fbpx

Jak se učit na střední škole efektivně a rychle!?

Chodíš na střední školu a hledáš způsoby, jak se lépe a efektivně učit? Jsi na správném místě. V tomto článku se s vámi podělím o vcelku podrobný návod na to, jak se učit na střední škole efektivně v souladu s radami, které jsou ověřeny výzkumem. Rady samozřejmě mohou využívat i studenti základních, tak vysokých škol, ale nejvíce se budou týkat těch, kteří chodí na střední.

Návod z článku vám pomůže se efektivně připravit především na písemky a testy z předmětů, které jsou plné teorie a informací, které si musíte uložit do paměti. Typickým příkladem může být čeština, dějepis, společenské vědy. Návod pro učení matematiky nebo třeba účetnictví by vypadal trošku jinak.

Metody učení, o kterých si řekneme, vycházejí z e-knihy Jak se efektivně učit nejen do školy. Jedná se o kompletní příručku pro efektivní učení na střední nebo vysoké škole. Koho zajímají techniky učení a efektivita studia, by si ji rozhodně měl přečíst celou.

Pojďme se skvěle připravit na další písemku nebo test…

Začíná to ve škole – Jak se učit na střední škole efektivně a rychle

jak se učit na písemky, jak se učit na písemku, jak se učit na střední škole

Už ve škole se toho dá spoustu naučit

Mnohým z vás na základní škole stačilo, když jste poslouchali na hodinách. Doma jste se nemuseli učit a z písemky jste dostali jedničku. Na střední se tohle změní, učiva je už trochu více a bez učení doma to mnohdy nejde. Z toho důvod jste vlastně otevřeli tenhle článek, jak se učit na střední škole!

Poslouchání na hodinách a aktivita má smysl. Ušetří vám to spoustu času doma, proto pozorně poslouchejte i na střední, i když jenom samotné poslouchání vám nebude k výbornému prospěchu stačit. Jestliže budete aktivně poslouchat, zapojovat se do diskuzí, přemýšlet, nesmírně si to ulehčíte. Ve škole uděláte polovinu práce a doma budete před písemkou pouze opakovat.

Nechci z vás udělat roboty, kteří si vůbec neužívají života na škole a pouze poslouchají výklad učitele. Bavte se, mějte spoustu kamarádů, ale jakmile začne hodina, přepněte se do „soustředěného módu“. Udělejte alespoň to, že svůj mobil necháte v tašce, aby vás nepokoušel. Svého spolusedícího se nebojte sem tam upozornit, že zrovna potřebujete klid (třeba při vysvětlování nové látky). Také pomůže, pokud se svým vyučujícím navážete oční kontakt, hned se vám bude snadněji poslouchat, navíc na sebe upozorníte a dostanete se pod zdravý tlak, abyste dávali pozor.

Už samotnou hodinu ve škole berte jako příležitost se naučit většinu informací. Když se učitelka na něco zeptá, odpovězte, pokud znáte odpověď. Jestliže odpověď neznáte, pátrejte po ní v paměti, je to lepší než jenom pasivně sedět.. Jakmile něco nechápete, nebojte se zeptat. Než se zeptáte, promyslete si, co řeknete, není ideální, když z vás vypadne něco ve smyslu: nechápu všechno, nevím, co nechápu, ale je to blbost.

Na hodině neustále přemýšlejte, v hlavě si pokládejte otázky:

  • S čím to souvisí?
  • Jak si to dokážu představit?
  • Navazuje to na něco, co jsme se učili?
  • Jak to chápu?
  • Co je obzvláště důležité a může se objevit na písemce?

Čím více budete dávat pozor, tím více si toho zapamatujete.

Jak si najít nové kamarády a prohloubit přátelství se dozvíte v článku z odkazu. Článek se vám hodí hlavně, pokud jste v prváku na střední.

Nenechte to zahnít

Pokud něco nechápeme, ukládá se nám to daleko hůře do paměti. Rozhodně nenechávejte nic “zahnívat” a své nevědomosti ihned zalepte. Když něčemu nerozumíte, ptejte se. Jestliže to nepochopíte ani po vysvětlení učitelky/učitele, vyhledejte si na internetu alternativní zdroj informací s jiným vysvětlením. Vždy je skvělé, když můžeme na danou problematiku získat různé úhly pohledu, pomáhá nám to materiál pochopit.

Je klíčové, abyste všemu rozuměli, jinak si to jenom stěží zapamatujete a co je horší, témata na sebe často navazují, ztratíte se jednou a jste nadobro ztraceni.

V e-knize Jak se efektivně učit nejen do školy rozebírám hned 2 techniky, které vám pomohou pochopit i tu nejsložitější látku, jde o Feynmanovu techniku a teorii dvou módů mozku.

Strašně rychle zapomínáme
jak se učit na střední škole

Jak dlouho si myslíte, že něco zůstane ve vaší paměti, když se to naučíte? Nemohu vám dát úplně přesnou a pravdivou odpověď, ale většinou zapomenete hned první den 60 % informací.

Zapomínání můžete zastavit jedině opakováním. Jestliže chcete jedničky s minimem úsilí, musíte brzy po učení opakovat. Vybavení si informací z paměti „zastavuje“ proces zapomínání a uchovává vzpomínky pevně v paměti.

V ideálním případě byste se měli učit každý den. Přijdete ze školy a krátce si zopakujete to, co jste za celý den probrali. Opakování by mělo být aktivní, například: do ruky popadnete sešit z dějepisu a zeptáte se: Co jsme dneska probírali? Bez koukání do sešitu se pokoušíte vzpomenout a nahlas si vybavit, co možná nejvíce detailů. Jakmile vám dojdou nápady, sešit otevřete a zběžně si přečtete svůj zápis z hodiny. Když si takto látku osvěžíte, upevníte její paměťovou stopu. Následné učení se na písemku, test již bude hračka.

Tohle všechno je hezké, ale kdo na to má čas a komu se to chce dělat? Ani já, tvůrce blogu jakserychlenaucit.cz jsem se na střední neučil pravidelně každý den. I tak jsem dostával skvělé známky. Látku, kterou jsme probrali ve škole, jsme si opakoval třeba cestou vlakem domů. Nebylo to tak, že bych si vytáhl sešit a učil se. Prostě jsem si v hlavě připomínal, co jsme se učili. Tohle aktivovalo mentální cestičky okolo dané informace a upevnilo to paměťovou stopu. Když nám pak zadali písemku, učení mi zabralo jenom chviličku, a to protože jsem „zastavil“ zapomínání díky krátkému vybavení informací. Občas jsme se s kamarády bavili o škole a probírané látce, i to pomohlo, abych informace ihned nezapomněl a před písemkou se je nemusel učit znovu.

Více o dlouhodobé paměti v samostatném článku.

Jak se učit střední škole? Metody učení pro studium doma…

Na hodinách dáváte pozor, lepíte díry v pochopení a hned po škole si krátce zopakujete probíranou látku, co dělat dál? Jak se učit na střední škole doma, jaké metody učení budou neefektivnější?

Jak dokazuje řada vědeckých studií, nikdy byste neměli učení nechávat na poslední chvíli. Daleko efektivnější je, pokud si studium rozložíte na menší kusy. Řekněme, že je středa a paní učitelka vám zadala písemku na příští středu. Velkou chybou by bylo, kdybyste se učili pouze v úterý, den před písemkou. Daleko strategičtější je průběžné učení. Třeba se něco naučíte už ve čtvrtek, potom se na to kouknete krátce v neděli, pondělí a v úterý doladíte detaily.

Teď si říkáte: To zabere strašně moc času?! Nesouhlasím! Učení máte pouze rozložené do více dnů. Tím pádem vám nikdy nezabere moc času. Ba co víc kdybyste se učili pouze v úterý, strávili byste studiem nějakou tu hodinu času, byli byste unavení a ještě navíc byste neměli jistotu, že si látku dobře zapamatujete. Často je takové učení stresující a hodně vyčerpávající.

Průběžné učení vám poskytuje zpětnou vazbu (víte, co neumíte a co naopak umíte), můžete si být jistí, že informace ještě před písemkou ovládnete. Celou dobu totiž budete vědět, co umíte a na čem ještě musíte zapracovat. Navíc studium nebude nikdy tak vysilující a náročné.

Ok, takže se mám učit průběžně a ne nárazově, ale co mám dělat, když otevřu sešit nebo učebnici?

Kriticky čtěte

via GIPHY

Své oči musíte při učení opravdu využívat. Neměli byste s nimi pouze bezmyšlenkovitě jezdit řádek po řádku. Přemýšlejte, ptejte se na otázky, představujte si a čtěte pomaleji než normálně.

Představy jsou opravdu mocnou zbraní, která vám pomůže s lepším zapamatováním a snadnějším vybavením informací. U samotného čtení se rovněž pokoušejte neustále spojovat novou látku s tím, co už umíte nebo dobře znáte. Čím více nejrůznějších spojení (mezi novým učivem a stávajícími znalostmi) najdete, tím lépe pro vaši paměť. Při čtení se ptejte: Co mi to připomíná? Navazuje to nějak na předchozí témata? Dá se to k něčemu přirovnat? Jak to chápu? Dalo by se to nějak zjednodušit?

Čtení je sice hezké a poměrně snadné, ale pokud chcete dostat z písemky za jedna, nesmíte pouze kriticky číst, musíte udělat i něco navíc! Čtení je totiž pasivní metodou učení a ty nejsou nijak efektivní.

Jak číst aktivně se dozvíte v článku z odkazu.

Dostávejte info z hlavy

jak se učit na střední škole

Přečíst, zakrýt, zkontrolovat!

Už v předchozí části zmiňuji, že byste do rukou měli popadnout sešit a pokusit se bez dívání a podvádění vybavit informace, které si pamatujete. Tohle by vlastně měla být i první věc, kterou uděláte, když se chystáte učit. Odpovězte si na otázku: Co si pamatuji? Co bych o tom dokázal/a teď říct?

Dostávání informací z hlavy, chcete-li vybavování si informací je vůbec nejvíce efektivní metodou učení. Když něco vytáhnete z hlavy (např. při učení si nahlas řeknete, že Hrabal napsal Obsluhoval jsem anglického krále), upevníte paměťovou stopu a informaci si rázem daleko lépe pamatujete. Pokud čas strávený učením věnujete pouze čtením, nikdy to nebudete umět tak dobře. Chceš-li si něco zapamatovat, musíš si to vybavit.

Sám jsem při učení na písemky na střední postupoval nějak takhle: Popadl jsem do rukou sešit, přikryl si celou stránku a podíval se na nadpis, ze kterého jsem utvořil otázku a pak se pokoušel nahlas vybavit detaily. Například: nadpis: Začátek Druhé světové války. Utvořil jsem otázku: Co vím o začátku Druhé světové války? Potom jsem nahlas doloval informace z paměti. Následně jsem koukl do sešitu a přečetl si, jestli jsem odpověděl správně. Pokud ne, zkoušel jsem si to vybavit znovu. Takto jsem postupoval nadpis po nadpisu, když jsem takto projel poznámky, informace jsem dokonale uměl.

V případě, že jsem si vůbec nic nepamatoval z hodin (na hodinách jsem neposlouchal, dělal kraviny) jsem se při učení ze všeho nejdříve zeptal: Co už o tom vím? Bez koukání do sešitu jsem se pokoušel vybavit všechno, co se mi s daným tématem spojovalo. Většinou toho moc nebylo, proto jsem se pustil do kritického čtení poznámek, po přečtení jsem okamžitě začal s vybavováním informací jako popisuji výše.

Jakmile se něco pokoušíte vybavit a prostě si nedokážete vzpomenout, udělejte tohle: přečtěte si správnou odpověď v sešitě, pak ji přikryjte a pokuste se ji znovu vybavit. I tohle je daleko efektivnější než pouhé čtení.

Pamatujte na pravidlo, co si nevybavíš, si nezapamatuješ! K učení vždy přistupujte aktivně. Zhruba jenom 20 % času byste měli strávit čtením, 80 % času, který věnujete učení byste si měli vybavovat informace z paměti.

Vždy si látku vybavujte (dostávejte z paměti) nahlas, můžete si přikrývat své poznámky, tvořit otázky z nadpisů jako já, možností jsou stovky.

Přečtěte si také článek o Iluzi vědění, který dokládá, jak je učení pomocí vybavování efektivní a jak špatné je učení pomocí čtení.

Kartičkyjak se učit na střední škole

Při učení často narazíte na velmi složité informace, které se těžko pamatují. Například se může jednat o nějaká historická data, složité názvy děl a autorů, cizí slovíčka, definice.

V tom případě byste si měli vytvořit kartičky, se kterými se budete učit. Každá taková kartička má přední a zadní stranu. Na jedné je otázka na druhé odpověď. Tato metoda učení vám umožňuje aktivně opakovat a efektivně ukládat informace do paměti.

S kartičkami to nepřehánějte, jejich tvorba zabere dost času. Tvořte si je skutečně jenom pro složité informace, které vám jinak nenalezou do paměti.

Kartičky můžete nosit všude sebou, a když se nudíte opakovat. Pamatujte na aktivní učení a neustále vybavování si informací z paměti. Přečtěte si otázku z přední strany kartičky a nahlas řekněte, co je na druhé straně, teprve potom kartičku otočte a zkontrolujte svou odpověď. S kartičkami se nesmíte učit pasivně tak, že jenom čtete a otáčíte kartičky. I když si nedokážete vybavit správnou odpověď na zadní straně kartičky, má to pozitivní vliv na paměť! Jelikož “zahřejete” svůj mozek, který tam správnou informaci snadněji uloží.

Pamatujte: nejvíce opakujte ty kartičky, které vám nejdou a nejméně času věnujte těm, které už dobře ovládáte. Stejné pravidlo samozřejmě platí i při aktivním vybavování. Den před písemkou byste měli nejvíce času a energie věnovat těm částem, kde jste si nejméně jistí. Nejméně času věnujte částem látky, kterou si skvěle pamatujete, jenom byste ztráceli čas. A teď už doufám víte, jak se učit na střední škole efektivně a rychle. Článek prosím ještě nezavírejte, čtěte i níže.

E-kniha Jak se efektivně učit nejen do školy

Doufám, že se vám tento návod líbil. Vytvoření tohoto článku inspirovala moje e-kniha Jak se efektivně učit nejen do školy, ve které se studenty sdílím své ověřené návody a postupy na to, jak se lépe a efektivně učit.

E-kniha není zdaleka jenom o technikách učení, naučíte se v ní, jak se na učení lépe koncentrovat, jak porazit prokrastinaci, jak si dokonale plánovat čas, jak zvládat stres a také jak ovládat svou energii.

Pokud vás zaujal tento návod z článku a bude vám fungovat, rozhodně se zamyslete, jestli pro vás nemá smysl přečtení celé mé e-knihy. Najdete v ní ještě daleko podrobnější návody, které vám usnadní studium a zlepší váš prospěch.

Chci se dozvědět o e-knize Jak se efektivně učit nejen do školy více!

Jan Kohut
Ahoj, jsem Honza Kohut a tady na blogu píšu a točím o tom, jak se efektivně a rychle učit. Snažím se šířit užitečné rady, které jsou vědecky ověřené, ne nějaké bullshity nebo jenom vlastní zkušenosti. Také se zde něco dozvíte o produktivitě a pozitivní psychologii.

Komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *