Jaký vliv má cvičení na mozek, využijte chemikálie mozku!

V zdravém těle zdravý duch. Kdo by neznal tohle rčení. V tomto článku si ho trochu rozebereme. Zjistíte, jaký má vliv cvičení na mozek. Dozvíte se, jak byste měli trénovat, aby to podpořilo Váš mozek. Prozkoumáme jaké výhody v sobě cvičení skrývá.

Vliv cvičení na mozek

Vliv cvičení na mozek může být ohromný!

Bez zbytečných řečí můžu prohlásit, že cvičení prospívá nejen našemu tělu, ale i mozku. Byli byste překvapeni, ale mozek vykonává největší aktivitu právě během aerobního cvičení. Je to skoro neuvěřitelné, ale mozek se „více zapotí“ při cvičení, než při řešení logických úloh. To znamená, že vypouští nejvíce neurotransmiterů, tj. chemikálie, které se pohybují mezi neurony, přenášejí informace. Ten, kdo vůbec necvičí má méně neurotransmiterů, což má za následek horší paměť, špatné soustředění, únavu.

Pozitivní vliv cvičení na mozek:

  • sníží stres- cvičení je zodpovědné za vypouštění neurotransmiteru, který snižuje stres. Zacvičte si a zaručeně budete klidnější a méně náchylní k vybuchnutí.
  • zlepší soustředění- nejlepší je si zacvičit a poté se jít učit. Mozek je v té chvíli nejvíce bdělý a připravený soustředit se Kdo za to může? Jasně už dobře známe neurotransmitery.
  • lepší paměť- cvičení mozek naladí na učení, připraví paměť pro lepší výkony. Zapamatování je tak mnohem snadnější.
  • více energie– všichni jste to zažili, pocit únavy a malátnosti. Pokud se budete poctivě pravidelně pohybovat, dobře spát, nikdy se nebudete cítit unavení.

Možná si teď říkáte, že na cvičení nemáte čas. Musíte dělat tamto a pak zas ono. Potěším Vás, k tomu, aby Vám cvičení posloužilo, nemusíte cvičit vůbec dlouho. Určitě všichni najdete 5 minut denně, které můžete věnovat svému tělu.

Jak dlouho by měl trénink trvat?

Už víte, že cvičení má ohromný vliv na učení, může Vám nesmírně posloužit. Jen se podívejte na nejchytřejší a nejbohatší lidi světa, moc tlouštíků a lidí, kteří vůbec necvičí tam nenajdete. Jak tedy správně cvičit, abyste nejvíce uspokojili tužby mozku?

Vědci provedli na toto téma mnoho výzkumů, dokonce je o tom i celá kniha Spark, došli k závěru, že mozek musí být vystaven výzvě, čili musí být pořádně v tahu, nejlépe toho docílíte aerobním cvičením, tj. cvičení ve vysokých intenzitách, kardio. Dobrou zprávou je, že cvičení nemusí trvat dlouho. Stačí zhruba 7 minut denně.

Nejlepší je, pokud „cvičíte“ několikrát denně. Ideální je, když nastartujete svoje tělo hned po probuzení několika kliky, dřepy, prostě se zadýchejte. Po příchodu ze školy si dejte další krátký trénink a poté hurá na učení.

Sám autor knihy Spark John Ratey doporučuje aplikaci 7 minute workout, která Vás vystaví pořádné výzvě, věřte mi, na konci tréninku budete lapat po dechu. Důležité je, abyste cvičili pravidelně. Hodně často se mi stávalo, že jsem necvičil ve dny, kdy jsem to nejvíce potřeboval. Tj. dny před důležitými písemkami. Právě tehdy potřebujeme vypustit nezbytné neurotransmitery, abychom podpořili funkce mozku, dlouho jsem tento kratičky workout vynechával, protože jsem se bál, že ztratím čas na učení.

Cvičením nikdy neztratíte čas, který byste mohli využít na učení! Vždy můžete jen a pouze získat. Naberete energii, podpoříte funkci mozku, zlepšíte soustředění, snížíte stres, to během učení potřebujete. Nedělejte stejnou chybu jako já. Cvičte hlavně tehdy, když se musíte nejvíce naučit, mozek se Vám odmění. 🙂

I 3 minuty cvičení se vyplatí. Nemusíte nutně chodit do fitka a trávit tam hodiny. Stačí zvýšit své tepy a vystavit mozek challengi. Ještě jedno doporučení, jestli už u počítače sedíte déle než 2 hodiny, udělejte si pár kliků, dřepů, nezabere Vám to moc času, zase získáte zpět ztracenou energii a tak úplně si nezničíte tělo.

Fitko vs Aerobní cvičení

Posilovat nebo cvičit kardio? I tady byly provedeny výzkumy. Pro mozek je lepší kardio, vypouští více neurotransmiterů. Rozhodně netvrdím, že byste měli přestat s fitkem, i to zlepšuje funkce mozku, jen není tak efektivní jako aerobní trénink. Proto i Vy bodybuildeři si můžete občas dopřát trénink ve vysokých intenzitách (tepech), přeci jen je to větší sranda.

Nezapomínejte na spánek

Ještě musím zdůraznit jeden bod a to spánek. Pamatování probíhá ve třech fázích:

  1. Nabývání informací- samotné učení, čtení poznámek, poslouchání na hodinách atd.
  2. Upevnění informací a přenos do dlouhodobé paměti- probíhá během spánku.
  3. Vybavování látky- testy, paměťové techniky

Nikdy se neokrádejte o kvalitní spánek. Ten zajistí, že informaci přenese z malé krátkodobé paměti do dlouhodobé, která je téměř neomezená. Ani, kdybyste absolutně nestíhali, byli byste pod časovým tlakem, se neučte v noci na úkor spánku! Zapamatujete si toho mnohem méně. Mozek se navíc nedokáže tak dobře učit v noci. Unavený mozek se nenaučí skoro nic! Odpočatý mozek se učí mnohonásobně rychleji a lépe. Proto se učte přes den, když máte energii. Kvalitní spánek a cvičení jsou základem efektivního učení, na kterém můžete dále stavět.

Jak funguje mozek- ebook zdarma

Teď, když už jste si připravili mozek cvičením, už jen stačí nasadit správné techniky učení a dostat krásnou jedničku. O principech fungování mozku jsem napsal ebook Jak funguje mozek. Zjistíte, jak se učit tak, aby to vyhovovalo Vaší paměti i mozku.

Současně se přihlásíte i do e-mailového kurzu zdarma o efektivního. Postupně Vám budu odhalovat ty nejlepší strategie učení, které mi nejvíce pomohly.

Děkuji za přečtení článku. Pravidelně cvičte, dostatečně spěte, mysl tak dokonale připravíte na učení. Vliv cvičení na mozek je obrovský, nezanedbávejte to!

Sdílejte na sociálních sítích!!!Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Tumblr

Trackbacks & Pings

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *