Jak „hacknout“ testy
Určitě se vám už stalo, že jste psali test (možnosti abcd) a nebyli jste si jistí svou odpovědí, tak jste něco zaznačili. Poté si test kontrolujete a narazíte na tu odpověď, kterou jste si nebyli jistí. Váháte, jestli ji máte změnit nebo nechat tak jak je.
V článku se naučíte několik testovacích „hacků“. Dozvíte se, který odpověď bývá nejčastěji správná. Zjistíte, jestli se vyplatí měnit odpovědi a jak.
Tato metoda učení na test vám určitě pomůže. (teda ono to vlastně není tak úplně metoda učení). Naučte se, jak hacknout test a jak se naučit na test efektivněji a rychleji.
Pojďme společně poznat způsob, který zvýší šance na úspěch, že správnou odpověď trefíte. Naučíme se jak hacknout test.
Než se však pustíte do čtení tohoto článku, naučte se, jak se těmto situacím vyhnout, na webu najdete pár článku, které vás zasvětí do metod, jak se naučit na test, jak efektivně využívat mozek apod. Můj tip pro vás:
3 tipy jak se lépe připravit na test
Dneska do toho zase zatáhneme vědu, která nám pomocí výzkumů pomohla odhalit pravdu a naučí nás, jak se efektivně rozhodovat během testu.
Takže měnit nebo neměnit odpovědi na testu, jak se naučit na test?
Přikládám vysvětlení, které vám vše objasní a naučí vás správnou techniku. Řekne vám, jestli měnit nebo neměnit odpovědi. A také vás naučí další zajímavou techniku efektivního učení.
Rozhodnutí u testu
Prvně vědci přišli na to, že měnění odpovědí v testu je rozhodně lepší a mnohem úspěšnější. Ale jak to tak bývá, na scénu přijdou nové informace a nové výzkumu a výsledky mohou být úplně jiné. Jak je to tedy dnes? Co platí za tu nejlepší volbu?
Než vás seznámím s výsledkem výzkumu, který nám dokáže, co je správné, naučte se jednu věc.
Vždy si vedle své odpovědi pište, jak jste se svou odpovědí spokojení. To znamená, dostanu otázku: Ve kterém roce zemřel Jan Hus? A)1213 B)1415 C)1414 D)1416. Zaznačíte odpověď a dám jí hodnocení 5. 5 má nejvyšší hodnocení sebevědomí, na druhou stranu 1 je, že si nejste vůbec jistí.
Pamatujte, základ je být na písemkách klidný: Jak být na písemkách klidný
Tato metoda využívá tzv. metakognici. To je ve zkratce řečeno, přemýšlení o přemýšlení. Schopnost analyzovat naše vlastní rozhodnutí. A snaží se hledat chyby v našem rozhodování.
Výzkum
Americký vědec John Couchman, provedl výzkumy metakognice a zjistil, že i zvířata (opice) mají tuto schopnost. Prostě i opice dokáží odhalit své chyby a plánovat své činy. Metokognici využíváte i vy během testu, když odpovíte jakousi kravinu, víte, že je to špatně.
Poté provedl další výzkum a to už na lidech. Byl to test ze skutečného života, který dal napsat dvěma skupinám lidí. (nedostali žádné pokyny jak se naučit na test). Jediný rozdíl byl, že první skupině přikázal, aby napsala za každou odpověď: věděl nebo hádal. Následně jim přikázala, aby si test ještě prošli a případně změnili odpovědi. Tento výzkum s první skupinkou ukázal, že měnění odpovědí bylo ve většině případů, špatné a v testu jim uškodilo. Jednalo se hlavně o odpovědi, které byly označené hádal.
Na řadu přišla druhá skupinka, test byl naprosto stejný, jen s jedním rozdílem. Odpovědi, měli označovat ve škále od 1-5, na které si věřili, že je jejich odpověď správná. Tento test, také ukázal, že odpovědi zaznačené jako první byly většinou úspěšné. Ale tento způsob jim dal, také schopnost, měnit efektivně rozhodnutí. Pokud měli odpověď označenou 1 (vůbec si nebyli jistí), byli schopni odpověď změnit efektivněji, než kdyby používali metodu (věděl, hádal).
Výzkum prokázal, že naše metakognice je nejpřesnější ihned potom, co na testu odpovíme. A proto bychom se měli odpovědí ve většině případů držet. Ukázalo to také to, že způsob od jedné do pěti dal studentům lepší možnost revize jejich testů. Byli tak schopni měnit odpovědi mnohem efektivněji. Musím se omluvit, možná jsem vás trochu mystifikoval nadpisem článku: jak se naučit na test, mělo by to být spíše jak správně odpovědět na testu.
Pište si u testů malým písmem číselka od 1 do 5. Určitě vám to pomůže se správně rozhodovat. Tento blog je věnován těm, kteří se chtějí učit rychleji a efektivněji, proto doufám, že jsem vás i dnes naučil něčemu, co v budoucnu využijete.
Prosím, neberte to tak, že úplně vždy vám tento systém vyjde. Samozřejmě i tak budete dělat chyby, tento systém není 100% dokonce ani 90% ani 70%, ale je rozhodně efektivnější než nic nedělání. Využívejte tento systém a změníte vaše 50 na 50 rozhodnutí na 60 na 40 ve váš prospěch. To už může znamenat rozdíl, který se může projevit na vysvědčení nebo může znamenat rozdíl v tom, jestli uděláte maturitu či nikoliv.
Děkuji za přečtení článku a doufám, že vás posune dál k lepším známkám. Není důležité články číst, ale uvádět je do praxe. Když budete mít naplánovaný velký test, vraťte se k tomuto článku a osvěžte si poznatky z odstavců výše.
Slibovaný článek jak se správně učit na test 2