Proč nestačí být chytrý?!
Asi se vám to taky stává. Otevřete YouTube s cílem se na něco konkrétního kouknout, ale přes doporučení se dostanete k videím, která byste si za normálních okolností nepustili. Já se takhle úplnou náhodou podíval na video norské televize, ve kterém hrál Bill Gates šachy proti mistrovi světa Magnusi Carlsenovi. Ačkoliv je Gates podle mě super inteligentní člověk, vynakládal spoustu úsilí, přemýšlel u hry, co to šlo, celou dobu se smál a nebral to moc vážně, za 12 sekund byl poražen.
Ta šachová partie mi připomněla důležitou skutečnost o učení, kterou byste měli také pochopit. Asi byste souhlasili, že to, jak dobře se učíte, záleží především na tom, jaký máte talent a kolik času nebo úsilí tomu věnujete. Například šprti s nejlepšími známkami a ti, kteří dobře zvládají těžké školy, se podle zažité představy učí strašně dlouho nebo jsou vrození géniové. Ale jak jsem zjistil – a neustále se o tom přesvědčuji – tahle představa o učení je úplně milná.
V tomhle článku se dozvíte, že základem toho, jak uspět ve škole, není inteligence, ale schopnost využívat efektivní metody učení. Pokud chcete vědět víc o tom, jak se správně učit, jak si organizovat čas, neprokrastinovat a netrávit studiem zbytečně mnoho času, podívejte se na můj online kurz Jak udělat každou zkoušku, který je uceleným návodem k tomu, jak se stát efektivním a úspěšným studentem.
Video a článek mají téměř identický obsah. Záleží na vás, zda si přečtete článek, nebo se raději podíváte na video.
Jak uspět ve škole s menším úsilím
Schopnost se dobře a rychle učit není nic jiného než dovednost. A čím lepší v téhle dovednosti jste, tím rychleji se učíte. Talent, čas a úsilí jsou až na druhé koleji. Kdo v té dovednosti není tak dobrý, zabere mu to spoustu času a bude muset vynaložit více námahy. Bill Gates byl snadno poražen, ačkoliv je nesmírně chytrý a při šachové partii dlouze přemýšlel. Šachy jsou dovednost, a když to umíte jako Carlsen, stačí vynaložit minimální úsilí, minimum času, a i tak vyhrajete. Učení je v tomhle podobné. Když víte, jak na to, bude to pro vás snazší než pro někoho, kdo se neumí učit, přestože může mít o dost vyšší IQ než vy.
Když se učí Katka a Terka, které jsou zhruba stejně chytré, na zkoušku, kolik se toho naučí za 10 hodin? To záleží… Hodně to ovlivní to, jak se učí, co přesně během těch 10 hodin dělají, jak tu látku zpracovávají. Různé metody a způsoby učení přinášejí různé výsledky. Některé vás k cíli dostanou rychle, pomocí jiných se tam budete muset dlouze probojovávat.
Při plánování učení se vám určitě budou hodit také 3 zásadní tipy pro lepší time management.
Nebuďte jako většina studentů, kteří o učení nepřemýšlejí, prostě otevřou učebnici a učí se tak, jak jsou zvyklí. Tyhle intuitivní, zažité způsoby učení většinou moc dobře nefungují.
Netvrdím, že ty špatné metody jsou úplně k ničemu, ale okrádají vás o čas nebo o vynikající výsledky. I s nefungujícími metodami můžete školu v pohodě zvládat, ale zabere to daleko více času a bude vás to stát mnohem větší úsilí.
Asi jste slyšeli o tom, že mozky využíváme jenom z cca 10 %. Nevím, jak moc je to pravdivé, avšak minimálně u učení to platí. Z průzkumů i z mého pozorování vychází, že většina studentů se neumí učit. Svůj potenciál nevyužívají ani zdaleka naplno.
Koukněte na tenhle grafík. Jedna křivka znázorňuje studenta, který se učí efektivně a ovládá správné způsoby učení, druhá křivka normálního studenta, který nemá o metodách efektivního učení ani ponětí. Oba se nakonec informace naučí, ale ten, který ví, jak na to, se k výsledkům dopracuje daleko rychleji.
Vložit grafík
Spousta studentů neusiluje o dobré známky a spokojí se s průměrnými nebo podprůměrnými výsledky, někteří se na školu dokonce úplně vyprdnou, protože jsou zaseklí na pomalé křivce učení. Aby měli s těmito nefunkčními metodami dobré výsledky, museli by věnovat škole enormní množství času, a to se nikomu nechce.
Přitom by se stejným úsilím mohli dosáhnout vynikajících výsledků. „Stačí“ praktikovat efektivní postupy učení. Dostanete se tím na rychlejší křivku učení a za stejný čas se toho naučíte více.
Učení je vskutku dovednost jako každá jiná. A u dovedností nezáleží až tak na úsilí jako spíše na dokonalé technice. Než přejdeme k praktickým tipů a doporučením na to, jak uspět ve škole a ovládnout tuto dovednost, chci uvést ještě další přirovnání. Myslím, že dneska je celkem populární bojování v kleci. Hoďte do klece nejvíc nabouchaného člověka, kterého znáte, a postavte ho proti někomu, kdo je o 20 kg lehčí, ale v kleci 5 let profesionálně bojuje. Zápas zcela jasně vyhraje ten profesionál, protože se umí prát, zná různé techniky, fintičky, ví, jak na to, při zápase se ani nezapotí. Nabouchaný amatér prohraje, ačkoliv bude silnější, bude mít větší svaly a ze všech sil se bude snažit, protože to jednoduše neumí tak dobře.
Více úsilí ani více „papírového potenciálu“ (v případě školy je to přirozená inteligence) neznamená automaticky lepší výsledky. Důležité je, jak toho umíte využít, jak dobří jste v dané dovednosti. Pojďme si říct o několika způsobech, jak dovednost učení ovládnout, abyste se dostali na rychlou křivku učení.
Ale ještě předtím vás musím varovat – efektivní učení je hodně neintuitivní. Těm nejlepším metodám učení hned neuvěříte, budete vůči nim skeptičtí. Že fungují, pochopíte až po prvních písemkách a zkouškách. Naopak neefektivní, intuitivní metody ve vás vzbuzují dobré pocity, že si informace pamatujete, ačkoliv ve skutečnosti tomu tak není.
Pro správné učení je bezpochyby zásadní také schopnost si nově nabyté informace zapamatovat. Určitě se vám proto bude hodit také článek o tom, jak trénovat paměť.
Metakognice
Metakognice neznamená nic jiného, než že budete přemýšlet o tom, jak se učíte, co funguje a nefunguje. To první budete aplikovat a to druhé přestanete používat. Budete se snažit pochopit, jak funguje vaše paměť. O pozitivních vlivech metakognice mluví například tato studie.
Sám jsem metakognici prováděl každý týden, když jsem se učil na státnice. Na papír jsem napsal, co mi pomáhalo, co mi naopak škodilo, co mě zpomalovalo atd. Zamyslel jsem se nad tím, co bych mohl dělat lépe. Každý týden jsem se tak připravoval o něco rychleji a efektivněji. Učil jsem se ze svých chyb a zachovával to, co fungovalo.
Testujte se, co to dá
Při učení byste paradoxně měli informace hlavně dostávat z paměti, všemožnými způsoby se zkoušet a testovat.
Možná si říkáte, že je to hloupost. Nějak ty informace přece musíte dostat do hlavy. Ale právě vybavování je to, co vám vědomosti do paměti nakonec pevně uloží.
Více o technikách aktivního učení si přečtěte v mém straším článku 7 tipů, jak se učit efektivně.
Učte se maximálně soustředěně
Pokud se během učení pořád drobně rozptylujete (například kouknete na mobil, někomu odepíšete, zkontrolujete IG apod.), nesmírně to zpomalujete učení a unavuje mozek, ačkoliv ho každé takové přepnutí odmění dopaminem. Jestliže jste něčím vyrušovaní, nepracujete nikdy na plno. Více o tom, co způsobuje zbytečné vyrušování se při práci, se dovíte v této studii.
Učte se s časovačem. Nastavte si limit třeba na 30 minut a intenzivně se učte, nedělejte nic jiného. Až po 30 minutách, když zazvoní časovač, popadněte mobil, s někým si pokecejte nebo brouzdejte na internetu. Během učení se ale věnujte jen jedné aktivitě, půjde vám to rychleji.
Pro více rad na toto téma se podívejte na článek Jak se koncentrovat bez rozptylování a vyrušování.
Tohle byly tři základní tipy na to, jak uspět ve škole, které vám do začátku, myslím, hodně pomohou a o něco zvednou vaši křivku učení, aby výsledky přicházely za kratší dobu. Ale je to jenom špička hodně velkého ledovce.
Mnohem více do hloubku o tom, jak se efektivně učit, píšu a mluvím ve svých online kurzech. Sdílím tam s vámi podrobný návod krok za krokem, jak se učit lépe. Když rady přijmete za své, využijete možností vašeho mozku naplno a učení vám půjde rychleji.
Už snad chápete, že to, jak dobře vám učení jde, nezávisí až tak na vaší vrozené inteligenci, genech nebo dosavadních výsledcích. Záleží především na tom, jak se učíte, jaké metody využíváte neboli jak dobří jste v dovednosti se učit.
Pro vysokoškoláky mám online kurz Jak udělat každou zkoušku. Po jeho absolvování budete vědět, jak se co možná nejlépe učit na vysoké škole, seznámím vás s nejlepšími technikami, které se vám budou hodit. Díky dovednostem, které se naučíte, můžete mít lepší prospěch, strávit učením méně času nebo školu konečně s klidem zvládat. V kurzu se zdaleka nevěnuju jenom samotnému učení, ale i dalším tématům, která jsou s ním úzce spojená, třeba jak plánovat, organizovat, soustředit se nebo bojovat se stresem a prokrastinací.
Pro středoškoláky jsem vytvořil kurz Jak udělat maturitu. V něm vám poradím, jak se efektivně připravit k maturitě a učit se na střední škole. Dozvíte se o něm také něco o plánování, organizaci učení, prokrastinaci i zvládání stresu.
Na závěr: prosím, pamatujte na to, že tolik nezáleží na čase stráveném studiem nebo vrozené inteligenci jako především na zvolených technikách učení a vaší schopnosti je aplikovat.