fbpx

Jak se učit s dětmi aneb naučte své dítě, jak se učit!

Každý rodič chce, aby se jeho dítěti dařilo ve škole co nejlépe. V článku se dozvíte o několika účinných strategiích a technikách, jak se učit s dětmi lépe a jak napomáhat tomu, aby váš potomek využíval svůj mozek efektivně.

Realita je taková, že učení s dětmi bývá dost náročné. Jako jeden z mnoha důvodu spatřuju, že neexistuje moc informací o tom, jak se učit správně, jak co nejvíce podpořit děti při učení, aby dětem informace snadněji lezly do paměti, déle tam vydržely, dokázaly udržet pozornost, a ještě k tomu si čas strávený učením užily.

Konkrétně se v článku nejprve dozvíte, co je to efektivní učení, což je důležité pochopit, aby vám následné praktické tipy dávaly smysl.

Pokud máte zájem jít v tématice efektivního učení vašich dětí více do hloubky, napište mi na honza@jakserychlenaucit.cz a domluvte si se mnou konzultaci. Mojí expertízou není pouze téma učení, rovněž se můžeme zaměřit na téma soustředění, prokrastinace nebo zvládání stresu. Cílem je konzultací je naučit vaše dítě využívat potenciálu své mysli naplno díky správným metodám a technikám.

Konzultace pro rodiče mi připadá zajímavá: Chci se dozvědět více!

Jsem Honza Kohut a tématikou efektivního učení se zabývám už více než 6 let. Můj web JakseRychleNaucit.cz pomohl už více než 1 milionu lidí, mé kurzy si zakoupily tisíce z nich a čas od času přednáším o efektivním učení na českých vysokých školách. V roce 2023 jsem se na základě zájmu rodičů rozhodl, že budu tvořit daleko více obsahu právě pro vás. Čím dříve se dítě naučí učit efektivně, tím lépe.

Co je to efektivní učení?

Než se pustíme do popisu konkrétních technik, jak se učit s dětmi efektivně, je nutné si definovat, co to vlastně efektivní učení je.

Efektivní učení je obecně soubor metod a technik, díky kterým dostanete informace za nejkratší možnou dobu kvalitně do paměti.

efektivni uceni, jak se učit s dětmi

Učení je dovedností stejně jako například hraní na hudební nástroj. Můžete to dělat dobře, anebo naopak hodně špatně.

Pokud nevím, jak držet smyčec, kam přikládat prsty, nebude moje hra na housle znít zrovna líbivě. Stejně to funguje při učení, pokud nevíte, jak funguje váš mozek a neznáte správné způsoby učení, asi jenom těžko se budete učit rychle a efektivně.

Jak moc záleží na vrozené inteligenci?

Podobně jako u hry na hudební nástroj i zde hraje svou roli talent. Lidé, kteří mají přirozeně vyšší kapacitu pracovní paměti, se dokáží učit rychleji. Ale identicky jako v případě hry na hudební nástroj, i při učení sehrává mnohem větší roli trénink. Pokud by takový Mozart od útlého věku netrénoval na hru na piano, nebyl by rozhodně tak dobrý. Nadání jednoduše nestačí.

Kapacita pracovní paměti, IQ určitě sehrává nějakou roli v tom, jak rychle nebo pomalu se učíme. Jsem však přesvědčen, že daleko větší roli sehrávají konkrétní způsoby a metody učení, které používáme. Student, který ví, jak používat svůj mozek správně, překoná studenta, který je sice “papírově inteligentnější”, ale metody efektivního učení nezná.

Co se tím snažím říct? Pokud se teď vašemu dítěti nedaří zrovna ideálně, není všem dnům konec, hlavní příčinou jeho/jejich neuspokojivých výsledků je s největší pravděpodobností to, že se neumí učit. Pokud začne trénovat správné způsoby učení, půjdou jeho výkony nahoru.

Efektivní učení nám není přirozené

O efektivním učení bych měl ještě zmínit, že většina technik efektivního učení je velmi neintuitivní, tj. myslíme si, že tyto techniky nefungují, že jsou neúčinné, i když reálně vedou k mnohem kvalitnějšímu učení.

Podívejte se například na 2 texty níže:

písmo a učení, efektivní učení

Ze kterého textu byste se raději učili? Z učebnice 1, nebo 2?

Většina lidí uvede, že je pro ně příjemnější se učit z textu číslo 1, nicméně vědecké studie nám ukazují, že si toho zapamatujeme více, pokud se učíme z učebnice 2 (Ve studii si pamatovali 73 % v případě čtení 1. učebnice a 87 % z dvojky).

Většina efektivních metod učení v sobě zahrnuje tzv. žádoucí nesnáze, tj. určité překážky či obtíže, které učení v daný moment sice znepříjemní, ale za to povedou k lepšímu zapamatování a pochopení látky.

Druhý text se nám čte složitěji, musíme dávat daleko větší pozor, číst pomaleji, což nakonec povede k lepšímu zapamatování.

Pozor! Pokud vaše dítě ještě neumí dobře číst, netiskněte mu studijní materiály divnými písmy, nemusí mu to při učení pomoct, ale naopak mu to spíše uškodí, protože pro něj bude čtení až příliš náročné. Příklad s texty jsem zde chtěl uvést hlavně proto, abych demonstroval, jak je efektivní učení neintuitivní.

Teď, když už víte, co je to efektivní učení, si pojďme představit pár základních technik, které můžete s vašimi dětmi použít.

Má vaše dítě spíše problém s motivací, tak to si přečtěte článek: Jak přinutit dítě se učit!

Metody: Jak se učit s dětmi

Neptejte se na to, jak bylo ve škole

Nejčastější otázka, kterou jsem dostával od své mamky mezi 7 a 18 rokem mého života byla: Jak bylo dneska ve škole? Jsem si jistý, že tuhle otázku jste taky dostali přinejmenším tisíckrát. Jak jsme většinou mamkám na tuhle otázku odpověděli? “Dobře”, “Nic moc”, “Jo, v pohodě” apod… Efekt téhle otázky je v podstatě nulový.

Nemějme našim rodičům tuhle otázku za zlé, oni na rozdíl od nás nevěděli, jak funguje naše paměť. My to už však víme, a tak se prosím na tuhle otázku vykašlete a raději se svých potomků zeptejte:

Jaké 3 nové věci/informace ses dneska dozvěděl?

Nejenom, že odpověď bude zajímavější než “dobře”, zároveň se svým dítětem trénujete jednu z nejefektivnější metod učení vůbec. Napříč stovkami studii je dokázáno, že vybavování, neboli dostávání informací z dlouhodobé paměti vede k dobrému zapamatování, zpomalení zapomínání, lepšímu pochopení a organizování vědomostí v paměti a také nám umožňuje si uvědomit, co ještě neumíme a musíme na tom zapracovat (tzv. metakognice). A co je snad nejvíce pozoruhodné, pomáhá vám si lépe zapamatovat také informace, které si nevybavujete, ale pouze s těmi vybavovanými souvisejí.

Dítě netestujte, ale posilujete zapamatování

Primárním účelem vybavování není otestovat znalosti vašeho dítěte. Hlavní účel vybavování spočívá v tom, že si díky tomu informace silněji zapamatuje. Ač to zní paradoxně, právě dostávání informací ven z paměti má za následek lepší zapamatování.

Čas od času bude užitečné, když otázku změníte na:

  • Jaké 2 věci ses naučil včera?
  • Co ses naučil minulý týden?

Tyto otázky zase využívají druhý velmi důležitý princip efektivního učení, kterým je rozkládání. Je známo, že pokud si učení rozložíme v průběhu času, je mnohem efektivnější, než když se učíme jenom jednou.

Na odpovědi vašich dětí můžete navázat dalšími otázkami, které je budou ještě více nutit si vědomosti vybavovat. Použít můžete například:

  • Jak to souvisí s tématem, které jste probírali minule? (Tím dítě zároveň nutíte používat „rozkládání“ a rovněž látku lépe pochopit.)
  • Co ti připadalo těžké? (Tato otázka vede k tomu, že dítě snadněji identifikuje, co mu nešlo a mělo by dostudovat.)

Podporujte metakognici

Zařadit můžete rovněž otázky, které u vašich dětí podporují tzv. metakognici. Jde o dovednost, která je velmi důležitá pro studijní úspěch. Ten, kdo je dobrý v metakognici, dokáže spolehlivě rozlišit, jaké informace umí velmi dobře, a tím pádem jimi nemusí ztrácet čas, a naopak co mu dělá potíže a měl by na to zaměřit svou pozornost. Čím přesnější naše metakognice, tím lepší rozhodnutí ohledně učení člověk dělá.

Skvělá je například otázka:

  • Jak by si na škále od 1 do 4 zhodnotil, jak dobře jsi pochopil/a to, co jste se dneska učili ve škole?
  • Co ti připadalo dneska ve škole těžké k naučení?

Pouze položení těchto otázek a poctivé zamyšlení se nad odpověďmi pomůže vašim dětem se lépe učit. Uvědomí si, na co se musí při učení hlavně zaměřit, ale hlavně si uvědomí, že vůbec existuje potřeba se učit.

📞 Objednejte si se mnou konzultaci, na které vám poradím, jak se konkrétně s dítětem učit a jak jej naučit se učit efektivně a rychle samostatně. Rady přizpůsobuji jednotlivým předmětům, věku dítěte a jeho specifickým problémů.

Zlepšete soustředění

Každým rok se zkracuje doba, po kterou se dokážeme soustředit bez vyrušení. A není se čemu divit, největší technologické společnosti investují miliony dolarů do toho, aby nás připoutali k obrazovkám. Sami asi nejlépe víte, jak těžké je nejenom pro děti udržet po delší dobu pozornost. Existuje však poměrně jednoduché cvičení, u kterého se ve studiích ukazují velmi pozitivní účinky na soustředění. Cvičení pomůže i dětem s poruchou pozornosti.

Dítěti řekněte, ať se kouká na nějaký bod (např. pro něj můžete nakreslit na papír terč). Bod, na který se bude koukat, by měl být zhruba stejně tak daleko jako studijní materiály, ze kterých se bude později učit. Dítěti řekněte, že nevadí, pokud mu/jí uteče pohled jinam, hlavní je pohled navrátit zpátky, právě navrácení pozornosti k původnímu bodu vede k posílení soustředění. Cvičení by mělo trvat od 30-120 vteřin.

soustředění, terč, lepší soustředění

Následně se pusťte do učení.

Pozorování bodu po dobu zhruba 30-120 vteřin má za následek aktivování neurálních center, které jsou zodpovědné za koncentraci. V mozku se vyplaví neurotransmitery, které pomáhají s koncentrací.

O více tipech k intenzivnímu soustředění si přečtete v samostatném článku: Jak se soustředit na učení bez vyrušování!

Jak se učit s dětmi pomocí nejvíce ověřené metody?

Ačkoliv se to zdá dosti podivné, právě dostávání vědomostí z paměti (zkoušení se), a nikoliv dostávání vědomostí do paměti (čtení, podtrhávání), je to co povede k velmi dobrému zapamatování, jak ostatně prokazují stovky vědeckých studií

Prakticky: Na místo toho, aby si vaše dítě četlo několikrát po sobě své studijní materiály mu řekněte, ať si své poznámky přečte jednou, následně dítě z materiálů vyzkoušejte. Když už si dítě nebude moct na nic vzpomenout, dejte mu zpětnou vazbu (Např. Tohle si řekl správně, na tohle si úplně zapomněl, v tomhle si udělal chybu apod.).

Alternativní postupy, jak se učit s dětmi pomocí vybavování

Zvolit můžete i další postupy: Buďto dítěti povězte, ať vám řekne všechno, co si pamatuje, anebo mu pokládejte otázky, které vytvoříte z nadpisů, které má v učebnici, nebo poznámkách. Dítě se rovněž může zkoušet a kontrolovat samotné, anebo navzájem se svým sourozencem. Odpovědi nemusí vždy říkat, ale může je i psát.

Samozřejmě, že si vaše dítko při vybavování nevzpomene na všechno. K dostudování těžkých pasáží, na které si dítě nedokázalo vzpomenout, anebo si je vybavilo špatně, využijte tento postup:

  1. Vysvětlete dítěti vlastními slovy, jak sami rozumíte části, na kterou si nedokázalo vzpomenout. Anebo dítě pověřte, ať si danou pasáž znovu přečte, případně, ať si o tom najde další informace na internetu, případně může o vysvětlení požádat umělou inteligenci jako ChatGPT nebo Bing vyhledávač.
  2. Poté dítě znovu vyzkoušejte a následně mu dejte zpětnou vazbu, tj. řekněte mu, zdali to řekl/a správně. Pokud je odpověď špatná, řekněte mu správnou odpověď.
  3. Poté si dejte pauzu, anebo se učte něco jiného.
  4. Znovu dítě vyzkoušejte z části, které mu/jí dělaly dříve problémy.

Pokud dělá nějaká informace vašemu dítěti obzvláště velké problémy, vytvořte si pro dané téma kartičky. Na přední straně kartičky je otázka, na zadní straně odpověď. Můžete použít obyčejné papírové kartičky, anebo můžete zvolit kartičky v programech jako je Quizlet, Anki, Remnote nebo Neuracache.

O kartičkách si přečtěte více zde: Jak si vytvářet kartičky pro učení!

Využijte sílu umělé inteligence

Už jste asi slyšeli o Chat GPT. Jedná se o nástroj umělé inteligence, který za vás vymyslí spoustu nápadu, napíše texty článků či e-mailů, naprogramuje jednodušší programy, nebo vymyslí večeři ze surovin, které máte zrovna v lednici, ale také se může jednat o skvělý nástroj pro učení.

Chat GPT může například sloužit jako skvělý studijní materiál, který poskytne vašemu dítěti vysvětlení témat, kterým dobře nerozumí (Do Chat GPT napíšete: Jednoduše mi vysvětli XY). Nicméně především bych Chat GPT využíval jako nástroj pro vybavování informací (nejúčinnější metoda učení).

Umělé inteligenci můžu například přikázat, aby vytvořila test s možnostmi ABCD, který se týká nějakého konkrétního témata. Dítě pak odpovídá, v případě, že odpoví správně, umělá inteligence jej pochválí, pokud odpoví dítě špatně, dostane zdůvodnění, proč je jeho/její odpověď špatně a ukáže se mu odpověď správná.

chat gpt, jak se učit s dětmi, chat gpt pro rodiče, chat gpt pro učitele
Tahle to vypadá v Chat GPT. Po špatné odpovědi následuje vysvětlení.

Tady máte “prompt”, který zadáte do Chat GPT, abyste dostali test, který může vaše ratolest používat k učení. Mějte se však na pozoru, chat GPT dělá občas chyby, proto na dítě při učení raději dohlížejte a umělou inteligenci opravte, když si všimnete nepřesnosti.

Dříve jsem napsal článek věnovaný čistě využití ChatGPT pro studenty.

Prompt pro vytvoření testu s možnostmi ABCD

Jsi učitel pro 9. třídu na základní škole. (nahraďte třídou, ve které je vaše dítě) Vytvoř test s možnostmi ABCD na téma 2. světová válka (nahradíte svým tématem). Vždy zobraz pouze jednu otázku. Správnou odpověď mi ukaž, až když ti dám odpověď. Pokud odpovím špatně, dej mi zpětnou vazbu s vysvětlením. Poté mi ihned nabídni další otázku.

Chat GPT umí samozřejmě vytvořit také otevřené otázky pro zkoušení se. Dítě může do chatu napsat odpověď, načež mu umělá inteligence poskytne zpětnou vazbu.

A to je z článku úplně všechno. Doufám, že vás článek inspiroval, jak se učit s dětmi. V dalších článcích budu rozebírat více do hloubky téma soustředění, motivace k učení, nebo jak na domácí úkoly. O jaké téma byste měli zájem nejvíce?

Jan Kohut
Ahoj, jsem Honza Kohut a tady na blogu píšu a točím o tom, jak se efektivně a rychle učit. Snažím se šířit užitečné rady, které jsou vědecky ověřené, ne nějaké bullshity nebo jenom vlastní zkušenosti. Také se zde něco dozvíte o produktivitě a pozitivní psychologii.

7 Responses to “Jak se učit s dětmi aneb naučte své dítě, jak se učit!

  • Dobrý den Honzo,
    Chci se zeptat zda byste mohl pomoci i s učivem druhé třídy, ale malej má ADHD.Predem moc děkuji za odpověď Pekarska

Trackbacks & Pings

Komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *