fbpx

Trénink paměti aneb usnadněte si následné učení!

V tomto článku si řekneme jak trénovat paměť. Nebojte se, není to nic hrozného. Trénink paměti nemusí trvat vůbec dlouho. Stačí, když poznáte jednoduchá cvičení a třeba při jízdě v MHD nebo při nudných chvilkách si provedete několik kraťoučkých cvičení, které pozvednou Vaše paměťové dovednosti.

Jakmile trénink paměti pevně začleníte do vaší denní rutiny, můžete očekávat velká zlepšení i pří čtení. Informace se Vám snadněji zapíši do paměti, ale hlavně si je dokážete lépe vybavit. Trénink paměti připraví mysl na lepší výkony. Pokud máte dneska problém s pamatováním, po pravidelném cvičení můžete očekávat velká zlepšení. Už se nebudete muset tak usilovně učit doma.

Proč se vůbec vyplatí trénovat paměť?

Pokud máte paměť vytrénovanou, mnohem snadněji si pamatujete informace třeba ve škole. Paměť je jako sval, jestliže ho posilujete, zlepšuje se a následné pamatování je pro Vás mnohem snadnější.

Můžeme to přirovnat ke cvičení v posilovně. Lidem dají úkol, aby zvedli na benchpress 100 kg, ti kteří pravidelně posilují zvednou 100 kg hned, nebo budou potřebovat několik málo dnů na trénink. Lidé, kteří nikdy netrénovali, budou na trénink potřebovat několik týdnů, možná i měsíců.

Podobně to funguje s pamatováním. Jedinci, kteří mají vytrénovanou mysl, se nemusí učit tak usilovně jako ti, kteří nikdy nepodstoupili trénink paměti.

Naštěstí existuje velký rozdíl mezi našim příkladem s posilovnou a tréninkem paměti. Nemusí to trvat tak dlouho! Pokud chcete být úspěšným kulturistou, musíte cvičit několik hodin denně po dobu několika let. Jestliže chcete potrénovat svou paměť a zlepšit své dovednosti, stačí když tréninku věnujete 5 minut denně.

Krátkodobá paměť je omezená

Naše mysl dokáže v krátkodobé paměti najednou udržet zhruba 3-6 informací. Tuto kapacitu se nedá jakkoliv změnit, jsou to naše možnosti, ale …

Když trénujete krátkodobou paměť, naučíte se spojovat jednotlivé informace ve větší svazky, tím pádem zvětšíte kapacitu své krátkodobé paměti.

Jak to myslím?

Normálně byste si byli schopni zapamatovat maximálně 7 náhodných slov. Pokud je však dokáže spojit v jeden svazek informací (v krátkodobé paměti zaujímá pouze jedno místo), můžete si tímto způsobem zapamatovat slov mnohem více.

Velkou roli zde hraje i soustředění. Informace udržíte v krátkodobé paměti jen tak dlouho, jak se na ně mozek soustředí.

Dlouhá slova

První cvičení, které posiluje krátkodobou paměť je technika s dlouhými slovy. Jednoduše si vyberete nějaké dlouhé slovo. Představte si ho, nikdy si ho nepište na papír! Z písmen daného slova se snažte v hlavě složit jiná slova.

Například: bezdomovec

  • domov
  • bez
  • věc
  • meč
  • zem
  • bod
  • bodem
  • bodec
  • zeď

Při tomto cvičení skvěle zapojíte krátkodobou paměť, která podle výzkumu dokáže udržet najednou jenom kolem 3-6 kousků informací. Toto cvičení ji protahuje, rozšiřuje její schopnosti.

Techniku provádějte kdykoliv se budete nudit. Je to opravdu mnohem těžší než se zdá. Váš mozek to skutečně zapotí.

Násobení a počítání v hlavě

Dalším cvičením pro rozvoj krátkodobé paměti je násobení. Vyberte si nějaké malé číslo a násobte. 2*2 = 4 *2 = 8 *2 = 16 *2 …. Pokračujte až do takového bodu, kdy je pro Vás těžké číslo vypočítat. Je to podobné jako při cvičení, pokud Vás přemýšlení nebolí. Nic neposilujete.

Snažte se s čísly zápolit. Donuťte se přemýšlet.

Znovu se jedná o cvičení, které se dá v pohodě zvládnout kdykoliv během dne. Nejlepší je, když máte tzv. prázdný čas. Tj. čas při kterém nemůžete dělat nic pořádného, ale něco malého můžete zvládnout. Většinou se jedná právě o jízdu autobusem, vlakem. Vlastně se jedná o volný čas, při kterém se ale nemůžete věnovat úplně všemu. Většinou je to doba, kterou úplně zbytečně promrháme. Udělejte si v hlavě několik cvičení a rázem je to čas velmi dobře využitý.

Nemusíte násobit jen stejná čísla! Vymýšlejte si v hlavě své vlastní příklady.

Vybavování

Jednou z nejlepších metod učení je vybavování. Tato technika je rovněž skvělá pro trénink paměti. Mozek nemá problémy se zapamatováním, do hlavy uloží veškeré informace, kterým je vystaven. Problém nastává tehdy, když má informace dostat na povrch. Informace, které uložíme do paměti a nepřipomínáme si je, jednoduše zapadnou do hlubin mozku.

Když jenom pasivně přijímáte informace, Vaše paměť postupně ochabne. Trénujte připomínání si. Vytahujte informace z paměti.

Skvělou technikou je vybavování si předešlého dne. Když ulehnete do postele. Pěkně odzadu vzpomínejte na Váš den. Co jste dělali večer? Co se stalo předtím? Postupujte až ke snídani, snažte si vzpomenout na nejmenší detaily.

Prvně to pro Vás bude velmi těžké, pořádně si nedokážete vzpomenout na to, co jste snídali. Ale postupně se zlepšíte. Budete natahovat svaly svého mozku a posilovat ho.

Když máte čas, nevíte, co dělat. Zeptejte se na tyto otázky, které také trénuji Vaši krátkodobou paměť.

  • Co jsem jedl před týdnem na oběd?
  • Co jsem dělal před 2 týdny ráno?
  • Co jsme se učili ve škole minulé pondělí?
  • Jak jsem byl oblečený na poslední párty?
  • Jak vypadaly ponožky, které jsem měl před 3 dny?

Čtení

Metodu vybavování můžete aplikovat i u čtení. Přečtěte stránku nějaké knihy, článku. A zeptejte se: Co tam bylo napsáno? Co bylo důležité? Snažte se to, co možná nejbarvitěji pospat. Svůj mozek můžete vytrénovat k dokonalosti. Následně Vám bude stačit jedno seznámení s učivem a všechno se naučíte.

Techniku tedy provádějte každý večer a při čtení článků, knížek, zvláště těch, jejichž obsah si chcete dobře zapamatovat. Pokud si informace vybavujete, mnohem lépe si je zapamatujete. Mozek totiž „vytvoří“ mnohem silnější neuronová propojení.

Počítejte písmena

Jakmile dostanete chuť potrénovat krátkodobou paměť, vyberte si písmeno np. u. A spočítejte jeho výskyt na stránce. Musíte se soustředit jak na čtení a pochopení textu, tak na počítání písmena. Tato technika je obzvláště efektivní.

Paměťové techniky

Paměť můžete trénovat i pomocí paměťových technik. Stačí, když si najdete/vypíšete nějaký seznam náhodných slov a ty se pak pomocí technik snažíte naučit v co možná nejkratším čase.

Na blogu popisuji techniku propojovacího systému, která Vám pomůže s pamatováním seznamů a slov. Metoda je velmi jednoduchá a zábavná, určitě Vám ji doporučuji.

V prémiovém kurzu efektivního učení se zaměřuji na techniku paměťového paláce. Tato metoda Vám dokáže do hlavy vtěsnat téměř všechno. Od historických faktů, přes různé příběhy a složitá členění z odborných předmětů. Je to mocný nástroj, kterým by měl být vybaven každý student a člověk, který si chce zapamatovat zajímavá fakta.

Pozor! Trénink paměti a paměťových technik musíme rozlišovat. Netrénujte pouze pomocí paměťových technik! Tehdy totiž zapojujete jiná centra mozku, než při běžném tréninku paměti (slova, vybavování atd.). Kombinujte oba způsoby zároveň a dosáhnete skvělých výsledků.

Aplikace

Žijeme ve 21. století, proto musím zmínit i aplikace pro trénink paměti. Tento způsob ten vůbec nejpohodlnější, stále můžete být na mobilu, ale nemusíte se cítit provinile, že mrháte svým časem, jelikož se věnujete tréninku mozku.

Stáhněte si aplikaci Lumocity. Ta Vám pomůže nejen s paměti, ale i s jinými funkcemi mozku jako příklad uvedu: soustředění, multitasking, počítání atd. Základní trénink je zcela zdarma.

Dual N-back je aplikace, kterou budete přímo nenávidět. Není opravdu snadné v ni ze začátku uspět. Skvělé je to v tom, že Váš mozek skutečně přinutí pracovat na plné obrátky. Musíte se soustředit na signály na obrazovce a ještě poslouchat písmena, které říká robot. Podle Vaší úrovně musíte rozpoznat, kdy se objevil signál nebo zvukový signál znovu.

Závěrem: Paměť se vyplatí trénovat. Trénink nezabere moc času, spíše Vám mnoho času z dlouhodobého hlediska ušetří. Čím lepší paměť, tím rychleji se učíte. Naučte se uvažovat v dlouhodobém horizontu. Vězte, že trocha práce teď Vám nesmírně pomůže potom. 🙂

Sdílejte na sociálních sítích!!!Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Tumblr
Tumblr
0

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *