fbpx

Maturita aneb jak se vypořádat se stresem!

Blíží se vám maturity nebo důležité zkoušky na vysoké? Víte, že budete čelit obrovskému stresu? Nervozita, stres nás mohou ve mžiku sekundy připravit o cenné vědomosti. V článku se naučíte jak se vypořádat se stresem, který by Vám mohl u maturity zavařit.

V první části článku si řekneme jak se vyrovnat se stresem, který zažíváme při učení doma. V druhé části se zaměříme na neutralizování stresu během zkouškového den.

Všichni, kromě totálních flegmatiků, to asi znají. Blíží se Vám důležitá zkouška, nedokážete se pořádně učit, protože jste stále vystresovaní, neustále máte těžký žaludek a učení Vám jde mnohem pomaleji než obvykle. Co s tím?

Nebuďte pod tlakem

Nedostávejte se pod velký tlak. Je naprosto přirozené, že se budete cítit pod tlakem a nervozní, pokud od sebe očekáváte samé jedničky. Neříkám, že to není možné, ale rozhodně na sebe vyvíjejte tlak. Není nic špatného na tom, když máte vysoké cíle, ale nesmí být tak vysoké, aby Vás omezovaly, srážely dolů.

Mnohem pravděpodobněji dosáhnete lepších výsledků tehdy, pokud od sebe očekáváte méně a cítíte se tak dobře. Příkladem mohou být sportovci, kteří jsou svazováni tlakem, většinou se jim nedaří tak dobře, jak by ostatní předpokládali, naopak je překvapí někdo, kdo je sice dobrý, ale závodí bez tlaku a nemá co ztratit. Taktéž nemáte co ztratit. Vždyť přeci hvězdy září v září, nebojte se nějak to dopadne. Stres a tlak Vás může jedině svazovat.

Stáhněte si pdfko 7 tipů, jak udělat maturitu zcela ZDARMA

Cvičte

I ti největší sportovci zapomínají během zkouškového období sportovat. Nebuďte takoví. Můžete si myslet, že každá minuta, kterou během svaťáku nestrávíte učením je ztracena, není tomu tak. Mozek se po tisíciletí vyvíjel v pohybu. Proto je logické, že k dobrému fungování potřebuje pohyb.

Co je ovšem hlavní, mozek během cvičení vylučuje neurotransmitter, jenž „bojuje“ se stresem a snižuje jeho účinky. Určitě to pozorujete i na sobě, po cvičení se vždycky cítíte plní energie a stres, jako by se ztlumil.

Nemusíte chodit do fitka nebo trávit cvičením nesmyslně mnoho času. Stačí několikaminutové kardio, které rozpumpuje srdce. Poté s klidem pusťte do učení, mysl bude svěží a hlavně klidnější.

Kvalitní spánek

Víte, co způsobuje největší stres během maturitního, zkouškového období? Ano, uhodli jste nedostatek spánku.

Nastavte si „spánkový režim“ choďte do postele zhruba ve stejnou dobu a probouzejte se v přesně tu samou dobu. Dbejte na to, abyste spali alespoň 7 hodin denně. Nejen, že se budete cítit lépe a méně vystresovaní, má to vliv i na paměť.

Spánek je totiž významný proces ukládání nových informací do mozku. Jestliže nespíte, nově nabyté informace se Vám nepřenesou z krátkodobé do dlouhodobé paměti. Tak co, začnete už konečně poctivě spát?

Jděte ven

Máte tendenci být před zkouškami neustále doma, v bytě? Valná většina studentů ano. Jste si vědomi toho, co to způsobuje? V první řadě budete smutnější a takoví prázdní. Mozek totiž vyplavuje melatonin, hormon štěstí, právě tehdy, když je venku vystaven slunci.

Můžeme se vrátit o několik tisíc let zpátky, lidé trávili své životy venku, neustále putovali přírodou. Mysl je zvyklá sbírat inspiraci právě z venkovního prostředí. Jděte se projít, uklidněte se, načerpejte inspiraci.

Důležité je, abyste stále nemysleli na učení a vaše maturity, musíte na chvíli vypustit. Projděte se venku, jděte s kamarády ven a na chvíli zapomeňte, že se máte učit, užívejte si současný okamžik. I když bych to asi neměl psát, vypusťte páru, zajděte si s kamarády na párty a uvolněte své napětí. Samozřejmě nechlastejte každý den, to by nebylo správné!

Také není vůbec špatné, pokud se učíte venku, učení to může prospět. Občas potřebujeme změnu prostředí.

Správné techniky učení

Pokud se učíte špatně a pomalu jen to prohlubuje váš stres. Cítíte se špatně a máte pocit, že se to všechno nestihnete naučit. Připravil jsem pro vás e-mailový kurz efektivního učení zcela zdarma, stačí zadat e-mail. Součástí kurzu je i PDFko 7 tipů, jak zvládnout maturitu. Krok za krokem vás naučím, jak se efektivně a hlavně rychle učit. Dozvíte se jak se soustředit na učení, jak se donutit učit, jaké techniky učení využívat a mnohem více. A hlavně jak se vypořádat s velkým množstvím učiva, které se musíte naučit k maturitě.

*SPAM nenávidím stejně jako vy, proto vám posílám jen užitečně tipy a triky. Žádné reklamy na zázračně hubnutí apod. 😀

Tímto jsme ukončili první část článku. Nyní se pustíme do praktických tipů, jak se vypořádat se stresem během samotné maturity.

stres

Jak se vypořádat se stresem

Jak se vypořádat se stresem- den zkoušky

Můžete být velmi nervózní ještě před samotnou zkouškou, nic se však nevyrovná stresu, který můžete zažívat v den D. Proto pozorně čtěte následující tipy, které Vás mohou úzkosti s lehkostí zbavit. Nebojte se a udělejte ze sebe občas blbce…

Zatančete si

Tento tip mi mnohokrát pomohl. Když jsem se probudil před svou první maturitní zkouškou, nebylo mi moc do zpěvu, bolelo mě břicho, cítil jsem se nějak divně, byl jsem celý ztuhlý. Proto jsem se rozhodl vypořádat se stresem po svém, zatancoval jsem si.

Každý z Vás máte nějaké písničky, u kterých se nedokážete ubránit tanci. Nasaďte si sluchátka a buďte sami sebou, nikdo Vás nesleduje, tancujte jako blbci, nevadí. Okamžitě se uvolníte, dokonce se zasmějete i tomu, jací jste debilové. Neskutečně to zvedne Vaši náladu.

Pociťoval jsem to na sobě, bolest břicha rázem zmizela, těžkost byla tatam. Nebuďte na sebe moc pyšní, udělejte ze sebe blbce alespoň před sebou, uvidíte, vyplatí se to.

Dechová cvičení

Tancování Vám může velmi pomoct, někdy to však nemusí tak úplně stačit, účinky mohou za pár hodin zmizet. Proto využijte svůj dech.

Psychologové, experti na řeč těla dokáží poznat, když je někdo nervózní právě z dechu. Pozoruhodné je i to, že dech se zrcadlí s naší náladou a můžeme ji ovlivnit z obou stran. Vysvětlím na příkladu: Když jsem nervózní, rychle dýcháme. Když jsem klidní, dýcháme pomalu. Z druhé strany to funguje takto: Když začnu dýchat rychle, začnu být vystresovaný. Jakmile zpomalím dech, moje mysl se uklidní.

Je to jednoduché. Několik minut předtím, než Vám rozdají testové papíry se zhluboka nadechujte. Uklidníte tak své tělo i mozek.

Ještě lepší než klasické hluboké dýchání je dechové cvičení 1-4-3. Na jednu dobu se nadechněte, po 4 doby v sobě držte vzduch a 3 doby vydechujte. Jedna doba trvá tak jak si sami, podle svých schopností, určíte, u mě to jsou 3 sekundy, takže 3 sekundy nádech, 12 vteřin držím, 9 vydechuji a znovu.

Uvolněte napětí ve svalech

Už jste někdy cítili to nepříjemné napětí ve svalech? Chtěli byste se ho umět alespoň na chvíli zbavit?

Postup je velmi jednoduchý.

  • Zatněte všechny svale ve svém těle, ruce, nohy, i břicho, pěsti
  • Svaly držte v napětí několik sekund
  • Uvolněte napětí a vychutnávejte si ten pocit. Soustřeďte se na to napětí, které se uvolňuje.

Toto cvičení můžete provést během zkoušky, nebo ještě před ní. Zaručeně Vás to uklidní, vyzkoušejte si to už teď! Na co ještě čekáte?

Kouzelné představy

Představy dokážou být někdy tak reálné, že je nedokážeme rozlišit se skutečností. Právě tohoto faktu bychom mohli u maturity využít. Co musíte udělat?

Zavřete oči a představte si místo, na kterém se cítíte bezpečně, šťastně a dobře. Dále si představte sami sebe, jak tam jste. Prožívejte pocity, jaké byste tam prožívali, dělejte aktivity, které by Vás tam dělaly šťastné. Zůstaňte ve své představě klidně několik minut.

Mozek můžeme velmi snadně obelstít, dokáže uvěřit představám. Bude si opravdu myslet, že jste na tom místě a uzpůsobí tomu i Vaši náladu.

Je všeobecně známo, že testy píší mnohem lépe studenti, kteří jsou před i během zkoušek klidní. Stres nás svazuje, proto není špatné mozek občas obelstít.

Děkuji za přečtení článku. Jako obvyklé Vám doporučím, abyste si vybrali jeden tip a ten ihned aplikovali ve svém životě. Nemá totiž smysl číst o podobných technikách, pokud si je nikdy nevyzkoušíte.

*Tento článek je v rozsáhlejší a upravené verzi součástí online kurzu Jak udělat maturitu!

Sdílejte na sociálních sítích!!!Share on Facebook
Facebook
0Share on Google+
Google+
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Tumblr
Tumblr
0

Trackbacks & Pings

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *