Jaký vliv má cvičení na mozek, využijte chemikálie mozku!

Ve zdravém těle zdravý duch. Kdo by neznal tohle rčení. V tomto článku si ho trochu rozebereme. Zjistíte, jaký vliv má cvičení na mozek. Dozvíte se, jak byste měli trénovat, abyste pozvedli fungování mozku. Prozkoumáme, jaké výhody v sobě cvičení skrývá…

Vliv cvičení na mozek

Vliv cvičení na mozek může být ohromný!

Bez zbytečných řečí můžu prohlásit, že cvičení prospívá nejen našemu tělu, ale i mozku. Byli byste překvapeni, ale mozek vykonává největší aktivitu právě během aerobního cvičení. Je to skoro neuvěřitelné, ale mozek se „více zapotí“ při cvičení, než při řešení logických úloh. To znamená, že vypouští nejvíce neurotransmiterů, tj. chemikálie, které se pohybují mezi neurony a přenášejí informace. Ten, kdo vůbec necvičí má méně neurotransmiterů, což má za následek horší paměť, špatné soustředění a větší únavu.

Pozitivní vliv cvičení na mozek:

  • sníží stres- cvičení napomáhá vyplavení neurotransmiteru, který snižuje stres. Zacvičte si a zaručeně budete klidnější a méně náchylní k vybuchnutí. Čím klidnější navíc jste, tím lépe a rychleji se učíte.
  • zlepší soustředění- nejlepší je si zacvičit a poté se jít učit. Mozek je v té chvíli nejvíce bdělý a připravený soustředit se. Kdo za to může? Jasně, už dobře známe neurotransmitery.
  • lepší paměť- cvičení nám napomáhá se lépe a rychleji učit. Pohyb připraví paměť na lepší výkony. Zapamatování je tak mnohem snadnější.
  • více energie– všichni jste to zažili, pocit únavy a malátnosti. Pokud se budete pravidelně pohybovat, dobře spát, nikdy se nebudete cítit unavení.

Možná si teď říkáte, že na cvičení nemáte čas. Musíte dělat tamto a pak zas ono. Potěším vás, abyste pocítili benefity cvičení nemusíte cvičit přehnaně dlouho. Určitě všichni najdete 5 minut denně, které můžete věnovat svému tělu.

Jak dlouho by měl trénink trvat?

Už víte, že cvičení má ohromný vliv na učení a obecně inteligenci. Jen se podívejte na nejchytřejší a nejbohatší lidi světa, moc tlouštíků a lidí, kteří vůbec necvičí tam nenajdete. Jak tedy správně cvičit, abyste nejvíce uspokojili tužby mozku?

Vědci provedli na toto téma mnoho výzkumů, dokonce je o tom i celá kniha Spark. Došli k závěru, že mozek musí být vystaven výzvě, čili musí být pořádně v tahu (Musíte se udýchat). Nejlépe toho docílíte aerobním cvičením, tj. cvičení ve vysokých intenzitách, kardio. Dobrou zprávou je, že cvičení nemusí trvat dlouho. Stačí zhruba 7 minut denně.

Nejlepší je, pokud „cvičíte“ několikrát denně. Ideální je, když nastartujete svoje tělo hned po probuzení několika kliky, dřepy, prostě se zadýchejte. Po příchodu ze školy si dejte další krátký trénink a poté hurá na učení.

Sám autor knihy Spark John Ratey doporučuje aplikaci 7 minute workout, která před vás postaví slušnou výzvu. Věřte mi, na konci tréninku budete lapat po dechu. Důležité je, abyste cvičili pravidelně. Hodně často se mi stávalo, že jsem necvičil ve dny, kdy jsem to nejvíce potřeboval. Tj. dny před důležitými písemkami. Právě tehdy nejvíc potřebujeme vypustit neurotransmitery, abychom podpořili klíčové funkce mozku. Dlouho jsem tento kratičky workout vynechával, protože jsem se bál, že ztratím čas na učení.

Cvičením nikdy neztratíte čas! Cvičení vám naopak poskytne čas navíc, budete mít více energie a zvládnete se učit mnohem rychleji. Naberete energii, podpoříte kvalitní fungování mozku, zlepšíte soustředění, snížíte stres a to během učení potřebujete. Nedělejte stejnou chybu jako já. Cvičte hlavně tehdy, když se musíte usilovně učit, mozek se vám odmění. 🙂

I 3 minuty cvičení se vyplatí. Nemusíte nutně chodit do fitka a trávit tam hodiny. Stačí zvýšit své tepy a vystavit mozek challengi. Ještě jedno doporučení, jestli už u počítače sedíte déle než 2 hodiny, udělejte si pár kliků, dřepů, nezabere vám to moc času, ale zase získáte zpět ztracenou energii a zabráníte vzniku poruch páteře.

Fitko vs Aerobní cvičení

Posilovat nebo cvičit kardio? I tady byly provedeny výzkumy. Pro mozek je lepší kardio, během něj vypouštíme více neurotransmiterů. Rozhodně netvrdím, že byste měli přestat s fitkem, i to zlepšuje funkce mozku, jen není tak efektivní jako aerobní trénink. Proto i vy bodybuildeři si můžete občas dopřát trénink ve vysokých intenzitách (tepech), přeci jen je to větší sranda.

Nezapomínejte na spánek

Ještě musím zdůraznit jeden bod a to spánek. Pamatování probíhá ve třech fázích:

  1. Nabývání informací- samotné učení, čtení poznámek, poslouchání na hodinách atd.
  2. Upevnění informací a přenos do dlouhodobé paměti- probíhá během spánku.
  3. Vybavování látky- testy, paměťové techniky

Nikdy se neokrádejte o kvalitní spánek. Ten zajistí, že informaci uložíte z malé krátkodobé paměti do dlouhodobé, která je téměř neomezená. Ani, kdybyste absolutně nestíhali, byli byste pod časovým tlakem, neučte se v noci na úkor spánku! Zapamatujete si toho mnohem méně. Mozek se navíc nedokáže tak dobře učit v noci. Unavený mozek se nenaučí skoro nic! Odpočatý mozek se učí mnohonásobně rychleji a lépe. Proto se učte přes den, když máte energii. Kvalitní spánek a cvičení jsou základem efektivního učení, na kterém můžete dále stavět.

Jak funguje mozek- ebook zdarma

Teď, když už jste připravili mozek cvičením, stačí nasadit správné techniky učení a dostávat ty nejlepší známky :). O principech fungování mozku a metodách efektivního učení jsem napsal ebook Jak funguje mozek. Zjistíte, jak se učit efektivně dle principů fungování mozku.

Současně se přihlásíte i do e-mailového kurzu zdarma o efektivním učení. Postupně vám budu odhalovat nejlepší strategie učení, které mi při učení nejvíce pomáhají.

Děkuji za přečtení článku. Pravidelně cvičte, dostatečně spěte, mysl tak dokonale připravíte na učení. Vliv cvičení na mozek je obrovský, nezanedbávejte to!

Sdílejte na sociálních sítích!!!Share on Facebook
Facebook
0Share on Google+
Google+
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Tumblr
Tumblr
0

Trackbacks & Pings

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *