Číslo rým #2 mnemotechnika
V minulém článku ze série o mnemotechnikách jsem vás naučil první mnemotechniku a to propojovací systém. Jak jste sami zjistili, tato technika není vůbec složitá a může Vám v životě hodně pomoct, navíc dokáže zlepšit vaši kreativitu a mechanickou paměť.
Článek o propojovacím systému– pokud jste článek ještě nečetli určitě si ho přečtěte, jinak Vám nemusejí dojít určité koncepty z tohoto článku.
Jak už jsem zmínil v prvním odstavci, propojovací systém je efektivní a rychlá metoda pro učení se seznamů, různých posloupnosti, co jdou za sebou. Ovšem má taky nějaké nevýhody:
- Když se vám rozpadne jeden kousek řetězu, ztratíte všechny informace, které následují.
- Nedokážete určit na kterém místě je určitá položka v seznamu. (Př. nevím jestli je telefon 5 nebo 7 v podstatě se to nedá zjistit během chvilky)
V tomto článku Vás proto naučím jednu lepší ale trošku složitější techniku. Tato mnemotechnika nezávisí na propojování položek mezi sebou, takže Vám nikdy seznam nevypadne celý. Pomocí této metody, budete schopni přesně vědět, na kterém místě v seznamu je daná věc.
Mnemotechnika: číslo rým
Jak už můžete slyšet z názvu bude se jednat o jakési rýmy.
V tomto článku předpokládám, že už znáte základní principy paměti a víte jak tvořit asociace mezi věcmi.
Pokud ve věci ještě pokulháváte přečtěte si článek: Základní principy paměti a článek který upevní vaše představy: Jak trénovat paměť a zlepšit ji potom se vraťte k tomuto článku.
Teď už se do toho můžeme naplno pustit. Předpokládám, že znáte propojovací systém a všechny věci kolem toho jak tvořit efektivní představy.
Takže jak vytvořit systém číslo rým? Velice jednoduše zmínil jsem, že díky tomuto systému, budete schopni poznat na kterém místě v seznamu se daná věc nachází. Toho dosáhneme tím, že každé číslo propojíme s nějakým rýmem. A potom čísla propojíte s věcmi, které se chcete naučit. Zatím asi moc nechápete, o čem mluvím. Pojďme si to ukázat v praxi.
- jedna- se rýmuje se slovem bedna
- dva- tma
- tři- vepři
- čtyři- štíři
- pět- květ
- šest- pěst
- sedmička- lednička
- osmička- panička
- devět- medvěd
- deset- reset, besed
Klidně si vytvořte i seznam delší třeba do 20. Je to jen na Vás, ukážu jednoduchou metodu, jak tento seznam jednoduše zdvojnásobit, ale k tomu se dostaneme až později.
Jak to tedy využít ve svůj prospěch? Velice jednoduše. Už jste zvyklí z propojovacího seznamu propojovat slova mezi sebou. V této paměťové technice budete propojovat rýmovaná slova s konkrétním slovem, které se potřebujete naučit. Pro trénink přikládám úplně totožný seznam, který jste měli možnost naučit se v článku o p.s.
- Telefon
- Párek
- Opice
- Knoflík
- kniha
- kapusta
- sklenice
- myš
- žaludek
- lepenka
- trajekt
- Vánoce
- sportovec
- klíč
- vigvam
- miminko
- kivi
- postel
- štětec
- vlašský ořech
Tak zkuste si to, jak Vám to půjde. Propojujte rýmovaná slova s položkami v seznamu. Zatím se naučte pouze prvních 10. Až na konci článku Vás naučím, jak zdvojnásobit kapacitu tohoto systému.
- bedna-telefon- představuji si sám sama, když nesu obrovskou bednu, která je zaplněná telefony, když bednu nesu všechno se třese a telefony mi padají na hlavu. (pochlubte se do komentářů svými kreativními představami.)
- Tma-párek- jsem ve svém pokoji a večeřím párek, z ničeho nic vypadne elektřina a je naprostá tma a můj párek mi spadne na zem, ve tmě se ho snažím najít, pokaždé když se dotknu kluzkého povrchu párku, tak mi uskočí do neznáma.
- vepři-opice- vidím obrovskou válku vepřů proti opicím, bitvu nakonec vyhrávají vepři, kteří své protivníky opice zalehnou svými obrovskými břichy.
- štíři-knoflík– představuji si obrovskou rodinku štíru, na kterou z nebe spadne obrovitánský knoflík, který je všechny zabije.
Toto byly malé příklady, jak by to mohlo zhruba vypadat. Určitě se mi do komentů pochlubte vašimi nejlepšími představami, které jsou určitě vtipnější a nápaditější.
Doufám, že jste dojeli až do 10. Sami si teď zkuste vybavit seznam jak jde za sebou, potom si ho zkuste vybavit pozpátku a i hned po tom si zkuste vybavit, které slovo bylo na 7,4,6,1,10 pozici.
Určitě už teď vám dochází výhoda a větší užitečnost této metody, díky které se budete učit lépe. Možná se už budete učit rychleji na zkoušky či písemky. Ale můžu vám garantovat, trénujte tuto metodu a zlepšíte si paměť nadosmrti.
V předešlých odstavcích jsem Vám také sliboval, že seznam dvojnásobně rozšířím, abyste byli schopni si zapamatovat 20 slov, ale já jsem velice štědrý, takže budete schopni zapamatovat si dokonce 30 slov.
Metoda je velice jednoduchá, už nevytváříte nové rýmy, ale stačí nechat ty staré a trochu je upravit. Pro příklad pro čísla od 11 do 20 si vezměte pro každé číslo stejný rým, tím myslím 11- bude bedna, 12- je tma, Jediný rozdíl bude v tom, že dané věci zamrazíte, nebo je dáte do kostky ledu. Takže 11- zamražená bedna, 12- obrovská tma, ve které všechno mrzne, 13 vepři- kteří jsou uvízlí v kostce ledu. No a ještě ho můžete rozšířit od 21-30 a to tak, že všechny rýmu polejete olejem. Příklad. 11- bedna, která je mastná a lepkavá od oleje, 12- tma ve které na vás všude kape olej, 13- vepři, kteří jsou naprosto zapatlaní v oleji.
Tato metoda už je trochu složitější, vždycky musíte danou věc (led nebo olej) do představy dostat jasně a zřetelně. V podstatě to funguje tak, jako byste si pamatovali 3 věci v jedné představě a ne pouze běžné 2.
Tato mnemotechnika určitě vyžaduje jistý trénink, potřebujete do hlavy dostat dané rýmy a přiřadit je k číslu, rozhodně se tomu chvilku věnujte a uvidíte výsledky. Není zas tak složité zapamatovat si 10 slov, které se rýmují. Nebojte se rýmy změnit, pokud máte takové rýmy, které Vám více sedí a vyhovují.
Jsem rád, že jste si přečetli článek, který vás naučil jak si pamatovat seznamy a věci s posloupnostmi, doufám, že vás posunul zase o trochu dál a naučil Vás novým věcem. Jakékoli připomínky pište do komentářů.