fbpx

Jak udělat didaktický test z češtiny, angličtiny a matematiky!?

*Tento článek je ukázkou zdarma z online kurzu Jak udělat maturitu a efektivně se učit!, konkrétně se jedná o čtvrtou lekci: Jak udělat didaktický test

Čeká vás tento rok maturita? Pokud ano, pozorně se začtěte do tohoto článku.  Zaměříme se na to, jak udělat didaktický test z češtiny, angličtiny nebo třeba matematiky. Konkrétně se nejvíce zaměříme na češtinu, jedná se totiž o předmět, z kterého budete maturovat všichni. Rady se tak budou hodit každému z vás.

Cílem článku vás není naučit nejrůznější gramatické koncepty, literaturu nebo způsob počítání příkladů, nýbrž vám ukázat, jak se na didaktické testy efektivně učit.

Didaktické testy jsou pro mnohé strašákem a hodně studentům pokazí známky. Velmi často to pramení ze špatné a neefektivní přípravy. Na didakťáky se totiž budete učit tak, jak jste doposud nebyli zvyklí!

Jak se neučit na didakťák?

Někteří z vás možná přistoupí k učení na didaktický test takto: vezmete si učebnici a budete studovat jeden gramatický koncept za druhým, poté se budete učit literaturu atd.

Neříkám, že podobná příprava je úplně k ničemu. Ale dokonale vás na didakťák nepřipraví, jelikož nebudete připraveni na formát testu a nebude zvyklí dostávat informace rychle z hlavy.

Jestliže chcete z didaktického testu získat nejlepší známky trocha učení, jako popisuji nahoře bude potřeba, ale neměla by to být hlavní část vaší přípravy. Jak se tedy efektivně připravit na didaktický test?

Jak udělat didaktický test a skvěle se na něj připravit:jak udělat didaktický test z češtiny, angličtiny, matematiky

Napodobte podmínky testu

Ve svém online kurzu Jak udělat maturitu hodně často mluvím o aktivním učení. To je takové učení, při kterém se učíte hlavně tím, že “vytahujete” informace z hlavy, neustále testujete své znalosti, nebo se zkoušíte. Bezesporu se jedná o nejlepší metodu učení. Zlepšuje zapamatování, upevňuje neuronové spoje a nepřetržitě vám poskytuje perfektní zpětnou vazbu.

Aktivní učení musíte využít také u přípravy na didakťák. Upusťte od pasivního studia teorie, která vás stejně moc neposune a raději do toho skočte rovnou po hlavě!

Náš mozek si toho nejvíce zapamatuje tehdy, když se něco učí ve stejných podmínkách, jako když má dostávat informace z paměti (samotný test). Nejvíce času, který bude věnovat učení na didaktický test, byste měli věnovat cvičným testům, které budou napodobovat podmínky přímo u maturity.

Co to přesně znamená?

Cvičný didaktický test pište, jako by to byl skutečný didaktický test.

Papíry mějte vytištěné, nepište test na počítači. Když píšete cvičný test, spoléhejte pouze na svou hlavu, za žádnou cenu si nepomáhejte mobilním telefonem, nijak nepodvádějte. Stanovte si časový limit, u maturity to bývá 60 minut.

Tímto způsobem se na didaktický test připravíte nejlépe. V dalších částech si řekneme, proč a jak tento postup ještě vylepšit. Zatím se spokojte s vysvětlením, že mozek se nejlépe učí, když informace dostává aktivně z mozku (upevňuje tak neuronové propojení), rovněž se učíme lépe, pokud napodobíme podmínky testu (mozek si informace nejlépe vybavuje ve stejných podmínkách).

Didaktických testů je už opravdu habaděj. Didakťáky fungují od roku 2010, s tím, že každý rok je vydán ilustrační test, jarní termín a podzimní.

http://www.statnimaturita-cestina.cz/didakticky-test

http://www.novamaturita.cz/testy-a-zadani-1404035305.html

Začínejte s nejstaršími testy, hlavně proto abyste se orientovali v tom, jestli jste už test dělali či nikoliv. Není moc logické přeskakovat, zamotáte se do toho a ztratíte přehled, to vás může stát zbytečně čas.

Časový tlakjak udělat didaktický test z češtiny, angličtiny, matematiky

Už v kapitole o soustředění jsme se bavili o časovém tlaku. Tohoto poznatku můžeme využít i při učení se na didaktický test.

U samotné maturity máte na vypracování 60 minut. Doma to však můžete natrénovat například na 45 minut. To vám poskytne u maturity ohromnou výhodu. Budete zvyklí pracovat rychle a pod tlakem, navíc vám u maturity pravděpodobně zbude čas na kontrolu a opravu případných chyb.

Když tedy doma píšete cvičné didaktické testy, nenastavujte si časovač na běžných 60 minut, běžte s časovým limitem trošku níž. Začněte například na 50 minutách.

Jakmile budete pod tlakem, přinutíte se pracovat mnohem rychleji a strategičtěji. S časovým limitem má problém většina studentů, když se s ním dokážete v pohodě vypořádat doma, u samotné maturity to nebude problém.

Tlak, který na vás vyvolá časový limit vás rovněž naučí pracovat se stresem. Budete zvyklí na práci pod tlakem, což se u maturity rozhodně hodí. Naučíte se rozhodovat rychleji a zbytečně neztrácet čas blbostmi

Časový limit je opravdu základní věc. Pokud už píšete cvičný test, vždy si stanovte časový limit, bez něj to nemá smysl!

Poznejte své slabé stránky

Po napsání pár testů, pomalu zjistíte, které části vám jdou a na kterých musíte zapracovat. To je další kouzlo psaní cvičných testů. Poznáte své slabé stránky a na nich pak zapracujete.

Když se sami zamýšlíte nad svými slabými a silnými stránkami, jste k sobě často neupřímní. A musíte se učit zbytečně mnoho věcí navíc nebo naopak máte pocit, že vám všechno jde a neučíte se nic, u maturity za to pak zaplatíte.

Výsledky cvičných didaktických testů vám poskytnou nezkreslený obraz. Přesně zjistíte, co vám nejde. Nebudete tak muset ztrácet čas studiem něčeho, co už dávno umíte. Strávíte svůj čas efektivně na svých slabých stránkách.

Jak se tyto slabé stránky doučit?

Řekněme, že zjistíte, že vám nejdou věty vedlejší. Jaká je tedy optimální strategie pro vypilování své slabiny?

Doporučuji, abyste postupovali následovně. Prvně si potvrďte, že to opravdu neumíte. Nejlépe ve formě dalšího dílčího testu. Do google napište test na „to co vám nejde“ (v našem příkladu by to byly věty vedlejší).

Když se vaše hypotéza potvrdí. Nebudou stačit pouhé testy. Musíte se podívat na teorii a dostudovat základy. Snažte se učit jak se sešitu, tak z internetu, z učebnice. Čím více zdrojů, tím více úhlů pohledu a tím pádem lepší pochopení, které je v gramatice klíčové.

Po drobném studiu gramatiky se ústně vyzkoušejte ze svých znalostí. Odpovídejte si na otázky z nadpisů.

Příklad: Nadpisy: Podmětná věta vedlejší, Přísudková věta vedlejší atd. Ptejte se sami sebe: Co je to podmětná věta vedlejší? Jak ji poznám? Existují nějaké triky, doplňkové otázky? Jaké spojky jsou typické?

Bez dívání do teorie se pokuste odpovědět. Upevňujete tak svou znalost a připravujete se na použítí v praxi.

Jakmile dokončíte fázi učení, udělejte si na internetu několik dalších dílčích testů, které otestují vaše znalosti. V našem příkladu byste si našli několik testů pouze na věty vedlejší a udělali je.

Po dokončení byste měli vidět značný pokrok. Pokud ne, vraťte se k teorii a vyhodnoťte si, které druhy vět vám dělají největší potíže, na ty se zaměřte. Podobný postup využijete i u jiných gramatických témat.

Ještě malá vsuvka k literatuře. Pokud vám nejde, neučte se ji celou od píky. Podívejte se do požadavků a zjistěte, která témata neumíte a doučte se jenom ty.

Do požadavků se dívejte, vyplatíte se to. Není zrovna rozumné trávit hodiny učením něčeho, co se na maturitě stejně neobjeví.

Tipy a strategie – Jak udělat didaktický test z češtinyjak udělat didaktický test z češtiny, angličtiny, matematiky

V této části vám dám několik tipů, které vám pomohou s psaním testů. Je dobré, pokud se jich budete držet, můžete díky nim nasbírat dobré body.

Vždy, ať se děje, co se děje, čtěte otázky pozorně. Ideální je, pokud je čtete dvakrát.

Dávejte si v otázkách pozor na slovíčko ne. Je celkem rozdíl, když se vás ptají, jestli se tam nachází chyba nebo nenachází.

U maturity budete muset hodně číst. Příklady jsou vymyšlené tak, aby vám zabraly opravdu hodně času, pokud budete číst všechno. Nedělejte to! Nejdříve si přečtěte otázky, které se vztahují k textu, až poté začněte číst text.

Váš mozek tak bude při čtení hledat podvědomě odpovědi na otázky, které jste si právě přečetli. Kdybyste jen tak četli, nedostali byste žádné odpovědi a k textu se museli ještě několikrát vracet.

Velmi často nemusíte číst celý text, stačí třeba jenom dva odstavce. Když pročítáte otázky jako první, víte, na co máte zaměřit svou pozornost.

Když váháte mezi dvěma odpověďmi, většinou je správná ta první, o které jste si to mysleli. Je to pouhá statistika, proto na ni nespoléhejte.

Didaktické testy nepište lineárně. Doporučuji, abyste si test nejprve velmi rychle prolétli a zjistili, co všechno se v něm nachází. Následně udělejte pár jednoduchých cvičení (budete vědět, která jsou jednoduchá, protože si budete dělat cvičné testy). Po pár jednoduchých zadáních se pusťte do toho nejtěžšího. Věnujte se mu a pokud se zaseknete, vykašlete se na to a věnujte svou pozornost něčemu jinému. Váš mozek bude zatím těžkou úlohu řešit v podvědomí, když s k úkolu později vrátíte, často dojdete velmi rychle ke správnému řešení. Mozek to totiž „na pozadí“ vyřeší.

Už jsem řekl, že didakťák je hlavně o schopnosti rychlého čtení s porozuměním. Proto i když vám čtení zrovna nevoní, pravidelně čtěte několik dní před didakťákem. Zrychlíte tak rychlost čtení a zlepšíte porozumění. Čtení je schopnost jako každá jiná, když to trénujete, zlepšujete se. V didakťáku jde rovněž o jakousi sečtělost, musíte třeba zařadit vhodné slovo do věty nebo hledat synonyma, když máte „načteno“, není to žádný problém.

Ze statistik rovněž vyplývá, že pokud nemáte tušení, co je správná odpověď a ani nemůžete použít vylučovací metodu, dejte C.

Z výzkumu také vychází, že častěji je to pravda než nepravda.

Toto jsou ovšem jenom statistiky a neměli byste na ně v žádném případě spoléhat. Učení je základ.

V neposlední řadě se nijak neznepokojujte tím, že třeba 5krát za sebou odpovíte B. Opravdu to může být správně a tvůrci testu tak test nastavili, aby vás třeba zmátli. Nezačněte nad svými odpověďmi pochybovat jen proto, že po 6 odpovídáte stejně.

Přečtěte si také : 7 zaručených tipů, jak zvládnout maturitu

Generální tipy k angličtině a matice

U matiky i angličtiny bude příprava velmi podobná. Opravdu dbejte hlavně na to, abyste psali cvičné testy. Napodobili, co možná nejvíce podmínky testu a hlavně si stanovili časový limit, který vás udrží pod tlakem.

Psaní cvičných testů je podle mnoha výzkumů i nejúspěšnějších studentů tou nejlepší metodou učení. Mozek se učí pomalu, když pouze pasivně přijímá informace a učí se skrze čtení. Nejlépe se učíme, když „vyndáváme“ vědomosti z hlavy. Tuto schopnost totiž potřebujeme i při samotném testu. Měli bychom ji tedy trénovat už doma.

Co se týče angličtiny, pro mnohé z vás to bude velmi jednoduché, proto se zbytečně nestresujte a neztrácejte čas psaním desítek cvičných testů. Nebudete to potřebovat.

Matika, co se přípravy týče, se velmi podobá češtině. Nejprve do toho skočte po hlavě. Cvičné didakťáky vám pomohou identifikovat, která témata vám dělají problémy a ně zaměřte svou pozornost. Pamatujte rovněž na to, že matiku se učíte hlavně pomocí počítání, a ne civění do sešitu. (Také si přečtěte článek: Jak se učit matematiku)

Když vám nějaké téma nejde, začněte od základů u nejlehčích příkladů a postupně se posouvejte dále. Rovněž využívejte alternativní zdroje pro výuku matematiky: super je třeba Marek Valášek nebo Isibalo, kteří točí videa na youtube. Matiku vám vysvětlí jinak než ve škole.

Doufám, že se vám tento článek líbil a věřím, že vám pomůže skórovat vysněný počet bodů.

Sdílejte i se svými přáteli tento návod: Jak udělat didaktický test!

*Tento článek je ukázkou zdarma z online kurzu Jak udělat maturitu a efektivně se učit!

Určitě se na online kurzu blíže mrkněte, stojí to za to. Ve 13 lekcích se dozvíte a naučíte naprosto všechno, co potřebujete k tomu, abyste u maturity uspěli. Naučíte se, jak bojovat s prokrastinací. Na učení se zvládnete laserově soustředit, podělím se s vámi o ty nejlepší strategie efektivního učení, díky kterým se naučíte hromadu textu za zlomek času.

Sdílejte na sociálních sítích!!!Share on Facebook
Facebook
6Share on Google+
Google+
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Tumblr
Tumblr
0

Trackbacks & Pings

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *