Učte se jen to důležité – využijte Paretovo pravidlo
Věděli jste, že se nemusíte naučit všechno, abyste dosáhli nejlepšího možného výsledku? Jste si vědomi toho, že většina informací, které se ve škole učíte jsou zbytečné? V tomto článku se dozvíte, co je to Paretovo pravidlo, naučíte se, jak ho využít v praxi a zjednodušit si tak svůj život ve škole.
Paretovo pravidlo
Paretův princip „objevil“ italský ekonom Wilfredo Pareto, který studoval rozložení peněz ve společnosti. Došel k závěru, že 80 % bohatství vlastní jenom 20 % lidí, pravidlo 80/20. Zjistil, že tyto procenta se vztahuji téměř ke každé oblasti života.
- Učení– Za 20 % času se můžete naučit 80 % informací
- Informace– 80 % informací je zbytečných, jen 20 % využijete v praxi
- Úsilí a výsledky– 20 % úsilí přináší 80 % výsledků
- Myšlenky– stále myslíme na podobné věci. 80 % času věnujeme 20 % myšlenek
- Slovní zásoba– během dne využíváme maximálně 700 slov, to nám stačí k běžné komunikaci s lidmi, naše slovní zásoba však činí přes 30 00 slov. Čili 80 % času využíváme 20 % naší slovní zásoby
- Peníze– neustále utrácíme většinu peněz za stejné věci. 80 % peněz za 20 % věcí
- Cizí jazyky– k tomu, abychom se domluvili cizím jazykem potřebujeme jen 20 % slov.
- Schopnosti– 20 % kvalitního tréninku přináší 80 % výsledků, pokaždé, když se učíme nějakou dovednost.
Možná vám to připadá kruté. Je to ale fakt, kterému se v životě nevyhnete. Někteří lidé se naučili Paretovo pravidlo naplno využívat a zjednodušili si tak svůj život. Nejen, že to teď mají jednodušší, ale dosahují většího úspěchu. Věnují svůj čas tomu, co přináší největší výsledky. Neměli bychom mrhat časem na 80 % činností, které nám přinesou pouze 20 % výsledků. Měli bychom to otočit.
Věnujte se činnostem, které mají smysl. Rozvíjejte vztahy, které vám přinášejí 80 % radosti a stojí vás pouze 20 % úsilí. Učte se pomocí dvaceti procent nejlepších technik učení, které přinášejí nejlepší studijní výsledky. Je jen na vás jak se k tomu postavíte, klidně se dál trapte, utápějte se v činnostech, které nepřinášejí žádné výsledky.
Vždy je nejdůležitější analyzovat činnosti, kterým se věnujete a vyhodnotit, co vám přináší největší výsledky a naopak útrapy.
Jak aplikovat Paretovo pravidlo při učení?
Většina z vás se učí 80 % zbytečných informací, i když by pro váš studijní úspěch stačilo, kdybyste se naučili 20 % podstatných informací. Při učení je nesmírně důležitou dovedností umět si vybírat informace a poznat, které jsou důležité. A ty se následně pečlivě naučit na zkoušku.
Hodně často kolem sebe vidím, jak se spolužáci učí látku, která se prostě nemůže na písemce objevit. Dokážu vycítit, že takovou blbost by tam učitel určitě nedal. Poté svůj čas věnuji informacím, které mají smysl, naučím se je a ono to přináší výsledky.
Stejně to funguje i teď na vysoké škole. Spolužáci často kladou důraz na nepodstatné informace a ty se zbytečně memorují. Já se však naučil, jak vyhodnotit důležité informace a neztrácet tak čas zbytečným učením. Je to schopnost, kterou může ovládnout každý, chce to jenom trochu tréninku.
Které informace jsou důležité?
- Vyučující je neustále opakuje – učitelé nejsou zas takoví záporáci, jak si všichni myslíme. Velmi často nenápadně zdůrazňují důležité informace. Naznačují nám, čemu máme věnovat pozornost. Snažte se takové věci vnímat. Ptejte se: Čemu věnoval profesor velkou pozornost? Co neustále opakoval? Čemu přikládal velkou váhu? Je pravděpodobné, že se to objeví na zkoušce.
- Jak vypadaly předchozí písemky? – Zvláště na střední znáte své vyučující a víte, jak vypadají jejich písemky. Jste si vědomi toho, jak formulují otázky a co po vás většinou chtějí. Vezměte si příklad z předchozích písemek a učte se to podstatné. Studenti vysokých škol můžou samozřejmě čerpat z primátu a ze zadání z minulých let, která se vám dostanou pod ruku (Jak se učit z testů z minulých let). Dávejte si však pozor, profesoři většinou používají různé verze. Použijte zkoušku z minulých let jako příklad druhů informací, které se tam mohou objevit. Musíte se učit přesná čísla? Musíte umět odpovědět větou? Je tam abc?
- Co je v učebnici zvýrazněno, napsáno jiným písmem? – V učebnicích je mnoho nudného textu, který nijak nevyčnívá. Téměř každá učebnice má nějaké zvýrazněné části, tabulky, grafy, shrnutí, jednoduše něco, co nějakým způsobem vystupuje na povrch. Naznačuje to, že se jedná o významné informace.
- Máte takový pocit. Naše pocity nás mohou často klamat. Ale i tak bychom měli intuici občas věřit. Pokud máte silný pocit, že se něco na písemce objeví, raději se to naučte. Pocity nás však mohou velmi často klamat, proto nikdy nevěřte pocitu, že se tam objeví úplně všechno. :)
Neříkám, že byste se měli učit pouze výše zmíněné informace. Jen jsem za to, že byste jim měli věnovat nejvíce času. Pokud chodíte na střední, nikdy jen tak nevynechejte informace z celé stránky. Pročtěte si všechno, ale při učení věnujte největší pozornost právě věcem, které jsou důležité!
Pokud chodíte na vysokou, princip je podobný. Letmo si prolétněte úplně všechno, ale nejvíce energie věnujte důležitým informacím.
Důsledkem toho se budete učit kratší dobu, ale hlavně efektivněji. Musíte si umět vybírat podstatné informace. Proces vybírání si podstatných informací je velmi efektivní technikou učení a usnadní vám následné zapamatování. Jelikož se donutíte o látce přemýšlet.
Neberte Paretovo pravidlo doslova! Znám lidi, kteří berou všechno doslovně. Nikdy to nedělejte s Paretovým principem. Mohlo by se to totiž nevyplatit. Určitě se někdy objeví učivo, na které se pravidlo 80/20 nebude vztahovat, prostě se budete muset naučit téměř všechno, abyste uspěli. Nebavím se tady jen o učení, ale i o jiných oblastech. Někdy nebude 20 % stačit, abyste dosáhli 80 % výsledků!
Například si pamatuji písemky z filozofie na střední škole. Na hodinách jsme zapsali 5 stránek, ale když jste chtěli mít na písemce za jedna, museli jste napsat aspoň 6 stránek :). Podobný byl i dějepis na základní škole, kde jsme museli znát všechno do puntíku a nemohli jsme nic vynechat.
Až s citem poznáte, jak se paretovo pravidlo vztahuje na různé předměty.
Udělejte si velký obrázek– technika, kterou musíte znát. Rady jsou ihned aplikovatelné v praxi. Zkraťte dobu strávenou učením.
Touha po dokonalosti- nejtěžších 20 %
Věřím, že mnohým z vás 80 % informací nestačí. Je to pochopitelné. K tomu, abychom dostali za 1, potřebujeme umět minimálně 90 %. Vlastně je to velmi podobné, jako když se učíte na 80 %. Jen k tomu musíte přidat pár informací navíc.
Chyba nastává, když máte chorobnou touhu po dokonalosti. Je typická hlavně pro skvělé studenty, prostě se nespokojí s ničím jiným než dokonalosti. Musí se látku naučit úplně nazpaměť, čili na 100 %. Kdysi dávno jsem touhle touhou taky trpěl, byl jsem spokojený až tehdy, když jsem se všechno uměl naprosto dokonale. To je ovšem nemožné. Nikdy se nemůžete nic naučit 100%!
Přináší to sebou pouze frustraci a nespokojenost. Nikdy se nesnažte naučit se něco na 100 %. Učení by vám tak trvalo nesmírně dlouho a pořád byste se sebou nebyli spokojeni. Každý chce dostat jedničku, k tomu vám stačí zmiňovaných 90 %.
Navíc, posledních 20 % informací je opravdu nejtěžších na naučení. Tady Paretovo pravidlo platí: 20 % zbylých informací nám trvá 80 % času. Můžu to převést na hodiny: Např. trvá vám 2 hodiny, než se naučíte maturitní otázku na 80 %. Abyste se ji naučili na 99 % (100 % nikdy nedosáhnete), musíte učení věnovat přinejmenším dalších 8 hodin. A to se nevyplatí, Horste!
Nesnažte se nic učit na 100 %. Dokonalost stejně není krásná, navíc stojí hodně času! Každý musíme mít své chybičky.
Techniky, které patří k top 20 %
Jak už jste sami zjistili, Paretovo pravidlo se vztahuje i k učení. A platí zde toto pravidlo: Pouze 20 % správných technik učení vám přinese 80 % skvělých studijních výsledků.
Ve škole nás bohužel nikdo nikdy nenaučil, jak se správně učit. Nikdo nám neřekl, kterých 20 % způsobů učení je třeba znát. Věřte, že i vy se můžete učit až 3krát rychleji a studium si dokonce užívat. Učení nemusí být žádné mučení.
Právě proto jsem pro vás napsal e-knihu Jak se efektivně učit nejen do školy– krok za krokem vám ukážu jak se učit, jedná se o unikátní a účinný tutoriál na efektivní učení. Učení bude snadné, bude vás bavit a navíc vám nezabere tolik času jako předtím. Vyzkoušíte to?
Pamatujte!
- Neučte se všechno – 20 % informací je většinou těch nejpodstatnějších
- Nemrhejte časem touhou po dokonalosti – naučit se něco na 90 % nemusí být těžké. Ale hnát se za 100 % je nemožné, nemrhejte proto časem
- Věnujte se správným technikám učení – nevyužívejte 80 % neefektivních metod učení, poznejte techniky, které opravdu fungují a zkraťte dobu strávenou studiem
Přiznávám, na gymnázium jsem nikdy nechodil. :) Ale věřte mi, i já zažil písemky ze 110 %. Článek je nejvíce určen vysokoškolákům. Navíc, na některých středních se učí z knížek a to opravdu nikdy, ale nikdy nedostanete písemku úplně ze všeho! Nikdy nemusíte transkriptovat celý text.
Také jsem toto pravidlo využívala. Autor článku ale očividně nikdy nechodil na gymnázium. Tam jsou totiž učitelé velice zdatní a zvládají do písemně práce vložit 110% toho, co jsme si zapisovali. V lepším případě je to pouhých 100%. (Zmíněných 10% zobrazuje věci, které jsme si ani neříkali.)
V podstatě to nebyl špatný přístup. :) Samozřejmě ti mohl uniknout nějaký ten „detail“. :)
Takže, z tohoto jsem si přečetl jen nadpisy a dole to „Pamatujte!“, už to dělám správně, že? :D