fbpx

Největší chyby u maturity – tohle za žádnou cenu nedělej!

10 největších chyb u maturity

Od starších kamarádů často slyšíte, že maturita je formalita. Avšak ne vždy tomu tak skutečně je. Úspěšní maturanti rádi zkrášlují realitu, ať už proto, aby vás uklidnili nebo proto, aby vás přesvědčili, jak jsou dokonalí a inteligentní, že se vůbec nemuseli učit. Ale realita je většinou jiná. Maturity se zřejmě báli stejně, možná dokonce více než vy. V článku se dozvíte o největších chybách u maturity, kterým se musíte vyhnout!

*Video a článek mají téměř identický obsah, je na vás, který typ obsahu zvolíte.

Když se bavím s někým, kdo neví, že píšu a točím o efektivním učení, taky řeknu, že maturita byla snadná, žádný problém. Ve skutečnosti jsem však byl minimálně z písemné části vystrašený. Věděl jsem, že některé věci neumím, a kdyby se štěstěna postavila ve všech ohledech proti mně, možná bych maturitu napoprvé ani neudělal. Je zcela přirozené, že máte strach, ať už oprávněný nebo neoprávněný.

V článku se dozvíte o nejčastějších chybách, kterých se maturanti dopouštějí. Vyhněte se těmto chybám, a maturitě se zase o malý krůček přiblížíte.

Sdílím s vámi vlastní historky, popřípadě ty, které jsem někde zaslechl. Obecně je tenhle článek trošku méně odborný, než jste zvyklí, přesto je v něm řada užitečných a ověřených tipů. Pojďme na to.

1. Spoléhání na štěstí

Slyšel jsem pár historek o tom, že na některých školách studentům pomáhali při psaní didaktických testů. Vím také o jednom člověku, jemuž celou slohovku z angličtiny napsal šikovný spolužák. Při poslouchání podobných historek vám začne vrtat hlavou, jestli byste neměli ve svých snahách ubrat.

Stejné pocity mám na výšce. Občas mi připadá, že se učím jako blbec, někteří „experti“ se na to ani nepodívají, při zkoušce vytáhnou mobil, a v pohodě to zvládnou. Ale ne vždycky jim to vyjde…

Buďte rozumní a nespoléhejte na štěstí. Ono se totiž nemusí vždycky dostavit. Nepodceňte přípravu a buďte schopni zvládnout maturitu sami za sebe, bez cizí pomoci. Raději se na ty didakťáky naučte a zaměřte se u toho hlavně na úlohy, které vám dělají potíže. Nemůžete spoléhat na to, že vám někdo pomůže, dá vám to opsat nebo že vám učitel nadiktuje správné odpovědi, jako se to podařilo některým šťastlivcům.

Ačkoliv máte kamaráda, který vám vždy poradil, u maturity nemusí sedět vedle vás nebo bude mít dost svých starostí a rozhodne se, že dneska bojujete každý sám za sebe. Taktéž může dozorovat učitel, který je zásadový a opisování neváhá potrestat.

2. Nekontrolování odpovědí

Jedna slečna dvakrát neudělala didakťák, a to jenom z toho důvodu, že jednu odpověď zapsala do nižší kolonky v archu odpovědí. Nekontrolovala si své odpovědi a každou další odpověď zapsala o řádek níže. Úplně zbytečně si tak o rok prodloužila studium kvůli chybě z nepozornosti.

Ať už píšete didakťák z češtiny, angličtiny nebo matematiky, po každé stránce si kontrolujte, zda jste zapsali odpovědi do správných kolonek. Například po vyřešení úloh 1 až 5 se kouknete do archu, jestli máte odpovědi zapsány v příslušném řádku. Možná vám to zabere nějaký čas navíc, ale je lepší obětovat pár vteřin než úspěšnou maturitu.

Jak udělat didaktický test – máte náladu na další užitečné čtení?

3. Učíte se jeden předmět dlouho v kuse

Moji spolužáci se k maturitě učili stylem, že si jeden den vyhradili pro učení jednoho předmětu, další den se učili jiný předmět a tak dále. Nebo se dokonale naučili jednu otázku a až potom přešli ke studiu další.

Jak dokazuje věda, je lepší, když učivo prokládáme. Jinými slovy: nebudete se během dne učit jenom češtinu, ale více předmětů. Ráno začnete s otázkou z češtiny, přejdete k matematice, pak se učíte angličtinu a následně třeba ekonomiku.

Mnozí budou namítat, že jim něco takového nevyhovuje. Potřebují se do učení ponořit. Avšak aby bylo učení efektivní, nemusíte se do toho nutně ponořit. Mnohdy je lepší, když se při učení “trápíte”, naučíte se to lépe.

Experiment

Dokazuje to i experiment, ve kterém se studenti učili počítat různé typy matematických příkladů. První skupinka se učila tak, že jim bylo vysvětleno, jak počítat konkrétní typ příkladů. Následně vypočítali 4 příklady za sebou. V hodině jim byly vysvětleny 4 druhy příkladů a pro každý vypočítali 4 příklady hned po sobě.

Druhá skupinka se učila tak, že jim bylo vysvětleno, jak počítat, ale vypočítali pouze jeden příklad. Pak jim byl vysvětlen další typ příkladu a znovu vypočítali jeden příklad atd. V průběhu hodiny vypočítali rovněž 16 příkladů, ale jednotlivé typy příkladů střídali, prokládali.

Na hodině si podle očekávání vedli lépe studenti, kteří se učili hromadně jeden typ příkladů a teprve pak přešli k dalšímu. Avšak na testu se dařilo lépe studentům, kteří se učili prokládaně, a to s obrovským rozdílem.

Ač do toho nebyli ponořeni, měli v tom na hodině „guláš“, nějak si to v hlavě sedlo a v konečném důsledku to uměli daleko lépe.

Těžko na cvičišti, lehko na bojišti

Prokládané učení vyžaduje, abyste informace dostávali z dlouhodobé paměti. Umožní vám vidět rozdíly, kterých byste si normálně nevšimli, a dokážete díky němu snadněji rozlišovat mezi různými typy příkladů nebo konceptů.

Z hromadného učení budete mít vždy lepší pocit, bude vám připadat, že vám to leze do paměti lépe. Nedejte však na pocity, ve skutečnosti je učení účinnější, když prokládáte, ať už předměty nebo různé typy příkladů. Prokládané učení vede k silnějšímu zapamatování, pochopení, lepší koncentraci a organizaci vědomostí.

Kromě toho je (alespoň pro mě) prokládané učení zajímavější. Dokonce se díky němu zvládnu učit déle. Když se mám učit jeden předmět 3 hodiny, ztrácím rychle koncentraci a snadno přehlížím důležité detaily. Když se však učím různé předměty, vydržím se učit déle a koncentrovat se intenzivněji.

4. Zapomenete se navonět

Tato chyba může znít vtipně nebo dokonce divně, ale ve skutečnosti je to velmi důležité. Maturita bývá stresující záležitost, což způsobuje nadměrné pocení, a jestliže nechcete ztratit kamarády a znechutit se vyučujícím, použijte deodorant a navoňte se.

Na druhou stranu není vhodné to moc přehánět, najděte zkrátka zlatou střední cestu.

Můj pravdivý příběh, jak jsem odmaturoval – přečtěte si můj příběh

5. Mlčení

Učitelé většinou nejsou zloduši a věřte, že tu maturitu vám dát chtějí. Ale pokud jenom mlčíte a nic neřeknete, nemají vám ji za co dát.

Můj dobrý kamarád zvládl ústní maturitu z češtiny na 12 bodů, což je asi úplné minimum, ale zvládl ji, a to zásluhou toho, že nemlčel. Vytáhl si otázku, kterou vůbec neuměl, ale to, co věděl nebo si myslel, že by mohlo být správně, řekl. Byla to kniha Osudy dobrého vojáka Švejka. Řekl, kdo to napsal a nezapomněl zmínit, že Jaroslav Hašek se živil také jako drogista, což mu z nějakého důvodu utkvělo v paměti. Řekl, že dílo bylo zfilmováno a toť vše.

Jasně, měl štěstí, ale šel mu naproti – nemlčel. Ačkoliv si něčím nebudete 100% jistí, ale budete mít pocit, že je to správně nebo to nějak souvisí, řekněte to. Na druhou stranu si nevymýšlejte nebo nekecejte o ničem, to nemají vyučující rádi.

Za mlčení vám maturitu nikdo nedá, pokud z vás však vypadne pár smysluplných slov, můžete odmaturovat.

6. Nenaučíte se od každého aspoň něco

Nikdy jsem nepochopil studenty, kteří se naučili 10 maturitních otázek a na zbytek se ani nepodívali. To je podle mě největší chybou u maturity. I když si špatně zorganizujete čas, je lepší, když se naučíte od každého něco, než když 10 otázek umíte hodně dobře, ale zbylých 10 naopak vůbec.

Nebuďte při učení perfekcionisté. Naučte se raději od každého něco, než něco perfektně a něco vůbec. Dokonce je to výhodnější i co se týče efektivního učení, čím více úsilí vyžaduje dostat něco z paměti, tím větší posílení paměťové stopy. Je lepší učit se něco 3krát trošku, než se to snažit naučit jednou dokonale.

Aktivní učení, nejlepší technika, jak dostat informace do paměti – v článku píšu o tom, jak díky úsilí dostáváte informace do paměti.

7. Bezmyšlenkovitě čtete

Pakliže nejste sečtělí, nebudete mít šanci stihnout přečíst všechny texty. Účinnější strategií je, když si nejprve přečtete otázku a až pak nakouknete do textu a hledáte odpověď. Když víte, na co se vás ptají, mozek se na to zaměří, přehlíží detaily a vidí jen to podstatné. Nemá smysl číst dlouhý text a potom odpovídat.

Při svých odpovědích neznervózněte z toho, že jste odpověděli například B už několikrát za sebou. Klidně to tak může být. Pokud jste si svou odpovědí na 90% jistí, ale bylo by to již páté áčko za sebou, rozhodně nedělejte to, že odpověď kvůli tomu změníte a zbytečně uděláte chybu.

8. Učíte se dlouho a v noci

největší chyby u maturity

Při učení neplatí rovnice: Čím více času strávím učením = tím více se toho naučím.

Mozek není stroj. Když překročíte určitou hranici, každé další úsilí bude zbytečné a nic dalšího do mozku nedostanete.

Nikdy se neučte déle než 45 minut v kuse. Při delším učení uvadá koncentrace. A vy tak čas strávený učením vynakládáte zbytečně. Může se vám to zdát jako krátká doba, říkáte si, že se do toho pořádně neponoříte apod., avšak pro efektivní učení je důležité, abychom se intenzivně koncentrovali, a to není po tak dlouhou dobu možné.

A sami moc dobře víte, jak to vypadá, když se učíte hodinu či hodinu a půl v kuse. Chvilku se učíte, pak kouknete na mobil, něco rychle najdete na internetu, chvíli se koukáte do prázdna atd. Neustále vás něco drobně rozptyluje. Výhodnější je učit se kratší dobu, ale o to intenzivněji. Dělat si přestávky a pak se učit znovu opravdu intenzivně.

Dalším častým nešvarem je, že se učíte dlouze do noci. To je hloupé hned z několika důvodů. Spánek hraje významnou roli v přenášení informací z krátkodobé do dlouhodobé paměti. Pokud nespíte, tak se informace, které se během dne poctivě naučíte, z krátkodobé paměti do té dlouhodobé nepřesunou, ale někam vyprchají.

Chybí-li vám třeba jen jedna hodina spánku, učí se vám následující den hůře a jsou oslabeny veškeré kognitivní funkce, i když vám to tak nepřipadá. V období maturit omezte ponocování, zamakejte přes den a dopřejte si kvalitní spánek.

O tom, kdy je nejvhodnější se učit, se dozvíte více v článku Kdy je nejlepší a nejhorší se učit.

9. Nejedete do školy včas

Této chyby jsem se sám dopustil a málem mě to stálo maturitu. Mojí první maturitní zkouškou byla praktická, chodil jsem totiž na obchodku. Jako zodpovědný student jsem se rozhodl, že pojedu do školy autem, abych dorazil dřív.

Ráno šlo všechno jako po drátkách, nebyl jsem ani nervózní, ale když jsem byl pár minut od školy, uvízl jsem v koloně. Vrazila do sebe dvě auta a já jsem musel čekat a čekat. Bylo to nejdelších 15 minut v mém životě. Celý jsem se zpotil, v hlavě jsem viděl ty nejhorší scénáře, že přijdu pozdě a nedovolí mi maturovat.

Kolona se naštěstí rozjela a do školy jsem dorazil 2 minuty před zvoněním. Na další části maturitní zkoušky už jsem raději autem nejezdil. Vzal jsem si z toho ponaučení a vždycky jsem jel raději dřívějším vlakem. Sice jsem ve škole hodinu čekal, ale pořád lepší, než se klepat nervozitou ve zpožděném vlaku nebo autobusu.

Tohle vřele doporučuji i vám. Jeďte dřívějším vlakem, autobusem, tramvají nebo metrem. Ušetří vám to spoustu starostí a stresu.

10. Nejhloupější chybou u maturity je snaha o úplatek

největší chyby u maturity

Tohle opravdu ani nezkoušejte. I když to myslíte z legrace, tenhle žertík vám plusové body nepřidá.

Jeden můj starší kamarád, který si rád zahulil (což je mimochodem další chyba: nechoďte k maturitě zhulení ani opilí), se pokusil maturitní komisi uplatit stokorunou, samozřejmě mu to nevyšlo.

Některé chyby vám určitě byly jasné, ale snad jste se dozvěděli i něco nového. Pokud vás článek zaujal, můžete mrknout na pdfko 7 tipů, jak zvládnout maturitu, které je zdarma. Stáhlo si ho již přes 10 000 maturantů. Mimo jiné v něm sdílím návod na to, co dělat, abyste si vzpomněli, když dostanete okno.

V online kurzu Jak udělat maturitu se o efektivní a rychlé přípravě k maturitě dozvíte úplně všechno. Krok za krokem vám ukážu, jak se k maturitě co možná nejefektivněji připravit. Kromě toho se vám znalosti metod efektivního učení budou chodit i na vysoké škole, kde vám mnohdy zachrání krk.

Chci se o online kurzu Jak udělat maturitu dozvědět více!

………………………………………………………………………………………………………………………………..Pokud vás článek zaujal, můžete mě sledovat na facebookové stránce. Navštívit můžete také můj Youtube kanál, na kterém pravidelně vycházejí videa nejen s tématikou efektivního učení.

Sdílejte na sociálních sítích!!!Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Tumblr
Tumblr
0
Jan Kohut
Ahoj, jsem Honza Kohut a tady na blogu píšu a točím o tom, jak se efektivně a rychle učit. Snažím se šířit užitečné rady, které jsou vědecky ověřené, ne nějaké bullshity nebo jenom vlastní zkušenosti. Také se zde něco dozvíte o produktivitě a pozitivní psychologii.

Komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *