fbpx

Jak si zorganizovat práci na bakalářské nebo diplomové práci

Off

V článku se dozvíte, jak si zorganizovat práci na větších projektech, třeba na psaní diplomky, bakalářky, na učení se na zkoušky nebo nějaké vaše vlastní projektíky. Díky systému, který popíšu, budete mít o všem, co musíte udělat dokonalý přehled, nemusíte se bát, že na něco zapomenete a zároveň dokážete podávat nejlepší možné výkony, když se k práci nebo psaní konečně přinutíte.

Článek/video není obecný, budu uvádět spoustu příkladů, které se týkají psaní bakalářských a diplomových prací. Napsání bakalářky a diplomky je poměrně velký projekt, který se už neobejde bez chytrého způsobu organizace. Nebo přesněji, bakalářku i diplomku můžete napsat i bez plánování a organizace, ale zbytečně si tak komplikujete svůj život a zatěžujete svoji mysl.

Článek jsem pomyslně rozdělil na dvě části: teoretickou, ve které budu mluvit o tom, jak funguje naše mysl a proč je vlastně nezbytné používat nějaký externí systém, když pracujeme na velkým projektech. A praktickou část, ve které sdílím obrazovku a vy přímo uvidíte, jak můj systém používat v praxi.

Znalosti z článku/videa nevyužijete jenom při psaní bakalářky nebo diplomky, metoda kanban, o které budu mluvit, je ideální i pro řízení dalších větších projektů. Můžete ji využít, když se budete učit ke zkouškám nebo při rozjezdu vašeho podnikání.

Jak si zorganizovat práci na bakalářce nebo diplomce

TEORETICKÁ ČÁST

Kolik byste byli ochotni zaplatit za technologii, která by zvýšila kapacitu vaší mysli, dovolila by vám vidět souvislosti a propojení mezi informacemi, které předtím nebyly patrné a zároveň by vám dovolila snadněji porozumět novým informacím a ukotvit je v paměti?

Nejlepší je, že za takovou technologii nebo apku, nemusíte platit vůbec nic. Tou technologií není nic jiného než psaní, dostávání vašich myšlenek z hlavy na papír. Ačkoliv je naše dlouhodobá paměť téměř neomezená, naše pracovní paměť je svou kapacitou velmi limitovaná. Čím více se snažíte držet informací v hlavě, tím méně prostoru v pracovní paměti zůstává pro hluboké přemýšlení, pochopení látky, nalézání souvislostí a spojitostí nebo právě dlouhodobé plánování.

Pokud své hlavě ulevíte tím, že si myšlenky někam zaznamenáte, vyčistíte tím prostor v pracovní paměti. Jak to? Už se nemusíte snažit všechny informace udržet v hlavě, protože je máte zapsané. Uvolněná kapacita v pracovní paměti vám dovolí mnohem lépe přemýšlet, všimnout si těch souvislostí a samozřejmě na nic podstatného jenom tak nezapomenete. Zároveň vám to umožní získat nadhled, díky čemuž otevřete svoji mysl novým kreativním nápadům.

Nebo ještě jinak, dostaňte co možná nejvíce zbytečných informací pryč z vaší hlavy, ať už na papír, nebo do nějakého digitálního systému. Konkrétně je za tu “zbytečnost” považováno v podstatě všechno “organizační” jako jsou: úkoly, které je potřeba udělat, termíny, poznámky a výpisky, třeba výpisky k jednotlivým částem závěrečné práce, nebo k úkolům, které musíte udělat.

A tím se dostáváme k metodě kanban.

Metoda kanban

metoda kanban, kanbanová tabule
Takhle může vypadat kanbanová tabule při psaní diplomové práce.

Kanban je metoda pro organizování práce na projektech. Jde v podstatě o to, že všechny úkoly, které musíte udělat, se nesnažíte si zapamatovat, na místo toho si úkoly vkládáte do příslušných sloupců v kanban tabuli. Kanban tabule si pamatuje úkoly a všechny podrobnosti za vás, říká vám, co musíte udělat, na čem zrovna makáte a motivuje vás tím, že vidíte, co již máte hotovo.

Díky Kanbanu uvolníte v pracovní paměti spoustu prostoru a více prostoru rovná se vyšší výkonnost. Také vám to umožní chytře plánovat, jak úkoly co nejefektivněji odškrtnout.

Úplně nejzákladnější verze kanban tabule má 3 sloupce, to-do (co musíte udělat, ale ještě jste s tím nezačali), doing to jsou úkoly, které zrovna děláte a done neboli to, co již máte hotovo. Samozřejmě si můžete kanban přizpůsobit, za chvilku vám ukážu, jaké sloupce jsem si vytvořil při psaní diplomky.

Zásady při práci s kanbanem:

Důležité je, abyste nikdy neměli ve sloupci doing více než 3 úkoly. Náš mozek jednoduše není dobrý v multitaskování, dělání více věcí zároveň. Raději něco dokončete, až pak se posuňte k dalším úkolům. Jinak karty v kanban tabuli si můžete různě zabarvovat podle priorit nebo oblastí, ke kterým se vztahují.

Tabuli byste měli minimálně jednou týdně aktualizovat a také plánovat. To je, přesouvejte karty do sloupců, ke kterým patří. Pokud je už něco dokončeno, nesmí to být ve sloupci doing. Pokud jste už s něčím začali, nesmí to být ještě ve sloupci todo. Plánování, neznamená nic jiného než to, že na začátku týdne pečlivě vyberete, co budete následující týden dělat. Plán se samozřejmě může měnit a přizpůsobit se.

Zároveň je nutné, abyste zapisovali všechny úkoly. Systém nemůžete používat tak, že polovinu úkolů máte v kanbanu a druhou půlku si pouze pamatujete.

Metoda vychází z principů fungování naší mysli, tj. nejste dobří v pamatování si desítek úkolů, ale jste velmi dobří ve vymýšlení krátkodobých plánů. Když vidíte na jednom místě například 30 karet s úkoly, které musíte udělat, dokážete poměrně snadno poznat, které úkoly jsou nejdůležitější a budou mít největší dopad. Kromě toho nebude vaše mysl zahlcena a frustrovaná jako v případě, kdybyste si všechno snažili zapamatovat a zpaměti jste vybírali, co budete nejlepší udělat.

Pojďme si praxi ukázat, jak můžete kanbanovou tabuli využít při organizaci práce na diplomové práci nebo bakalářské práci. Používat budu program Notion, jinak za podobným účelem se dá použít také Trello, doplněk Tasks v Microsoft Teams, Proofhub, Asana, Jira, Kanbanize a desítky dalších. 

PRAKTICKÁ ČÁST VIDEA

Ve videu prakticky ukazuji, jak si zorganizovat práci pomocí metody kanban. Konkrétně se dozvíte, jak za tímto účelem můžete použít program Notion.

Praktická část začíná v 6 minutě.

Další články na téma psaní bakalářských a diplomových prací

Jak začít psát diplomovou práci nebo bakalářskou práci – ještě jste nenapsali ani řádku? V tomhle článku se dozvíte, jak správně začít.

Jak napsat bakalářskou práci kvalitně a rychle – už jste něco napsali a chcete vědět, jak svůj proces „pozvednout“ na vyšší úroveň, doporučuju přečíst tenhle článek.

Napište mi, o čem mám napsat další článek. Co byste o psaní diplomek a bakalářek ještě chtěli vědět?

Sdílejte na sociálních sítích!!!Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Tumblr
Tumblr
0
Jan Kohut
Ahoj, jsem Honza Kohut a tady na blogu píšu a točím o tom, jak se efektivně a rychle učit. Snažím se šířit užitečné rady, které jsou vědecky ověřené, ne nějaké bullshity nebo jenom vlastní zkušenosti. Také se zde něco dozvíte o produktivitě a pozitivní psychologii.

Comments are closed.