Proč je osobní rozvoj někdy zbytečný?
Koukněte na stoly na obrázku. Který z nich je delší a který širší? Asi tušíte, že mám něco za lubem. Oba stoly jsou totiž identické, i když se to vůbec nezdá. Podívejte se na obrázek znovu. I teď, když víte, že je to optická iluze, vám bude pořád připadat, že levý stůl je delší a pravý širší.
Myslet znamená h*vno vědět
To, že něco víte, totiž samo o sobě ještě nic neznamená. Na tomhle blogu s vámi sdílím spoustu různých ověřených a účinných postupů, jak se učit efektivně nebo jak být produktivnější. Sami možná sledujete nějaké další podobné kanály, čtete články nebo knihy plné rad a nejlepších praktik. To je samozřejmě chvályhodné, ale pokud zůstanete pouze u čerpání informací, je vám to k ničemu.
Mým cílem pro tento článek je, abyste po přečtení byli motivovaní do akce a dokázali se přinutit rady, o kterých se dozvíte na internetu nebo v knihách, využívat v praxi.
Video a článek mají téměř identický obsah. Záleží na vás, zda si přečtete článek, nebo se raději podíváte na video.
Rady, tipy, principy a postupy vám mohou pomoct jedině tehdy, když půjdete do akce a něco změníte. Právě v tomhle se optické iluze liší. U optických iluzí nemůžete využít svých znalostí, abyste cokoliv změnili. Ať se snažíte sebevíce, vaše oko pořád uvidí jeden stůl jako širší a druhý jako delší. Naopak například rady z tohoto kanálu vám mohou skutečně pomoct, doopravdy vám mohou ušetřit čas a zpříjemnit život, ale jedině tehdy, když se jimi budete řídit. Vědět, jak na to, nestačí. Až aplikované znalosti povedou ke změně, kterou ve svém životě uvidíte.
Sledování naučných videí, čtení článků a knih vlastně není nic jiného než prokrastinace, kvůli které se ale necítíte tak špatně, protože si to v hlavě obhájíte tím, že děláte něco užitečného. Ve skutečnosti je ten čas stejně promrhaný jako u televize nebo na sociálních sítích, pokud obsah jenom konzumujete a nic neuvádíte do praxe.
Můj online kurz Jak udělat každou zkoušku vám poskytne tipy, které se rozhodně vyplatí naučit se aplikovat. Dozvíte se v něm, jak se efektivně učit, organizovat si čas a práci, neprokrastinovat a být produktivnější, a to nejen při studiu na vysoké škole.
Experimentujte

Zásadní je mít nějaký cíl nebo projekt, který vám bude ukazovat směr. Abych uvedl nějaký osobní příklad: Mnohem pravděpodobněji se donutím používat postupy z kurzu o tom, jak pracovat s programem Premiere pro, když je mým záměrem pravidelně vydávat videa. Pokud něco sleduji nebo čtu jenom tak, bez konkrétního cíle s pouhou myšlenkou, že by se to někdy v budoucnu možná mohlo hodit, nebudu mít motivaci rady aplikovat.
Druhou nejdůležitější věcí je experimentování. Buďte otevření novým zkušenostem a zážitkům a každý měsíc zkoušejte nové věci. Když se například koukáte na YT, pište si do nějakého dokumentu nebo notesu, co byste chtěli vyzkoušet. První věc, kterou si zapíšete, může být právě tahle rada.
K dokumentu se často vracejte, ideálně jednou týdně nebo alespoň měsíčně, abyste si vybrali konkrétní experimentíky. Pokud je to nějaká malá, mentálně nenáročná věc, jako třeba používání nočního filtru nebo zapisování všech rušivých myšlenek na papír, naplánujte si, že to vyzkoušíte alespoň 5krát v následujícím týdnu. Jestliže se jedná o něco náročnějšího a složitějšího, jako například nový způsob učení, změnu digitálních návyků nebo zavedení konkrétní ranní rutiny, zavažte se, že to budete testovat celý následující měsíc.
To, že něco vyzkoušíte jednou, vám neukáže skutečný potenciál dané techniky nebo principu. Nějakou dobu trvá, než si na to zvyknete a než se projeví pozitivní účinky.
Třeba já nemám rád učení se klávesových zkratek, zezačátku totiž člověka spíše zdržují, ale když vydržíte, dostanete je pod kůži, ušetří vám spousty času. Rutiny a rituály, které mají vaši mysl připravit na ideální výkon, taky nefungují hned, stejně jako nové metody učení. Až po měsíci trpělivého testování si vyhodnoťte, jestli to pro vás mělo, nebo nemělo smysl a zda budete v dané praktice pokračovat i nadále.
Chcete-li vědět, jak se přimět zkoušet nové věci pravidelně, přečtěte si článek Jak si vytvořit návyk.
Pocit nerovná se realita
Experimenty nehodnoťte jenom svými pocity, ale také pomocí objektivních ukazatelů. Možná vás ranní meditace zdržuje a připadá vám náročná, ale ve výsledku jste schopni napsat o 300 slov více než bez ní. Aktivní učení budete zřejmě nenávidět, bude vám připadat náročné, ale žádná jiná technika vás toho nenaučí tolik. Nebo možná budete nesví a rozrušení, že nejste před spaním na telefonu, ale zato rychleji usnete a přes den budete mít obecně více energie.
Když s něčím novým začínáte, musíte být trpěliví. Raději nemějte žádná velká očekávání, jděte do toho s tím, že chcete poznat sami sebe, způsob, jakým fungujete.
Tohle všechno asi zní strašně hezky, někdo by řekl, že je to motivující, ale někdy je prostě těžké zvednout zadek a rady skutečně aplikovat v praxi. Co s tím? Znovu nám pomohou optické iluze. Skutečně účinný osobní růst se jim podobá ještě v jedné věci, která nás nakopne do akce.
Nepříjemná pravda o učení a produktivitě?
Naše oko vidí optické iluze, jako třeba tuhle, zkresleně. Ať se snažíte dělat cokoliv, čáry vám prostě nebudou připadat stejně dlouhé. Takto chybně vnímáme i velkou spoustu ověřených, účinných rad. Vidíte všechny důkazy toho, že to funguje, ale stejně vám něco v koutku mysli říká, že vy jste výjimka a zrovna ve vašem případě je to jinak.
Skvělým příkladem může být aktivní učení, o kterém tady pořád píšu. Studenti, i když jim předložíte miliony důkazů, odkazy na studie, příběhy lidí, kteří díky tomu uspěli, se stále zdráhají učit aktivně, protože „se jim to nezdá“. Jejich mozek tomu nevěří, jsou obětmi „optické iluze“. A vychází to i ze studií – v rámci experimentu se studenti učili různými způsoby a aktivní učení hodnotili jako nejméně účinné, i když si ve skutečnosti zapamatovali nejvíce informací.
Zajímá-li vás víc o aktivním učení, podívejte se na můj starší článek 7 tipů, jak se učit efektivně.
V další studii, kterou popisuje David Epstein v knize Range, učitelé, kteří byli žáky hodnocení jako ti nejhorší, je paradoxně připravili na budoucí výzvy nejlépe.
Mysl není neomylná
Rozhodně netvrdím, že byste měli zavrhnout intuici a své pocity. Jen se snažím upozornit na to, že naše mysl se až příliš často mýlí. Něco vám může připadat užitečné, i když vám to objektivně škodí. A něco se vám naopak může zdát k ničemu, ačkoliv vám to pomáhá. Ať je to třeba krátké několikaminutové cvičení nebo pravidelné, ale časově nenáročné zdokonalování se v nějaké dovednosti. Ukazuje se například, že hůře čitelný text se nám lépe pamatuje, což byste si asi nemysleli.
Nebojte se něco vyzkoušet, i když vám intuice říká, že to nepomůže. Když existuje spousta důkazů, především vědeckých, asi na tom něco bude. Experimentujte, zkoušejte to po nějakou delší dobu, až pak dělejte soudy. Velmi často je právě to, co nám připadá jako nejméně účinné a funkční, tím, co nám nakonec pomůže nejvíce.
Sám ve svém obsahu, ať už to jsou články, videa nebo moje kurzy, sdílím rady, které se našemu mozku neposlouchají dobře, nechce jim věřit. Ale tyhle metody opravdu fungují a pomáhají. Bohužel nezní zázračně, jako když někdo řekne: „Dejte si tuhle pilulku a najednou se budete soustředit a učit mnohonásobně rychleji.“ Právě tohle chce náš mozek slyšet, ale jenom hrstka těchto „dobře“ znějících tipů funguje.
Ale abych tady nebrečel nad tím, jak těžké je lidem předávat nepopulární rady, které skutečně fungují – existuje ještě jeden zaručený způsob, který vás donutí k akci.
Pokud vás zajímá osobní rozvoj, mohl by se vám líbit také článek 3 principy produktivity.
Za vzdělávání si plaťte

Úplně jinak přistupuju ke sledování videa na YouTube a k online kurzu. Odlišně čtu články z nudy a knížku, kterou jsem si koupil. Pokud si za know-how zaplatíte, budete mít daleko větší tendenci z těch peněz, které jste investovali, vyždímat maximum. Pokud opravdu chcete něco změnit, zaplaťte si za to, i když můžete téměř všechny informace dohledat zdarma na internetu.
Kdybych se chtěl naučit programovat, koupím si nějaký ten kurz, i když existuje tisíc možností, jak se učit zdarma. Když budu chtít hrát na hudební nástroj, koupím si tu aplikaci, na kterou všude vidím reklamy apod.
Nejdůležitější dovednost pro 21. století
No a pokud se chcete naučit tu nejzákladnější dovednost vůbec, na které je všechno ostatní postavené – dovednost se rychle a efektivně učit, zapojte se do online kurzu Jak udělat každou zkoušku. V kurzu se dozvíte, jak se učit efektivně a rychle v souladu s fungováním vašeho mozku. Na zkoušky se dokážete připravovat efektivněji a vědomosti vám zůstanou déle v hlavě. Techniky, které se naučíte, ale nevyužijete pouze ve škole, aplikujete je při učení se čehokoliv. Vědět, jak se učit, je základ. Do hlavy budete něco dostávat po celý život. A když víte, jak na to, bude to všechno mnohem snazší, rychlejší a trvalejší. V kurzu se také zaměřuji na organizaci, prokrastinaci, intenzivní koncentraci nebo boj se stresem.
Online kurz jde mnohem více do hloubky než moje články nebo videa. Na jednom místě, v jednom uceleném návodu budete mít všechno, co potřebujete vědět, abyste byli efektivnější při studiu na vysoké škole. Jak jsem naznačoval, kurz je plný rad, které nebudou vaší intuici vonět, ale jsem si jistý, že budou fungovat a pomůžou vám.
Kdybych měl článek krátce shrnout, řekl bych tohle: Vědět ještě vůbec nic neznamená. Musíte jít do akce, aniž byste se nechali svojí intuicí přesvědčit k nečinnosti.