Jak aktivně číst a všechno si zapamatovat 1
V minulých článcích o rychločtení jste se naučili, jak rychleji číst. Pokud jste poctivě trénovali, zvládnete číst už opravdu rychle. Dokonce to vyhovuje i vašemu mozku, přirozeně nás totiž nebaví, když čteme pomalu. Číst rychle je skvělá vlastnost, ale co chápání a zapamatování si různých konceptů z textu? Jak číst tak, abyste všechno pochopili a získali z textu, co možná nejvíce informací?
Jak rychle číst- fixování– ještě před tím, než začnete studovat tenhle článek přečtěte si, jak můžete rychleji číst. Budete překvapení, jak je to jednoduché.
Jak rychle číst- ukazování – další článek o rychlém čtení, který čtení ještě více vytříbí a přivede ho k dokonalosti.
V tomto článku si představíme 5 základních rad a tipů jak aktivně číst. Dohromady s rychlým čtením budete vlastnit ohromné zbraně: dokážete text přečíst ďábelsky rychle a zároveň si toho hodně zapamatujete.
Kroky, které Vám v následujících odstavcích představím využívám velmi často, téměř vždycky, když čtu nějaký odborný text. Zajistím tak, že můj mozek v textu vyhledává důležité informace, mnohem lépe si je zapamatuje a pochopí je.
Kdy aktivní čtení využijete?
Určitě ho použijete při učení se z učebnic, které není efektivní jen tak pročítat. Navíc by to bylo zbytečné, jelikož nebudete zkoušeni ze všeho, ale jen z nejdůležitějších bodů. Techniky aktivního čtení Vám pomůžou s tím, abyste si byli schopni materiál skvěle zapamatovat. I při čtení beletrie můžete používat níže zmíněné metody, ovšem není to nutné.
Prolétněte se textem
První tip je zcela jednoduchý a proto efektivní. Máte učebnici, ze které se máte učit? Úplně první věc, kterou uděláte je, že se prolétnete očima odstavci.
Během toho se budete snažit zachytit zajímavé důležité informace. Během této fáze čtěte pozorně jenom tučné texty a části které jsou nějakým způsobem odlišné od zbývajícího textu. Během toho se budete snažit zachytit zajímavé a důležité informace. Během této fáze čtete pozorně jenom tučné texty a části, které jsou nějakým způsobem odlišné od zbývajícího textu.
Když dokončíte tuto fázi. Odpovězte si na tyto otázky:
- O čem tento text pojednává?
- Co se dozvím?
- Které pasáže bych měl číst nejpozorněji?
- Co by se mohlo objevit na písemce?
- Co mě na tom baví?
Říkal jsem, že se máte snažit zachytit důležité informace. Jak vůbec poznáte důležité informace. Většinou to jsou části, které se nějak odlišují např. jiné formátování, tučný text, kurziva, text napsaný v tabulce, u znaku vykřičníku apod.
Čtěte odzadu
Připadá Vám to nelogické? Ne není, když se nad tím pořádně zamyslíte. Jakou formou jsou psané všechny texty? Úvod, Vás uvede do problému, vlastní obsah vysvětlí problém, a závěr všechno shrne.
Uveďme si příklad. Píšete písemku z kapitoly 14 z učebnice X. První co uděláte je, že se proletíte celým textem, poté si položíte otázky. A potom si přečtete závěr, ve kterém autor většinou uvádí i ty nejdůležitější body. Ke věcem, které jsou zmíněné v závěru se následně snadněji naučíte podrobnosti a příklady, které najdete v prostřední části kapitoly.
U čtení platí jedno významné pravidlo: 80 procent jsou zbytečnosti, 20 je důležité učivo, které potřebujete umět.
V budoucnu (pravděpodobně příští týden) vydám další díl o efektivním čtení. (Jak aktivně číst 2)
Když umíte aktivně číst, potřebujete vědět i jakými technikami se látku můžete naučit podrobně a zapamatovat si ji na dlouhou dobu. Budete přece maturovat nebo dělat státnice.
Důležité rovněž je, abyste věděli, kde v učebnici se nacházejí důležité informace, abyste se k nim později při krátkém opakování mohli vrátit. Jedním způsobem je zakládání si důležitých částí pomocí malých praporků (nevím, jak se to jmenuje ve skutečnosti), o dalších způsobech, jak si zapamatovat obsah knihy se naučíte v dalších článcích, nebo v bezplatném e-mail kurzu efektivního učení, přihlašte se, zaručuji Vám výsledky.
Praporky
Jak tedy využít ty malé barevné praporky s lepivou části? Velmi jednoduše. Když se učíte ze své učebnici a narazíte na bod, který Vám připadá důležitý, nalepte si k němu praporek tak, aby jeho vrchol vystupoval s knihy, na praporek napište malý vzkaz. Např. čtu o velrybách a je tam část o ústech, takže nalepím praporek a napíšu na něj ústa.
Po každé, když si budu chtít osvěžit informace o velrybích ústech, nemusím dlouho hledat v knize, ale stačí mi pouze najít založený praporek se správným popiskem.
Děkuji Vám za přečtení článku, doufám, že Vám pomohl.
Už umíte metody aktivního čtení, které Vám pomohou vytáhnout z textu to nejdůležitější.
Techniky jako prolétávání se textem a čtení odzadu jsou jednoduché a měli byste je zvládnout bez jakékoliv tréninku, určitě přinesou ovoce a ušetří Váš drahocenný čas. Také používejte praporky na zakládání, abyste se v budoucnu v knize lépe orientovali.
Ahoj,
tohle je námitka většiny studentů medicíny, že ono se to aktivně prostě nedá stihnout, ale věř mi, že aktivně se učí i ti nejlepší zahraniční studenti medicíny. Samozřejmě, že se nemusíš držet všech kroků, nejdůležitější je, aby ses držela aktivního učení. :)
Přečti si třeba tenhle článek, je aktuálnější: https://jakserychlenaucit.cz/jak-se-efektivne-ucit-z-ucebnice-a-skript-krok-za-krokem/
Nemůžu si pomoct, ale přijde mi to jako… nechci říct vyloženě blbost, věřím, že to u někoho může fungovat. Ale nedovedu si představit učit se takovým stylem na medicíně, kde opravdu je nutné vědět každé slovo a „rychločtením“ nebo jen nějakým prolítáváním odzadu určitě tak objemné množství dat nikdy nemůžu efektivně zpracovat. Ale nedá mi to a zkusím to, protože ne že by mi vadilo, že učením zabiju veškerý volný čas, medicína je můj největší koníček, ale já ten čas hlavně nemám, nestačí mi ani celý den se 4hodinovým spánkem.
Děkuji za komentář. :) To je celkem dobrý termín, asi začnu používat slovo lepítka, místo praporky.
děkuji za tip ;) já tomu říkám lepítka :-D ;)
Děkuju :)
Díky za skvělé tipy, myslím si, že to určitě využiji. :)))