když to není pravda).

Jak se tedy učit správně, abychom podpořili vybavovací sílu a informace skutečně uměli?

Nejdůležitější je, abyste zahodili pasivní učení a začali se učit aktivněji. Využívejte otázky v testech k vybavování informací, tím posílíte jejich zapamatování.

Pojďme si to vysvětlit názorně na příkladu. Řekněme, že se učíte na test s otevřenými odpověďmi. K dispozici máte 3 verze testů a začínáte se studiem. Běžný student by si otevřel každý dokument, pozorně by si ho přečetl a měl pocit, že to umí. Vy jste však jiní a chcete se informace naučit doopravdy, uděláte tohle:

Nejprve si zběžně projeďte celý dokument, abyste věděli, s čím máte co do činění. Tento vstupní přehled dá vašemu mozku vědět, na co se má zhruba připravit a podvědomě se zaměří na důležité informace.

Potom postupujte otázku po otázce takhle: Přečtěte si otázku a snažte se na ni vlastními slovy odpovědět bez toho, aniž byste se dívali na správnou odpověď. Jsem si jistý, že vás to bude ze začátku „bolet“. Aktivní učení je totiž mentálně náročnější, ale vyplatí se to, jelikož se informace skutečně naučíte.

Jakmile se budete snažit vymyslet odpověď na otázku, zapojíte svůj mozek. Donutíte ho, aby myslel a pátral v paměti. Když si na něco vzpomenete, posílíte tyto paměťové cestičky a příště si na to vzpomenete mnohem rychleji. Je to jakoby po zasněžené cestě projel pluh. Nejprve se vám touto paměťovou cestou projíždí těžce, ale pokud si informaci vybavíte, cesta se odklidí a příště se vám po cestě jede snadno.

I špatná odpověď vám pomůže!

Je jasné, že nebude schopni odpovědět na všechny otázky. Ale i to má svou výhodu, pokud se snažíte vzpomenout a poté se podíváte na správnou odpověď, informaci si zapamatujete mnohem lépe, než kdybyste si ji pouze přečetli. Vzpomínání, jako by zahřeje paměť, do které se pak informace lépe ukládají.

Tehdy, když si nedokážete vzpomenout udělejte tohle. Chvilku se snažte vymyslet odpověď, když se to nepovede, pozorně a kriticky si přečtěte správnou odpověď, poté si ji přikryjte a snažte se ji vybavit. Když to uděláte, máte jistotu, že informace uložíte do paměti jako vybavovací sílu.

Pokud chcete tento způsob učení posunout na vyšší level, překopírujte si jenom otázky do samostatného dokumentu, ten si vytiskněte a napište si cvičnou zkoušku. Jak potvrzují výzkumy, cvičné testy jsou nejlepší metodou učení, jelikož podporují aktivní učení a skutečně vás informace naučí.

Tipovky (testy abcd s odpověďmi)

Samozřejmě, ne všechny zkoušky jsou s otevřenými odpověďmi. Někdy máte za úkol odpovídat na otázky typu abcd. Jak se tedy připravit na tyto písemky, pokud máte k dispozici otázky se správnými odpověďmi?

Vzpomeňte, jak jste se učili na testy v autoškole? Prostě jste se učili tak, že jste si neustále dělali testy. Tato příprava byla v celku efektivní, protože většina udělá testy napoprvé, pokud se připravuje tím, že si udělá dostatečné množství zkušebních testů.

Proč by se tedy příprava na zkoušky na vysoké měla nějak lišit? Rozhodně si jenom nepročítejte otázky a správné odpovědi, byla by to ztráta času. Udělejte následující: překopírujte otázky i odpovědi z tipovek do jiného wordovského dokumentu, s tím rozdílem, že tam text vložíte bez formátování. Screenshot s příkladem:

jak se učit z tipovek a testů z minulých let

Udělejte si malý testík!

Poté se už můžete pustit do cvičného testu. Značte si odpovědi, o kterých si myslíte, že jsou správné. Jakmile cvičný test dokončíte, porovnejte své odpovědi s těmi správnými z originálního dokumentu. Uvidíte, v čem jste udělali chyby a můžete si být jistí, že si to mozek zapamatuje mnohem lépe, než kdybyste si to pouze přečetli.

Ještě malá rada. Pokud musíte projet nějakých 700 testovacích otázek, rozhodně si nedělejte jeden velký test, ale spíše si to rozdělte na menší testy po 50 otázkách. Rozvrhněte si je v průběhu celého týdne.

Další radou může být, že otázky a odpovědi, na které jste odpověděli špatně si přesunete do zvláštního dokumentu (např. chybové), který si ještě před zkouškou projedete (Aktivně).

Stačí, když si projedete všechny otázky jednou. Aktivní učení zajistí, že to budete umět. Samozřejmě chybové otázky si projeďte ještě podruhé, mělo by jich být značně méně než v původním dokumentu.

Jak se učit na testy – jeden ze starších článků, který by vám mohl pomoct

Není to zbytečné?

Někteří z vás teď určitě namítají, že je tento způsob zdlouhavý a časově náročný. Musím vám však oponovat. Pokud se budete držet aktivních způsobů učení, můžete si být jistí, že na zkoušce nevyhoříte a informace budete skutečně umět.

Na druhou stranu, pasivní projíždění textem vám sice zabere méně času, ale v podstatě nijak vám neprospěje. Téměř nijak vás to v naučení na zkoušku neposune, jenom vám to poskytne bludný pocit, že informace umíte.

Aktivní učení ze začátku „bolí“ a mozek se vás bude snažit přesvědčit, abyste se vrátili k pasivnímu učení, kdy si jenom pročítáte text. Odolejte přemlouvání mozku a vytrvejte u aktivního studia, které zajistí, že se dokonale naučíte.

Nedokážete se na učení soustředit? Po dočtení si přečtěte článek: Jak se soustředit 

Nespoléhejte na testy z minulých let

Jsem si jistý, že hodně z vás při učení spoléhá právě jenom na ony testy a tipovky z minulých let. Nedělejte to! Nikdy si nemůžete být jistí, jestli se to tam objeví znovu. Vždy mějte celkový přehled látky, kterou se učíte a pečlivě si prostudujte osnovu předmětu.

Studujte z různých zdrojů a samozřejmě choďte na přednášky a cvičení, abyste nemuseli tak usilovně studovat. Testy a tipovky jsou pouhým jedním dílkem skládačky, které se říká: úspěšné zkoušky. 😀

Testy z minulých let využívejte pro aktivní učení, jedině tak si můžete být jistí, že si látku dokážete vybavit u zkoušky. Vždy, když budete mít tendenci text jenom bezmyšlenkovitě pročítat, vzpomeňte si iluzi učení a ukládací x vybavovací sílu zapamatování.

Doufám, že jsem vás přesvědčil k trošku jinému způsobu studia. Vyzývám vás k tom, abyste si to zkusili a nechali vaše výsledky rozhodnout o tom, jak budete studovat. Ať se vám daří a mějte se hezky.

Pokud se chcete o efektivním a rychlém učení dozvědět více, přečtěte si moji e-knihu Jak se efektivně učit nejen do školy. Krok za krokem v ní vysvětluji, jak se správně učit. Když techniky zavedete do praxe, můžete si být jistí, že se budete učit kratší dobu, zlepšíte si prospěch a budete mít z učení mnohem lepší pocit.

Chci se dozvědět více o e-knize Jak se efektivně učit nejen do školy!

Sdílejte na sociálních sítích!!!Share on Facebook
Facebook
0Share on Google+
Google+
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Tumblr
Tumblr
0

Trackbacks & Pings

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *