fbpx

Jak zvýšit mentální odolnost: 3 způsoby Mariňáků a Olympioniků

Víte, co je opravdu zajímavé? To, jak se mariňáci a speciální jednotky dokáží v mžiku sekundy rozhodnout ve smrtelných situacích.

Víte, co dalšího je také zajímavé? To, jak se olympionici vyrovnávají s tlakem před miliony diváků a jsou schopni i tak podat 100 % výkon.

A víte, co je vůbec nejzajímavější? Že vlastně to, co dělají jsou úplně podobné činnosti. Ať už je to vyrovnávání se s tlakem na bojišti, nebo zápolení s tlakem před tisíci lidmi na stadionu.

USMC-100824-M-0396B-005

Ale nejlepší z toho je, že tyto činnosti, které provádí Olympionici a trénovaní vojáci nejsou vůbec složité a dají se využít v běžném životě.

Máte problém vyrovnat se s tlakem při písemce?

Máte problém mluvit před lidmi?

Cítíte se ve třídě utlačováni a nemáte už mentální odolnost urážky snášet?

Nebo se prostě občas cítíte nesvůj a chcete být odolnější vůči vnějším vlivům?

Jestli jste odpověděli aspoň 1 ANO článek je pro Vás, pokud vždy NE, určitě si tam něco pro sebe najdete, nejsem neomylný a určitě jsem na některý důvod zapomněl.

3 tipy pro lepší mentální odolnost

1.) Mluvte k sobě pozitivně

Tvůj mozek se nezastaví, pořád pracuje, odhaduje se že za 1 minutu si k sobě vnitřním hlasem řekneme od 300 do 1000 slov. Olympionici i mariňáci se shodují, že většina slov, které si v myšlenkách říkáte mají být pozitivní.

Jeden olympionik říká:

USMC-100824-M-0396B-005

mentální odolnost

Vždycky před závodem se snažím být pozitivní, nikdy si nepřipouštím, že by se mohlo stát něco špatného. Mluvím k sobě vnitřním hlasem, že je všechno v pořádku a že vše vyjde na jedničku. Vždycky si také řeknu, že nemůžu udělat nic špatně.

U mariňáků a speciálních jednotek tomu není jinak.

Třeba jeden z testu, kdy jsou pod vodou s vzduchovou maskou a z nenadání k nim připlave instruktor a masku jim shodí. V tu chvíli nemůžete dýchat, a tím že začnete panikařit a říkat si „dneska tady umřu“ si rozhodně nepomůžete. Musíte zůstat klidní a pozitivní, abyste mohli tímto 20 minutovým testem projít.

Doporučuji zhlédnout, aspoň jejich náročné testy lépe pochopíte.


Takže určitě buďte od dnešního dne pozitivnější.

Místo toho abyste říkali:

Tenhle problém tady bude věčně, raději si řekněte: Tento problém je jen dočasný.

Je to jeho chyba je hrozný, řekněte raději: Není to jeho chyba, stává se to každému každý den.

Je Vám špatně bolí Vás hlava? Neříkejte si podvědomě, že Vás hlava bolí a že umřete, buďte raději pozitivní a říkejte si, že to za chvíli přestane a bude to lepší.

Dá se to použít opravdu v každé situaci. Myslete a mluvte k sobě pozitivněji.

Vaše nálada, vnitřní pocity se Vám zaručeně odvěděčí

2.) Dávají si cíle

Vidíte to a slyšíte to skoro všude, ale stejně si je nedáváte. Specificky se ptejte sami sebe, čeho potřebujete dosáhnout právě teď.

Z olympijského výzkumu

Nejlepší atleti mají své přesné denní cíle. Vědí, čeho chtějí dosáhnout každý den, každý trénink, interval, sérii, všechno mají perfektně naplánované. V daný den se soustředí výhradně na tyto cíle, až poté přichází na řadu další aktivity.

Mariňáci jsou vycvičeni také k tomu, aby si dávali cíle každý den, někdy opravdu malé, vždy je ale udrží v pohybu.

Už rekruty v armádě učí, aby si dávali na každý den cíle. Například při těžkém výcviku může být cíl vydržet do oběda a po obědě si dát cíl vydržet to do večeře.

Vždy když daného cíle dosáhnou ať už atleti nebo mariňáci, vždy si dají nový cíl, který je také dostatečně motivuje.

Jak to můžete využít?

Vypište si na papír cíle, mohou to být i dlouhodobější cíle, které rozdělíte na menší splnitelnější cíle, poté ty cíle vyplňujte a sledujte svůj pokrok to Vás udrží v neustálém pokroku, bude Vás to motivovat k další práci.

3,) Trénují představivost

Zavřete oči. Představte si svůj cíl a krůček po krůčku si představte cestu k tomu jak ho dosáhnout. Zní to debilně? Možná, ale popravdě je to nejlepší věc, kterou můžete dělat.

Z olympijského výzkumu:

Ti nejlepší atleti mají skvěle vyvinutou představivost a umějí skvěle proniknout do detailů. Používají představivost každý den ať už je to ke zdokonalování techniky, nebo k představení si sebe sama úspěšným a představením si momentu, když dosahujete svůj životní cíl.

Speciální jednotky dělají stejnou věc:

Ve svých představách si představují svůj úspěch a také si tam procvičují potřebné dovednosti.

Jak to můžu použít?

Představujte si sebe sama úspěšného, nebo trénujte v představách určitou schopnost, kterou jste v tréninku úplně nevypilovali. Ovšem pozor nesmíte tak úplně fantazírovat. Pokud uvidíte sebe samotného jako super úspěšného, tak Vám to může zničit motivaci, protože si váš mozek zvykne, že je úspěšný, ale nepochopí, že je to pouze představa.

Výsledky výzkumu ukazují, že příliš pozitivní představy způsobují neúspěch, protože negenerují dostatek energie ke splňování cílů naší vytoužené budoucnosti.

Není špatné vidět sám sebe, když vystupujete na pódiu bez problému a bez trémy a procvičujete si text v představách. Nebo si představujete, že jste ve třídě oblíbený a nikdo vás nešikanuje či neutlačuje.

Jak se stát oblíbenějším díky lepší řeči těla: 15 chyb v řeči těla

Shrnutí

Mluvte k sobě pozitivně- Neočekávejte negativní věci, myslete a mluvte k sobě pozitivně.

Stanovování cílů- dávejte si cíle, vypište je na papír a sledujte váš pokrok(progres)

Představujte si- Nefantazírujte o sobě, že jste super dokonalí, ale představujte si sebe sama, jak překonáváte konkrétní problém.

A jak se tohle všechno efektivně a rychle naučit. Propojovací systém #1 mnemotechnika.

Určitě příspěvek okomentujte a napište jestli už teď některý z těchto způsobů používáte.

Sdílejte na sociálních sítích!!!Share on Facebook
Facebook
0Share on Google+
Google+
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Tumblr
Tumblr
0

Trackbacks & Pings

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *